نقدم لكم اليوم ومع الأحداث السريعة التي تجتاح عالم الأخبار، مقال بعنوان رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل العاشر 10 ليسلط الضوء على أبرز التطورات في هذا السياق. من خلال مصر بوست، نقدم لكم تغطية دقيقة وموثوقة، مستندين إلى محرري الموقع . هذا المقال، الذي كتبه الصحفي عبير، يتضمن محتوى
رواية أبي بواب وأمك خادمة كاملة بقلم رانيا عمارة عبر مدونة !!
فاتن:برضة ساكتة ومكتمة ومش عاوزه تعرفيني أي حاجة!!
بيري(بتركيز) :استني بس يا ماما
{وفجأه قامت بيري وصوتت}
فاتن(بخوف) :في ايه؟؟….مالك يا بيري في ايه؟؟؟
{ولكن بيري دخلت أوضتها وقفلت على نفسها}
=============فـي بـيـت نويري===========
{بعد ما علاء غير ونزل يقعد مع نويري}
علاء:أمال وديتوا فيروز فين؟
نويري:فيروز نايمة في الأوضة متقلقش عليها
علاء:طيب..قولي بقى هنتصرف ازاي!
{وقعد معاه}
نويري:احنا هنسفرك برا، تعيش عيشة فل في راحة بال…وكام شهر هتلاقيني انا كمان عندك..بيني وبينك القاعدة في مصر مابقتش جايبة همها
علاء(بعصبية) :ومين قالك ان انا عايز اسافر؟…انت ليه بتتصرف من دماغك يا نويري؟..يفرض انا مش عايز اسافر يا أخي!!
نويري:وانا يعني كنت كتفتك وسحبتك غصب عنك؟..ياسيدي انت حر…عايز تسافر سافر…مش عايز خلاص براحتك بس خد بالك ممكن تتمسك في أي لحظة!!
علاء(بعصبية) :ده بقى اللي انا مكنتش عايزوا!!..مجيبتش محامي يخرجني ليه؟..و ليه هربتني وخلتني أتحط في دايرة الخوف من إن ممكن في أي لحظة اتمسك!!
نويري:اهدى بقى وبلاش عصبية!!..أسهل الطرق أسلكها..وانا دورتلك على طريق مختصر..لو خايف أوي كده نعملك بطاقة بشخصية جديدة واهو لا من شاف ولا من دري!
علاء:ااه عشان القضية يبقوا اتنين..مانت خسران ايه؟.. مانت لو كنت مكاني كان زمانك بتلف حوالين نفسك وكنت كلمت طوب الأرض يشوفلك واسطة يخرجك بيها!!
نويري:يعني مش كتر ألف خيري ان انا ساعدتك؟
علاء:خلاص بقى يانويري كفاية انا دمي محروق..مش لسه هيتحرق أكتر…انا هطلع أبص على فيروز
{طلع علاء فوق ودور على فيروز ملقهاش}
علاء(مصدوم) :البنت راحت فين؟؟
{ونزل يجري تحت عند نويري}
علاء(بصويت) :فيروز اختفت!!
============بـعد ما وصلوا اليونان=========
{نزل حاتم ومهره مع القبطان والمساعد، وراحوا سوق من أسواق اليونان..كان سوق كبير}
حاتم(بإستغراب) :هو احنا رايحين فين؟
القبطان:هنشتري أكل وهدوم، و بالمره هنشوفلك شغل انت ومهره!
حاتم:شغل؟..هو مش انت قولت اننا مش هنطول هنا!!
القبطان:مانا مش ضامن الظروف..وبعدين ده الشغل هنا حلو اوي هتكسب باليورو..وهتعمل مبلغ محترم يخليك تعيش عيشة مرتاحة لو رجعت مصر!
{وفي اللحظة دي، حاتم لما فكر في كلام القبطان اكتشف انها فرصة متتعوضش ولكن هيشتغل فين؟}
حاتم:امممم طيب هشتغل فين؟
مهره:قصدك هنشتغل فين!
حاتم:بس انتي مش هتشتغلي يا مهره..هو انتي عارفة حاجة هنا؟
مهره:وانت يعني اللي عارف حاجة هنا؟
حاتم:بس انا مآمنش عليكي برا ومش هكون متطمن!
القبطان(بيضحك) :هههههه انا عندي واحد صاحبي يوناني أصيل..بصراحة هو طيب وجدع وعمري ما طلبت منه حاجة و رفضها..تسمحولي آخدكم ونروحله؟
حاتم:مفيش أي مشاكل، نروحله ليه لأ؟
{ضربت مهره..حاتم على كتفه بـ غل ومشيت وهى مدايقة}
مهره:بعد كده متتحكمش فيا!..انا اشتغل مشتغلش دي حاجة متخصكش!
حاتم(بصوت حاد) :بقولك ايه يا مهره متخلنيش أزعل منك!!..انا مبتحكمش فيكي، انا خايف عليكي!
مهره:وانت تخاف عليا ليه بقى ان شاء الله؟
حاتم:عشان انتي أمانة في رقبتي ولازم…
مهره(بتكمل بتريقه) :ولازم أوصلك سليمة لأهلك..خلاص حفظتها زي اسمي!!
{وبعد ما وصلوا محل المنتجات او بمعنى أصح الماركت..كان ماركت صغير ولكن منظم..وواقف فيه راجل في سن السبعين، شعره أبيض..وأول ما شاف القبطان، قرب عليه وحضنه بكل اشتاق}
أركون:Μου έχεις λείψει πραγματικά (اشتقت اليك حقا)
القبطان:Κι εγώ, τι γίνεται; (وأنا أيضاً، ما الأمر؟)
أركون:καλα..ποιοι ειναι αυτοι؟ (طيب.. من هم؟)
{وأثناء ما كان القبطان بيكلم صاحبة، كان حاتم ومهره واقفين بعيد مش فاهمين أي حاجة من كلامهم}
مهره:انت فاهم حاجة؟
حاتم:لا انتي فاهمة؟
مهره:لا
حاتم:طيب ما بقولك ايه ماتيجي ناخد لفه
مهره:لفة ايه بس يا حاتم..انت عايزنا نتوه؟
حاتم:بدل مااحنا واقفين زي قلتنا كده
مهره:اصبر بس!
القبطان: Καλή τύχη, πότε θα πάρουν τη δουλειά; (بالتوفيق متى سيحصلون على الوظيفة؟)
أركون:αύριο (غداً)
القبطان:σε ευχαριστώ φίλε μου(أشكرك يا صديقي)
{وحضنه ومشى}
حاتم:ايه مفيش شغل؟
القبطان(بإبتسامه) :ده انتوا حظكم من السما..هتستلموا الوظيفة من بكرا
حاتم(بتردد) :طب هنتعامل معاه ازاي طيب؟
القبطان:سهله بتتكلموا انجليزي؟
حاتم:اه بس مش اوي يعني..انجليزي مكسر
القبطان:هتفهموا بعض..وبعدين الشغل هنا مش كتير يكون في علمك..حاجات خفيف خفيف كده
مهره:طب والمرتب كام يا قبطان؟
القبطان:اليوم هنا بـ ١٣ يورو وشوية، يعني آخر الشهر ٤٠٠ يورو
حاتم:وبالمصري يبقى كام؟
القبطان: اليورو بـ ٣٢ جنية..يعني قول حوالي ١٣ ألف جنية مصري!
حاتم ومهره(بصوت واحد) :ايه..١٣ ألف جنية مصري؟؟؟
القبطان:ايوه ١٣ألف..مش بقولكم هتعيشوا عيشة مرتاحة؟
================================
{في العمارة عند وجيدة..في شقة أحد السكان..كانت وجيدة بتغسل المواعين..جات سيدة المنزل..ولما شافت وجيدة وهى بتغسل..مكنش عاجبها الغسيل..ودي حاجة بانت على وشها}
_اية الطريقة المقرفة دي يا وجيدة؟؟..حد يغسل المواعين بالطريقة دي؟
وجيدة(بحزن) :بس دي الطريقة اللي انا متعودة عليها من زمان واعذريني يعني محدش كان بيتكلم ولا بيقول حاجة!
_لا انا غير أي حد..المواعين دي كلها تتغسل تاني وكويس..ونضفي البلاكونة وافرشيها..وعايزاكي تعلقي الستاير بس اكويها كويس الأول
وجيدة:حاضر.. طب استأذنك هو انا ينفع أقسم الشغل ده على يومين..انا والله ما قادرة و رجلي مش شايلاني!
_الشغل شغل انا مش هقبل أي أعذار..وكل اللي انا أمرتك بيه يتنفذ بالحرف الواحد!!
وجيدة(بتعب) :بس انا بقول لحضرتك تعبانة و رجلي مش شايلاني، دي حاجة غصب عني!
{بصيتلها الست بملامح حادة وقوية، وصوتها عَلى}
_انتي غبية مبتفهميش؟..انا مش فاهمة انتوا ليه بتجادلوا وتقاوحوا معانا على الفاضي والمليان..هو مين فينا صحاب البيت..احنا ولا انتم؟..انتم هنا مجرد خدامين مش أكتر..واللي صحاب البيت يؤمروا بيه يتنفذ بدون ولا كلمة!!
{نزلت الكلمة على وجيدة..زي السكينة الحامية..حبست دموعها واتمالكت أعصابها اللي كانت هتفلت..بصيت في الأرض بحزن ونطقت بصوت مهزوز}
وجيدة:ربنا يسامحك..حاضر
{مشيت الست..ووجيدة كملت تنضيف}
وجيدة(بعصبية) :وانا لسة هغسل المواعين دي تاني؟؟..روحوا ربنا لا يكسبكم ولا يربحكم!
===============================
{وتحت في العمارة عند متولي..كان بيكنس سلالم العمارة..وبيمسح عَرقه بإيده وبيكمل كنس..كان بيكح وبيسند على الحيطة..كان بيقاوم سِنه اللي كبر ورجليه اللي مابقتش شايلاه زي الأول!..وفجأة طلع صورة حاتم وبص فيها وهو كله حنين واشتياق}
متولي(بحزن) :وحشتني اوي يا حاتم يابني!
{رن موبايل متولي.. و رد على صاحب العمارة}
متولي:الو يا أستاذ حسن…حاضر هشوفلك ماله… لو فيه عطل هتصلك بالصيانة ويجوا يشوفوا ماله…طيب ماشي مع ألف سلامة
{وبعد ما قفل معاه…فتح الأسانسير بالمفتاح وكان بيبص على العطل اللي فيه}
=============================
{عند غادة ونبيل في البيت..دخلوا بـ فيروز وقفلوا الباب كويس وراهم..كانت فيروز بتعيط ومش فاهمة حاجة!..قربت منها غادة وحضنتها}
غادة:متخافيش يا فيروز..حمدالله على سلامتك..الحمدلله انك رجعتي لينا بألف سلامة ياحبيبتي..متعيطيش، بيري هتيجي تشوفك مش عايزاكي تقلقي من أي حاجة!
فيروز(بعياط) :انتوا ليه بتاخدوني من بعض؟..وانا لية مش عايشة مع ماما؟..لية كل شوية بروح مكان جديد؟
غادة:مبدأياً قبل أي حاجة..مش خالتو زي ماما بالظبط صح؟
فيروز:صح
غادة:طول مانا معاكي مش عايزاكي تخافي من حد..المشكلة كلها جاية من باباكي يا فيروز مش مننا احنا..وطول مانتي معاه احنا حاسين بالخطر..لانه ممكن يإذيكي في أي لحظة!..انا عارفة ان مينفعش أقولك كلام زي ده مهما حصل..بس انا لو منبهتكيش منه..سواء بإرادتك أو غصب عنك..هتكتشفي حقيقته البشعة!
فيروز:قصدك ان بابا وحش يا خالتو؟
نبيل:بصراحة يا فيروز أه..أبوكي وحش..كان نفسي أقولك غير كده بس دي الحقيقة..أبوكي مش خطر عليكي انتي بس..لاا ده خطر علينا كلنا بلا استثناء!
غادة:مامتك زمانها جاية متقلقيش من حاجة!
{رن الجرس}
غادة:أكيد هيَّ!
{راحت غادة تبص، لقيتها بيري..فتحتلها..وأول ما بيري دخلت خدت بنتها في حضنها}
بيري(بحزن) :ياحبيبتي…ياقلبي انتي كويسة؟
فيروز:اه ياماما
بيري:الحمدلله انا قلبي اتخلع من مكانة عليكي!…انتوا جيبتوها ازاي ووصلتوا لمكانها ازاي اصلاً؟؟؟
============فــلاش بـاك (1)===========
{اتصل نويري بـ نبيل}
نويري:علاء هيخرج النهاردة، تيجوا تاخدوا البنت امتى؟
نبيل:دلوقتي حالاً..هو في وقت نضيعه؟؟
نويري:انا مستنيكم
=============فــلاش بـاك(2)===========
{وصل نبيل وغادة لبيت نويري، وسلموا عليه}
نويري:نورتوا الدنيا كلها
نبيل:ده بنورك يا نويري، فين فيروز؟
نويري:عالطول كده؟..مش ناخد واجبنا الأول طيب؟
غادة:احنا متشكرين ليك..هاتلنا فيروز قبل ما علاء يرجع
نويري:حاضر
{طلع نويري جاب فيروز ونزل، واول ما غادة شافتها حضنتها}
غادة:الحمدللة انك بألف خير يا فيروز…بيري هتفرح أوي لما تعرف انك رجعتي!!
نبيل:حسابنا مع بعض بعدين يا نويري
نويري:مفيش مشكلة، نورتونا
نبيل:يلا يا غادة
{وخد غادة ورجعوا البيت بـ فيروز بعد ما بلغوا بيري}
============نهاية الفلاش باك============
بيري:برضة انا مفهمتش اية علاقتكم بـ نويري وازاي وصلتوله اصلاً؟؟
نبيل:هنفهمك كل حاجة بس اقعدي!
بيري(بتقعد) :اديني قعدت اهو..قولولي بقى وريحوني!!
{وبعد ما غادة ونبيل وفيروز قعدوا}
نبيل:جوزك اللي قريباً هيبقى طليقك..اغبى خلق الله..فاكر نفسة جايب الديب من ديلة..وهو ميعرفش اللي بيحصل من وراه..علاء قريب اوي هياخد قلم مخدوش في حياته ومن أعز صحابة نويري…وهى حاجة من الاتنين يا هينتحر يا إما هيطب ساكت مكانه..وهيكون على يد نويري واحنا خارج الموضوع!
بيري:انتوا في علاقة بينكم وبين نويري؟؟
نبيل:طبعاً في..بس انا مش عايز أحرقلك الأحداث عايزينها مفاجأة كل اللي عليكي تشغلي دماغك الفتره الجاية وبس خصوصاً بعد ما علاء هرب!
بيري(مصدومة) :نعم؟؟…علاء هرب؟؟
================================
{عـنـد زهـرة وأنيسة وليلى بعد ما وصلوا اليونان..كانوا بيلفوا حوالين نفسهم ومش عارفين أي حاجة!..لحد ما أنيسة وقفت من تعب رجليها}
أنيسة(بتعب) :مش كفاية كده..احنا رايحين على فين؟
زهرة:معرفش ياماما..انا ايه عرفني بس…صحيح الغريب أعمى…استني طيب
{وراحت عند راجل واقف هناك وحاولت تتكلم}
زهرة:لو سمحت
{ولكن هو مش فاهم حاجة منها}
زهرة(بيأس) :شكلك مش فاهم حاجة…بص…انا Egyptian…Egypt…يعني…طب هقولك ايه طيب
_I don’t understand
زهرة: تعرف فين street..بيودي على Egyptian place؟؟
_What do you want from this street?
زهرة:طيب خلاص Thank you
{ورجعت تاني..كانت أنيسة ماسكة ليلى في ايديها}
زهرة:لا انا فاهماه ولا هو فاهمني!
أنيسة:طيب ماتشوفي يا زهرة أي حد من أهل العرب، يمكن يفيدنا بمعلومة ولا حاجة!
زهرة:حاضر
{مشيت زهرة قدام شوية، لقيت راجل معدي لابس قفطان وباين علية انه عربي}
زهرة:لو سمحت بتتكلم عربي ولا لا؟
الراجل:أي بتحدث عربي
زهرة(بإبتسامة) :طيب الحمدللة…انا سمعت ان أي دولة بيبقى فيها مكان للمصريين والعرب على العموم متعرفش أروحلها منين؟
الراجل:صحيح هاد الكلام..لو رايدة تروحي، اركبي سيارة تاكسي، وقولي إله وديني نافبليو..راح تلاقي بيوت كثيرة..هناك اسألي حدا عن مسكن راح يقِلك
زهرة:متشكرة
{رجعت زهرة عند أنيسة و ليلى}
أنيسة:اية يا زهرة هنعمل ايه؟؟
زهرة:هنركب تاكسي يودينا عند مش عارفة مكان ولا مدينة اسمها نافبليو
أنيسة:ناه ايه؟
زهرة:نافبليو، خلاص بقى متغلبطنيش، يلا بينا
{وخدتهم وشاورا لـ تاكسي وركبوا}
زهرة:نافبليو
{وهناك بعد ما وصلوا ونزلوا}
السواق:αριθμητική!! (الحساب)
زهرة: انت بتقول ايه انا مش فاهمة حاجة!!
{نزل السواق من التاكسي وهو متعصب جداً وبيشد ايد زهرة}
السواق:Πού είναι η ανταμοιβή, κλέφτες; (أين الأجره أيها اللصوص؟)
أنيسة(بصويت) :حرام عليك سيب بنتي، ابعد عنها!!
زهرة(بصويت) :I don’t have money!!
السواق(بزعيق) :Ένιωθα σαν να ήσασταν κλέφτες, εσείς. (كنت أشعر أنكم لصوص أيها العاهرات!!)
{والغريب ان حاتم ومهره والقبطان كانوا واقفين بالصدفة في نفس المكان ولما سمعوا زعيق قوي، قرر حاتم ومهره يتدخلوا وراحوا هناك..ولما مهره شافت زهرة صرخت وحضنتها!!}
مهره(بصويت) :زهرة…زهرة…انتي زهرة انا متأكدة!!
زهرة(بعياط) :وانتي مهره، انا لا يمكن عيني تخوني!!
مهره(بعياط) :دي صدفة عجيبة جداً يا زهرة..انتي ايه اللي جابك هنا؟؟
السواق(بزعيق) :Πού είναι τα χρήματα; (فلوسي فين؟)
{جه القبطان على الزعيق وشد السواق على جنب}
أنيسة:انتوا تعرفوا بعض؟؟
زهرة:عز المعرفة ياماما…مش مصدقة ان انا شوفتك يا مهره، دي صدفة خير من ألف ميعاد
مهره:طمنيني عليكي انتي كويسة؟؟
زهرة:الحمدلله يا مهره انتي عاملة ايه؟؟
مهره:الحمدلله بخير، ارتاحت اوي لما شوفتك..انتي كويسه؟
زهرة:كويسة والله…امممم مين ده؟
مهره:ده حاتم
زهرة:انتي اتجوزتي؟
مهره:لا متجوزتش..بس انا وحاتم أكتر من الأخوات
أنيسة:واحنا هنفضل هنا كتير؟
حاتم:لا اتفضلوا…يلا يا قبطان!
{ومشوا كلهم ورا القبطان}
===============================
{عند علاء في بيت نويري..كان قالب الدنيا كلها على فيروز}
نويري:اهدى بقى يا علاء..ما قولتلك اننا عملنا اللي علينا وزيادة انت لية مصمم؟؟
علاء(بزعيق) :يعني انا سايبها عندك أمانة..ارجع ملاقيهاش!!
نويري:طب أحلفلك بكتاب الله إنها كانت في أوضتها الصبح!…ياريتني ما خرجت اتكلم برا..أكيد استغلتها فرصة وهربت!!
علاء:انا كده روحت في ستين داهية..زمانها وصفتلهم المكان..والشرطة زمانها جاية دلوقتي تقبض عليا!!
نويري:أحب أطمنك ولا هتعرف تعمل أي حاجة..البيت في متاهة هتقولهم ايه بس.. ده احنا في آخر الدنيا!!.. ده يبقى كويس اوي لو عرفت توصل لآخر الطريق!
علاء:على كدة زمانها في المنطقة مخرجتش!!…ومادام لسة مخرجتش يبقى دي فرصة حلوه اوي تخلينا ندور عليها!!
نويري:هو انت جايب الثقة دي كلها منين؟..انا بخمن مش متأكد انها هنا..ممكن تكون مشيت من طريق تاني..بقولك ايه سيبك منها، هنبقى نرفع على أمها قضية اهمال بس لما الدنيا تفك شوية!!
علاء(بزعيق) :قضية اهمال ايه بس ياعم انت؟…مين اللي هيرفعها وانا هربان من الحكومة زي فار الجحر؟
نويري:انت ليه عالطول طلقك حامي أوي كده؟..ماتصبر يا علاء وانا هدبرهالك بطريقتي
علاء:ياخوفي منك!!
نويري:لا ياخويا متخافش..انا لما بقول كلمة ببقى قدها، واظن انت عارف كده..انا مش محتاج اتكلم!
=============================
{فـي عـربية بيري..خدت بنتها وكانت راجعة بيت فاتن..رنيت عليها فاتن فا ردت}
بيري:الو يا ماما
فاتن:هاتيلي معاكي الطلبات اللي هبعتهالك على الواتس..وبلاش تجيبيلي على مزاجك زي كل مره، اللي أقوله يتجاب ميتغيرش منه حرف!
بيري:وانا مش هجيب حاجة..انتي متعرفيش اللي حصل!
فاتن(بإستغراب) :ايه اللي حصل؟
بيري:مانا مش عايزة أحكي دلوقتي…هحكيلك لما أرجع…أصل انا لو حكيت عارفة التوتر النفسي اللي هتلبسيني فية اسبوعين قدام!!
فاتن:إخص عليكي يا بيري، بقى تخبي على مامتك، واحنا في بينا أسرار برضة؟
بيري:لا طبعاً انا أكيد هحكيلك بس لما أرجع..واه فيروز راجعة معايا!
فاتن(مصدومة) :فيروز بنتك؟؟…راجعة معاكي ازاي؟
بيري:مااحنا رجعناها ياحبيبتي
فاتن:رجعتوها ازاي؟
بيري:شوفتي بقى انا ليه مكنش ينفع اتكلم؟
فاتن:انتي سايقه؟
بيري:اه سايقه..برافو عليكي انك خدتي بالك..كلها ربع ساعة وهتلاقيني عندك…باي
{قفلت بيري مع فاتن، ولما بصيت في مراية العربية..شافت عربية وراها قطراها!}
==============================
{فـي مـركـب القـبـطان، كانوا كلهم متجمعين}
مهره:وانتوا اية اللي جابكم هنا؟
زهرة(بحزن):اخويا غسان مش سايبنا في حالنا يا مهرة، بيتعامل معانا أوحش معاملة..وحابسني لا بيأكلني ولا سايبني أخرج…قضيت شهور في الأوضة وانا مش شايفة البشر..حتي دموعي كانت بتهون عليه..محدش كان بيمدلي ايده ويساعدني غير كمال..نفسي أكلمه وأشكره على مساعدته ليا..لولاه مكنتش قدرت أهرب من قيد غسان!
مهره:ويطلع مين كمال ده؟
زهرة:كمال ده صاحب غسان أخويا..بس تصدقي انه عكسة في كل حاجة!…انا شوفت منه الحنية اللي مشوفتهاش من اخويا أقرب الناس ليا!
القبطان:وانتوا لاقيتوا سكن ولا لسه؟
زهرة:لا احنا لسه جايين ومنعرفش حاجة هنا..حتى مش لاقيين اللي يساعدنا
حاتم:احم…هو ممكن تستضيفهم عندك في المركب يا قبطان؟
القبطان:كان على عيني بس زي مانت شايف، المركب كله على بعضه قد كده..يادوب كان واخدني انا وانتم بالعافية!
حاتم:هو سواد الليل بس، وانا من بكرا لما اشتغل انا ومهره هنحاول نساعدهم ونشوفلهم شغل هما كمان!
القبطان:ماشي يا حاتم..كلة لله ينورونا
{قامت مهره وخدت زهرة و أنيسة وليلى جوا}
القبطان:الجماعة دول شكلهم غلابة!
حاتم:انا معرفهمش، بس هما من الواضح يعرفوا مهره من سنين
القبطان:نصيبهم انهم يتلاقوا ويانا هنا..يمكن ربنا كاتب حاجة احنا منعرفش ايه هى!
{وجوا في الأوضة..كانت مهره مع زهرة}
مهره:ناموا هنا..ان شاء الله السريرين دول يكفوكم
زهرة:وانتي هاتنامي فين يا مهره؟
مهره:هانام على الأرض..مش إشكال يعني..ولا اقولك هانام على الكنبة..المهم بس مش عايزاكي تشيلي هم..ده ربنا فوق كل شئ!
زهرة:ونعم بالله يا مهره..اطلعي فوق ياطنط ليلى..وانتي نامي هنا يا ماما..هما يومين بالكتير لحد ما ندبر أمورنا
أنيسة:ماشي يا زهرة…معايا يا ليلى
ليلى:ابني غسان هيجي؟
أنيسة:اه هيجي ويقعد معانا هنا..بس اطلعي
{وبعد ما طلعوا على السرير..خرجت مهره ووراها زهرة ووقفوا عند سور السفينة}
زهرة:وانتي يا مهره ايه اللي رماكي هنا بعيد عن أمك واخواتك؟
مهره(بحزن) :ماما واخواتي معرفش عنهم حاجة..معرفش اذا كانوا عايشين ولا ماتوا!..انا يمكن يبان عليا عايشة حياتي طبيعي..لكن انا من جوايا بموت..وعشان أرجع مصر مش عارفة اعملها!!
زهرة:ايه الظروف اللي حطيتك هنا؟..ومين حاتم والقبطان اللي قاعدة معاهم هنا؟
مهره(متأثرة) :حاتم ده أحسن حاجة قابلتني في حياتي يا زهرة..انا بحس بالأمان طول مانا معاه وقريبه منه…بحس انه سندي وأماني..ومن غيره بحس ان انا يتيمه رغم ان انا يتيمة الأب فعلاً…انا من ساعة ما القدر حطني وياه في الظروف دي وانا رغم كل حاجة بتوجعني بس بحس إني مبسوطة..عارفة ببقى نفسي اترمي في حضنـ….
{ولسه بتكمل الجملة، راحت زهرة دغزتها في ايديها لما حسيت ان حاتم جاي}
زهرة(بصوت واطي) :جاي
مهره(بصوت واطي) :يانهار اسود لا يكون سمع اللي قولته ده!!..هيبقى شكلي وحش اوي!!!
{جه حاتم ووقف جنبهم وهو باصص للسما}
حاتم:مش محتاجين أي مساعدة؟
زهرة:شكراً يا أستاذ حاتم…احنا كل اللي محتاجينة سكن وشغل والباقي ربنا يرزقنا بيه من تعبنا
حاتم:انا ومهره هنستلم الشغل من بكرا ان شاء الله..وهنسألكم عن وظيفة وسكن..انتي برضة في مقام أختي زيك زي مهره بالظبط!
{بصيتله مهره بغضب بعد ما قال أكتر جملة بتكرهها..ودي حاجة لاحظها حاتم على وش مهره}
زهرة:شكراً ربنا يكرمك ويكرم أصلك يااستاذ حاتم
حاتم:العفو…على العموم القبطان راجل طيب وبيحب يعمل خير وزي ما ساعدنا هيساعدكم!
زهرة:ربنا يخليكم، وما يحطكم في اللي احنا فيه
{مشى حاتم وهو ومهره بيعملوا Eye contact لبعض.. راحت زهرة مطلعه موبايلها واتصلت على كمال}
زهرة:الو…احنا وصلنا!
==============================
{تـانـي يـوم عند غسان وكمال في المستشفي..راح غسان مع كمال عشان يتطمنوا على زهرة..ولما سأل الممرضة}
غسان:حالة زهرة اتحسنت ولا زي ما هي؟
الممرضة:لسة مش أوي..أصل التحسن ده مبيظهرش بين يوم و ليلة…ده محتاج فترة طويلة!
غسان:بس الدكتور قال ان الحالة كام يوم وتبقي كويسة!…انا مش فاهم هو في ايه؟
الممرضة:ممكن حضرتك تهدي شوية وبلاش عصبية!!.. دي تعليمات الدكتور واحنا بننفذها…عن اذنكم!
غسان(بزعيق) :تعليمات ايه وزفت ايه؟..طب انا متأكد اننا لو وديناها لدكتور تاني هيقول انها سليمة ومفيهاش حاجة!!
كمال:خلاص بقى يا غسان هو احنا يعني هنفهم أكتر من الدكتور؟…ياسيدي كل واحد أدرى بشغله!
{اتجه غسان لغرفة زهرة وفتحها وهنا كانت الصدمة}
غسان(بزعيق) :زهرة فييين؟؟؟؟؟
كمال(في سره) :يانهار اسود ومنيل!!!
===========================
{عـنـد بـيـري راحت تزور صاحبتها علا اللي المفروض جوزها بيخونها معاها..دخلت بيري بـ بوكية ورد وعلبة شوكولاتة..كانت واقفة بكامل اناقتها..والابتسامة من الخد ده للخد ده!!…ولما صاحبتها فتحت اتفاجئت بيها}
علا(مصدومه) :بيري؟
بيري(بتحضنها) :أه بيري ياروح قلبي..اخبارك ايه طمنيني عليكي؟
علا(بتردد) :انا كويسه…انتي عاملة ايه.. تعالي ادخلي!
{دخلت بيري، واديتها الهدايا وقعدت وحطيت رجل على رجل..وكانت بتلف عينيها في كل مكان في الشقة}
علا:تعبتي نفسك ليه بس يا بيري؟
بيري:لا ياحبيبتي ولا تعب ولا حاجة..انتي غيرتي ديكورات الشقة ليه؟…الأول كان أحسن بكتير!
علا:التغيير مطلوب
بيري:مين بقى اللي مختارلك الديكورات دي؟..أصلها بصراحة مش حلوه وده مش ذوقك خالص!
علا:اه مش انا…دي اختيارات واحدة صاحبتي
بيري:اها واحدة صاحبتك قولتيلي!
علا:قوليلي بقى تشربي ايه؟
بيري:أي حاجة من ايدك هتكون حلوه
علا:ميرسي ياحبيبتي، اديني ٥ دقايق
بيري:خدي وقتك
{وبعد ما علا دخلت المطبخ..قامت بيري وحطت جهاز تصنت صغير في مكان لا يمكن يجي على بالها..وفجأة خرجت علا من المطبخ ولقيت بيري واقفة}
بيري:ماشاء الله حاسة ان انا شوفت صورة مامتك وباباكي دي قبل كده!
علا:اه مانا وريتهالك قبل كده في البيوتي سنتر انتي نسيتي؟
بيري:اه نسيت..بجد متفكرنيش انا بقيت أنسى كتير اوي الفتره دي بس بقول يمكن من اللي فيا مانا برضة معذوره!
علا:اه ياحبيبتي ربنا يقويكي على اللي انتي فيه…كنت عايزة اسألك بس..نتغدا الأول ايه رأيك؟
بيري:لالا انا كلت في البيت، ميرسي يا علا
علا:اوكي مفيش مشكلة
{ورجعت المطبخ تاني، وبيري قعدت على الكرسي}
==============================
{أول يوم شغل لـ حاتم ومهره في الماركت…كان حاتم ومهره وظيفتهم يقفوا في المخبز يبيعوا المخبوزات زي الدوناتس و الكرواسون والوافل والبان كيك، والعيش وهكذا..وصاحب الشغل بعد ما شاورلهم بلغة الاشارة، سابهم ومشي وكان اعتماده كله عليهم..لحد ما دخلهم أول زبون..كان راجل ومراتة وابنهم}
الراجل:Δώσε μου δύο ντόνατς.(أعطني قطعتين دوناتس)
حاتم:Me انا يعني…انا I don’t speak the language.
{كان حاتم بيحاول يتكلم انجليزي على قد إمكانياته}
حاتم:Do you speak English؟
الراجل:Yes, it’s the mother tongue.(نعم انها اللغة الأم)
{ولكن كان حاتم مش فاهم حاجة برضة..لحد ما الراجل شاورلة على الدوناتس..رفع حاتم صوابعه بمعنى عايز كام واحده؟..رفع الراجل صوابعة الاتنين..ووقتها حاتم فهم وجهزلة طلبة..وبعد ما دفع ومشى..رجع حاتم وقف تاني}
حاتم:شكلنا هنتعب اوي في الشغلانة دي!..مكنش خدنا أمريكا اهو على الأقل كله بيتكلم انجليزي..مش هنا يوناني وليلة زرقا!!
{ضحكت مهره على كلام حاتم}
مهره(بتضحك) :بيني وبينك يا حاتم..انا بقول صاحب الشغل آخرنا معاه يومين بالكتير وهيطردنا!
حاتم(بيضحك) :طب خليه يعملها وشوفي انا هعمل فيه ايه…هيبقى مصيره زي مصير حريث…الله يرحمه كان طيب
مهره(بإبتسامه) :مبسوطة انك انقذتني..كان زمانك بتترحم علينا احنا الاتنين دلوقتي!
حاتم:بعد الشر عليكي يا مهره..انتي غالية عليا اوي ومش هقدر استحمل خسارتك!…انا أفديكي بروحي!
{بصيت مهره لـ حاتم نظرة حب..كان قلبها بيرفرف من حبها له، ولكن كان لازم تداري!..لحد ما دخل تاني زبون}
حاتم:اتعاملي معاهم انتي بقى!
==============================
{في المستشفي عند غسان وكمال، في مكتب مدير المستشفي..كان غسان بيتخانق معاهم}
غسان(بزعيق) :يعني اية زمانها مشيت؟…ولما هي مشيت متسجلتش في دفتر المغادرة ليه؟؟
المدير:يبقى هربت يااستاذ مفيش حل غير كده!
غسان(بزعيق) :ما دي أنيل!!…ماهي كوسه بقى اللي يمشي يمشي واللي يهرب يهرب..ده انا هوريكم أيام سوده، وقفل المستشفى دي هيكون على ايدي!!
غسان:كاميرات ايه اللي هترجعوها؟.. وهما لما يرجعوا الكاميرات، كانت زهرة هترجع؟
كمال:طب انت عايز ايه دلوقتي؟
{دخلت الممرضة بالدفتر}
الممرضة:أستاذة زهرة سجلت مغادرة النهارده الصبح
المدير:اهو يبقى مهربتش وتبقى مشيت بمزاجها…احنا كده خِلينا مسئوليتنا..ومشاكلكم دي تحلوها برا مش هنا!!
{قرب غسان من المدير على مكتبه والشر في عينيه}
غسان(بزعيق) :طب مابلاش الطريقة دي عشان متزعلش طيب
المدير(بزعيق) :ابعد والتزم حدودك بدل مااندهلك الأمن!!
غسان(بزعيق) :انت هتهددني ولا ايه؟..انا مبتهددش!
{فجأة الظابط دخل عليهم ولما غسان لف وشه وشافه ارتبك}
، مع تقديم روابط للمزيد من المعلومات. نأمل أن يقدم لكم فهمًا عميقًا وواضحًا للأمور كما هي تتطور. لا تترددوا في مشاركة المقال عبر #رواية #أبي #بواب #وأمك #خادمة #الفصل #العاشر والبقاء متصلين مع مدونة !! للمزيد من الأخبار والتحديثات.”
رواية أبي بواب وأمك خادمة كاملة بقلم رانيا عمارة عبر مدونة !!
فاتن:برضة ساكتة ومكتمة ومش عاوزه تعرفيني أي حاجة!!
بيري(بتركيز) :استني بس يا ماما
{وفجأه قامت بيري وصوتت}
فاتن(بخوف) :في ايه؟؟….مالك يا بيري في ايه؟؟؟
{ولكن بيري دخلت أوضتها وقفلت على نفسها}
=============فـي بـيـت نويري===========
{بعد ما علاء غير ونزل يقعد مع نويري}
علاء:أمال وديتوا فيروز فين؟
نويري:فيروز نايمة في الأوضة متقلقش عليها
علاء:طيب..قولي بقى هنتصرف ازاي!
{وقعد معاه}
نويري:احنا هنسفرك برا، تعيش عيشة فل في راحة بال…وكام شهر هتلاقيني انا كمان عندك..بيني وبينك القاعدة في مصر مابقتش جايبة همها
علاء(بعصبية) :ومين قالك ان انا عايز اسافر؟…انت ليه بتتصرف من دماغك يا نويري؟..يفرض انا مش عايز اسافر يا أخي!!
نويري:وانا يعني كنت كتفتك وسحبتك غصب عنك؟..ياسيدي انت حر…عايز تسافر سافر…مش عايز خلاص براحتك بس خد بالك ممكن تتمسك في أي لحظة!!
علاء(بعصبية) :ده بقى اللي انا مكنتش عايزوا!!..مجيبتش محامي يخرجني ليه؟..و ليه هربتني وخلتني أتحط في دايرة الخوف من إن ممكن في أي لحظة اتمسك!!
نويري:اهدى بقى وبلاش عصبية!!..أسهل الطرق أسلكها..وانا دورتلك على طريق مختصر..لو خايف أوي كده نعملك بطاقة بشخصية جديدة واهو لا من شاف ولا من دري!
علاء:ااه عشان القضية يبقوا اتنين..مانت خسران ايه؟.. مانت لو كنت مكاني كان زمانك بتلف حوالين نفسك وكنت كلمت طوب الأرض يشوفلك واسطة يخرجك بيها!!
نويري:يعني مش كتر ألف خيري ان انا ساعدتك؟
علاء:خلاص بقى يانويري كفاية انا دمي محروق..مش لسه هيتحرق أكتر…انا هطلع أبص على فيروز
{طلع علاء فوق ودور على فيروز ملقهاش}
علاء(مصدوم) :البنت راحت فين؟؟
{ونزل يجري تحت عند نويري}
علاء(بصويت) :فيروز اختفت!!
============بـعد ما وصلوا اليونان=========
{نزل حاتم ومهره مع القبطان والمساعد، وراحوا سوق من أسواق اليونان..كان سوق كبير}
حاتم(بإستغراب) :هو احنا رايحين فين؟
القبطان:هنشتري أكل وهدوم، و بالمره هنشوفلك شغل انت ومهره!
حاتم:شغل؟..هو مش انت قولت اننا مش هنطول هنا!!
القبطان:مانا مش ضامن الظروف..وبعدين ده الشغل هنا حلو اوي هتكسب باليورو..وهتعمل مبلغ محترم يخليك تعيش عيشة مرتاحة لو رجعت مصر!
{وفي اللحظة دي، حاتم لما فكر في كلام القبطان اكتشف انها فرصة متتعوضش ولكن هيشتغل فين؟}
حاتم:امممم طيب هشتغل فين؟
مهره:قصدك هنشتغل فين!
حاتم:بس انتي مش هتشتغلي يا مهره..هو انتي عارفة حاجة هنا؟
مهره:وانت يعني اللي عارف حاجة هنا؟
حاتم:بس انا مآمنش عليكي برا ومش هكون متطمن!
القبطان(بيضحك) :هههههه انا عندي واحد صاحبي يوناني أصيل..بصراحة هو طيب وجدع وعمري ما طلبت منه حاجة و رفضها..تسمحولي آخدكم ونروحله؟
حاتم:مفيش أي مشاكل، نروحله ليه لأ؟
{ضربت مهره..حاتم على كتفه بـ غل ومشيت وهى مدايقة}
مهره:بعد كده متتحكمش فيا!..انا اشتغل مشتغلش دي حاجة متخصكش!
حاتم(بصوت حاد) :بقولك ايه يا مهره متخلنيش أزعل منك!!..انا مبتحكمش فيكي، انا خايف عليكي!
مهره:وانت تخاف عليا ليه بقى ان شاء الله؟
حاتم:عشان انتي أمانة في رقبتي ولازم…
مهره(بتكمل بتريقه) :ولازم أوصلك سليمة لأهلك..خلاص حفظتها زي اسمي!!
{وبعد ما وصلوا محل المنتجات او بمعنى أصح الماركت..كان ماركت صغير ولكن منظم..وواقف فيه راجل في سن السبعين، شعره أبيض..وأول ما شاف القبطان، قرب عليه وحضنه بكل اشتاق}
أركون:Μου έχεις λείψει πραγματικά (اشتقت اليك حقا)
القبطان:Κι εγώ, τι γίνεται; (وأنا أيضاً، ما الأمر؟)
أركون:καλα..ποιοι ειναι αυτοι؟ (طيب.. من هم؟)
{وأثناء ما كان القبطان بيكلم صاحبة، كان حاتم ومهره واقفين بعيد مش فاهمين أي حاجة من كلامهم}
مهره:انت فاهم حاجة؟
حاتم:لا انتي فاهمة؟
مهره:لا
حاتم:طيب ما بقولك ايه ماتيجي ناخد لفه
مهره:لفة ايه بس يا حاتم..انت عايزنا نتوه؟
حاتم:بدل مااحنا واقفين زي قلتنا كده
مهره:اصبر بس!
القبطان: Καλή τύχη, πότε θα πάρουν τη δουλειά; (بالتوفيق متى سيحصلون على الوظيفة؟)
أركون:αύριο (غداً)
القبطان:σε ευχαριστώ φίλε μου(أشكرك يا صديقي)
{وحضنه ومشى}
حاتم:ايه مفيش شغل؟
القبطان(بإبتسامه) :ده انتوا حظكم من السما..هتستلموا الوظيفة من بكرا
حاتم(بتردد) :طب هنتعامل معاه ازاي طيب؟
القبطان:سهله بتتكلموا انجليزي؟
حاتم:اه بس مش اوي يعني..انجليزي مكسر
القبطان:هتفهموا بعض..وبعدين الشغل هنا مش كتير يكون في علمك..حاجات خفيف خفيف كده
مهره:طب والمرتب كام يا قبطان؟
القبطان:اليوم هنا بـ ١٣ يورو وشوية، يعني آخر الشهر ٤٠٠ يورو
حاتم:وبالمصري يبقى كام؟
القبطان: اليورو بـ ٣٢ جنية..يعني قول حوالي ١٣ ألف جنية مصري!
حاتم ومهره(بصوت واحد) :ايه..١٣ ألف جنية مصري؟؟؟
القبطان:ايوه ١٣ألف..مش بقولكم هتعيشوا عيشة مرتاحة؟
================================
{في العمارة عند وجيدة..في شقة أحد السكان..كانت وجيدة بتغسل المواعين..جات سيدة المنزل..ولما شافت وجيدة وهى بتغسل..مكنش عاجبها الغسيل..ودي حاجة بانت على وشها}
_اية الطريقة المقرفة دي يا وجيدة؟؟..حد يغسل المواعين بالطريقة دي؟
وجيدة(بحزن) :بس دي الطريقة اللي انا متعودة عليها من زمان واعذريني يعني محدش كان بيتكلم ولا بيقول حاجة!
_لا انا غير أي حد..المواعين دي كلها تتغسل تاني وكويس..ونضفي البلاكونة وافرشيها..وعايزاكي تعلقي الستاير بس اكويها كويس الأول
وجيدة:حاضر.. طب استأذنك هو انا ينفع أقسم الشغل ده على يومين..انا والله ما قادرة و رجلي مش شايلاني!
_الشغل شغل انا مش هقبل أي أعذار..وكل اللي انا أمرتك بيه يتنفذ بالحرف الواحد!!
وجيدة(بتعب) :بس انا بقول لحضرتك تعبانة و رجلي مش شايلاني، دي حاجة غصب عني!
{بصيتلها الست بملامح حادة وقوية، وصوتها عَلى}
_انتي غبية مبتفهميش؟..انا مش فاهمة انتوا ليه بتجادلوا وتقاوحوا معانا على الفاضي والمليان..هو مين فينا صحاب البيت..احنا ولا انتم؟..انتم هنا مجرد خدامين مش أكتر..واللي صحاب البيت يؤمروا بيه يتنفذ بدون ولا كلمة!!
{نزلت الكلمة على وجيدة..زي السكينة الحامية..حبست دموعها واتمالكت أعصابها اللي كانت هتفلت..بصيت في الأرض بحزن ونطقت بصوت مهزوز}
وجيدة:ربنا يسامحك..حاضر
{مشيت الست..ووجيدة كملت تنضيف}
وجيدة(بعصبية) :وانا لسة هغسل المواعين دي تاني؟؟..روحوا ربنا لا يكسبكم ولا يربحكم!
===============================
{وتحت في العمارة عند متولي..كان بيكنس سلالم العمارة..وبيمسح عَرقه بإيده وبيكمل كنس..كان بيكح وبيسند على الحيطة..كان بيقاوم سِنه اللي كبر ورجليه اللي مابقتش شايلاه زي الأول!..وفجأة طلع صورة حاتم وبص فيها وهو كله حنين واشتياق}
متولي(بحزن) :وحشتني اوي يا حاتم يابني!
{رن موبايل متولي.. و رد على صاحب العمارة}
متولي:الو يا أستاذ حسن…حاضر هشوفلك ماله… لو فيه عطل هتصلك بالصيانة ويجوا يشوفوا ماله…طيب ماشي مع ألف سلامة
{وبعد ما قفل معاه…فتح الأسانسير بالمفتاح وكان بيبص على العطل اللي فيه}
=============================
{عند غادة ونبيل في البيت..دخلوا بـ فيروز وقفلوا الباب كويس وراهم..كانت فيروز بتعيط ومش فاهمة حاجة!..قربت منها غادة وحضنتها}
غادة:متخافيش يا فيروز..حمدالله على سلامتك..الحمدلله انك رجعتي لينا بألف سلامة ياحبيبتي..متعيطيش، بيري هتيجي تشوفك مش عايزاكي تقلقي من أي حاجة!
فيروز(بعياط) :انتوا ليه بتاخدوني من بعض؟..وانا لية مش عايشة مع ماما؟..لية كل شوية بروح مكان جديد؟
غادة:مبدأياً قبل أي حاجة..مش خالتو زي ماما بالظبط صح؟
فيروز:صح
غادة:طول مانا معاكي مش عايزاكي تخافي من حد..المشكلة كلها جاية من باباكي يا فيروز مش مننا احنا..وطول مانتي معاه احنا حاسين بالخطر..لانه ممكن يإذيكي في أي لحظة!..انا عارفة ان مينفعش أقولك كلام زي ده مهما حصل..بس انا لو منبهتكيش منه..سواء بإرادتك أو غصب عنك..هتكتشفي حقيقته البشعة!
فيروز:قصدك ان بابا وحش يا خالتو؟
نبيل:بصراحة يا فيروز أه..أبوكي وحش..كان نفسي أقولك غير كده بس دي الحقيقة..أبوكي مش خطر عليكي انتي بس..لاا ده خطر علينا كلنا بلا استثناء!
غادة:مامتك زمانها جاية متقلقيش من حاجة!
{رن الجرس}
غادة:أكيد هيَّ!
{راحت غادة تبص، لقيتها بيري..فتحتلها..وأول ما بيري دخلت خدت بنتها في حضنها}
بيري(بحزن) :ياحبيبتي…ياقلبي انتي كويسة؟
فيروز:اه ياماما
بيري:الحمدلله انا قلبي اتخلع من مكانة عليكي!…انتوا جيبتوها ازاي ووصلتوا لمكانها ازاي اصلاً؟؟؟
============فــلاش بـاك (1)===========
{اتصل نويري بـ نبيل}
نويري:علاء هيخرج النهاردة، تيجوا تاخدوا البنت امتى؟
نبيل:دلوقتي حالاً..هو في وقت نضيعه؟؟
نويري:انا مستنيكم
=============فــلاش بـاك(2)===========
{وصل نبيل وغادة لبيت نويري، وسلموا عليه}
نويري:نورتوا الدنيا كلها
نبيل:ده بنورك يا نويري، فين فيروز؟
نويري:عالطول كده؟..مش ناخد واجبنا الأول طيب؟
غادة:احنا متشكرين ليك..هاتلنا فيروز قبل ما علاء يرجع
نويري:حاضر
{طلع نويري جاب فيروز ونزل، واول ما غادة شافتها حضنتها}
غادة:الحمدللة انك بألف خير يا فيروز…بيري هتفرح أوي لما تعرف انك رجعتي!!
نبيل:حسابنا مع بعض بعدين يا نويري
نويري:مفيش مشكلة، نورتونا
نبيل:يلا يا غادة
{وخد غادة ورجعوا البيت بـ فيروز بعد ما بلغوا بيري}
============نهاية الفلاش باك============
بيري:برضة انا مفهمتش اية علاقتكم بـ نويري وازاي وصلتوله اصلاً؟؟
نبيل:هنفهمك كل حاجة بس اقعدي!
بيري(بتقعد) :اديني قعدت اهو..قولولي بقى وريحوني!!
{وبعد ما غادة ونبيل وفيروز قعدوا}
نبيل:جوزك اللي قريباً هيبقى طليقك..اغبى خلق الله..فاكر نفسة جايب الديب من ديلة..وهو ميعرفش اللي بيحصل من وراه..علاء قريب اوي هياخد قلم مخدوش في حياته ومن أعز صحابة نويري…وهى حاجة من الاتنين يا هينتحر يا إما هيطب ساكت مكانه..وهيكون على يد نويري واحنا خارج الموضوع!
بيري:انتوا في علاقة بينكم وبين نويري؟؟
نبيل:طبعاً في..بس انا مش عايز أحرقلك الأحداث عايزينها مفاجأة كل اللي عليكي تشغلي دماغك الفتره الجاية وبس خصوصاً بعد ما علاء هرب!
بيري(مصدومة) :نعم؟؟…علاء هرب؟؟
================================
{عـنـد زهـرة وأنيسة وليلى بعد ما وصلوا اليونان..كانوا بيلفوا حوالين نفسهم ومش عارفين أي حاجة!..لحد ما أنيسة وقفت من تعب رجليها}
أنيسة(بتعب) :مش كفاية كده..احنا رايحين على فين؟
زهرة:معرفش ياماما..انا ايه عرفني بس…صحيح الغريب أعمى…استني طيب
{وراحت عند راجل واقف هناك وحاولت تتكلم}
زهرة:لو سمحت
{ولكن هو مش فاهم حاجة منها}
زهرة(بيأس) :شكلك مش فاهم حاجة…بص…انا Egyptian…Egypt…يعني…طب هقولك ايه طيب
_I don’t understand
زهرة: تعرف فين street..بيودي على Egyptian place؟؟
_What do you want from this street?
زهرة:طيب خلاص Thank you
{ورجعت تاني..كانت أنيسة ماسكة ليلى في ايديها}
زهرة:لا انا فاهماه ولا هو فاهمني!
أنيسة:طيب ماتشوفي يا زهرة أي حد من أهل العرب، يمكن يفيدنا بمعلومة ولا حاجة!
زهرة:حاضر
{مشيت زهرة قدام شوية، لقيت راجل معدي لابس قفطان وباين علية انه عربي}
زهرة:لو سمحت بتتكلم عربي ولا لا؟
الراجل:أي بتحدث عربي
زهرة(بإبتسامة) :طيب الحمدللة…انا سمعت ان أي دولة بيبقى فيها مكان للمصريين والعرب على العموم متعرفش أروحلها منين؟
الراجل:صحيح هاد الكلام..لو رايدة تروحي، اركبي سيارة تاكسي، وقولي إله وديني نافبليو..راح تلاقي بيوت كثيرة..هناك اسألي حدا عن مسكن راح يقِلك
زهرة:متشكرة
{رجعت زهرة عند أنيسة و ليلى}
أنيسة:اية يا زهرة هنعمل ايه؟؟
زهرة:هنركب تاكسي يودينا عند مش عارفة مكان ولا مدينة اسمها نافبليو
أنيسة:ناه ايه؟
زهرة:نافبليو، خلاص بقى متغلبطنيش، يلا بينا
{وخدتهم وشاورا لـ تاكسي وركبوا}
زهرة:نافبليو
{وهناك بعد ما وصلوا ونزلوا}
السواق:αριθμητική!! (الحساب)
زهرة: انت بتقول ايه انا مش فاهمة حاجة!!
{نزل السواق من التاكسي وهو متعصب جداً وبيشد ايد زهرة}
السواق:Πού είναι η ανταμοιβή, κλέφτες; (أين الأجره أيها اللصوص؟)
أنيسة(بصويت) :حرام عليك سيب بنتي، ابعد عنها!!
زهرة(بصويت) :I don’t have money!!
السواق(بزعيق) :Ένιωθα σαν να ήσασταν κλέφτες, εσείς. (كنت أشعر أنكم لصوص أيها العاهرات!!)
{والغريب ان حاتم ومهره والقبطان كانوا واقفين بالصدفة في نفس المكان ولما سمعوا زعيق قوي، قرر حاتم ومهره يتدخلوا وراحوا هناك..ولما مهره شافت زهرة صرخت وحضنتها!!}
مهره(بصويت) :زهرة…زهرة…انتي زهرة انا متأكدة!!
زهرة(بعياط) :وانتي مهره، انا لا يمكن عيني تخوني!!
مهره(بعياط) :دي صدفة عجيبة جداً يا زهرة..انتي ايه اللي جابك هنا؟؟
السواق(بزعيق) :Πού είναι τα χρήματα; (فلوسي فين؟)
{جه القبطان على الزعيق وشد السواق على جنب}
أنيسة:انتوا تعرفوا بعض؟؟
زهرة:عز المعرفة ياماما…مش مصدقة ان انا شوفتك يا مهره، دي صدفة خير من ألف ميعاد
مهره:طمنيني عليكي انتي كويسة؟؟
زهرة:الحمدلله يا مهره انتي عاملة ايه؟؟
مهره:الحمدلله بخير، ارتاحت اوي لما شوفتك..انتي كويسه؟
زهرة:كويسة والله…امممم مين ده؟
مهره:ده حاتم
زهرة:انتي اتجوزتي؟
مهره:لا متجوزتش..بس انا وحاتم أكتر من الأخوات
أنيسة:واحنا هنفضل هنا كتير؟
حاتم:لا اتفضلوا…يلا يا قبطان!
{ومشوا كلهم ورا القبطان}
===============================
{عند علاء في بيت نويري..كان قالب الدنيا كلها على فيروز}
نويري:اهدى بقى يا علاء..ما قولتلك اننا عملنا اللي علينا وزيادة انت لية مصمم؟؟
علاء(بزعيق) :يعني انا سايبها عندك أمانة..ارجع ملاقيهاش!!
نويري:طب أحلفلك بكتاب الله إنها كانت في أوضتها الصبح!…ياريتني ما خرجت اتكلم برا..أكيد استغلتها فرصة وهربت!!
علاء:انا كده روحت في ستين داهية..زمانها وصفتلهم المكان..والشرطة زمانها جاية دلوقتي تقبض عليا!!
نويري:أحب أطمنك ولا هتعرف تعمل أي حاجة..البيت في متاهة هتقولهم ايه بس.. ده احنا في آخر الدنيا!!.. ده يبقى كويس اوي لو عرفت توصل لآخر الطريق!
علاء:على كدة زمانها في المنطقة مخرجتش!!…ومادام لسة مخرجتش يبقى دي فرصة حلوه اوي تخلينا ندور عليها!!
نويري:هو انت جايب الثقة دي كلها منين؟..انا بخمن مش متأكد انها هنا..ممكن تكون مشيت من طريق تاني..بقولك ايه سيبك منها، هنبقى نرفع على أمها قضية اهمال بس لما الدنيا تفك شوية!!
علاء(بزعيق) :قضية اهمال ايه بس ياعم انت؟…مين اللي هيرفعها وانا هربان من الحكومة زي فار الجحر؟
نويري:انت ليه عالطول طلقك حامي أوي كده؟..ماتصبر يا علاء وانا هدبرهالك بطريقتي
علاء:ياخوفي منك!!
نويري:لا ياخويا متخافش..انا لما بقول كلمة ببقى قدها، واظن انت عارف كده..انا مش محتاج اتكلم!
=============================
{فـي عـربية بيري..خدت بنتها وكانت راجعة بيت فاتن..رنيت عليها فاتن فا ردت}
بيري:الو يا ماما
فاتن:هاتيلي معاكي الطلبات اللي هبعتهالك على الواتس..وبلاش تجيبيلي على مزاجك زي كل مره، اللي أقوله يتجاب ميتغيرش منه حرف!
بيري:وانا مش هجيب حاجة..انتي متعرفيش اللي حصل!
فاتن(بإستغراب) :ايه اللي حصل؟
بيري:مانا مش عايزة أحكي دلوقتي…هحكيلك لما أرجع…أصل انا لو حكيت عارفة التوتر النفسي اللي هتلبسيني فية اسبوعين قدام!!
فاتن:إخص عليكي يا بيري، بقى تخبي على مامتك، واحنا في بينا أسرار برضة؟
بيري:لا طبعاً انا أكيد هحكيلك بس لما أرجع..واه فيروز راجعة معايا!
فاتن(مصدومة) :فيروز بنتك؟؟…راجعة معاكي ازاي؟
بيري:مااحنا رجعناها ياحبيبتي
فاتن:رجعتوها ازاي؟
بيري:شوفتي بقى انا ليه مكنش ينفع اتكلم؟
فاتن:انتي سايقه؟
بيري:اه سايقه..برافو عليكي انك خدتي بالك..كلها ربع ساعة وهتلاقيني عندك…باي
{قفلت بيري مع فاتن، ولما بصيت في مراية العربية..شافت عربية وراها قطراها!}
==============================
{فـي مـركـب القـبـطان، كانوا كلهم متجمعين}
مهره:وانتوا اية اللي جابكم هنا؟
زهرة(بحزن):اخويا غسان مش سايبنا في حالنا يا مهرة، بيتعامل معانا أوحش معاملة..وحابسني لا بيأكلني ولا سايبني أخرج…قضيت شهور في الأوضة وانا مش شايفة البشر..حتي دموعي كانت بتهون عليه..محدش كان بيمدلي ايده ويساعدني غير كمال..نفسي أكلمه وأشكره على مساعدته ليا..لولاه مكنتش قدرت أهرب من قيد غسان!
مهره:ويطلع مين كمال ده؟
زهرة:كمال ده صاحب غسان أخويا..بس تصدقي انه عكسة في كل حاجة!…انا شوفت منه الحنية اللي مشوفتهاش من اخويا أقرب الناس ليا!
القبطان:وانتوا لاقيتوا سكن ولا لسه؟
زهرة:لا احنا لسه جايين ومنعرفش حاجة هنا..حتى مش لاقيين اللي يساعدنا
حاتم:احم…هو ممكن تستضيفهم عندك في المركب يا قبطان؟
القبطان:كان على عيني بس زي مانت شايف، المركب كله على بعضه قد كده..يادوب كان واخدني انا وانتم بالعافية!
حاتم:هو سواد الليل بس، وانا من بكرا لما اشتغل انا ومهره هنحاول نساعدهم ونشوفلهم شغل هما كمان!
القبطان:ماشي يا حاتم..كلة لله ينورونا
{قامت مهره وخدت زهرة و أنيسة وليلى جوا}
القبطان:الجماعة دول شكلهم غلابة!
حاتم:انا معرفهمش، بس هما من الواضح يعرفوا مهره من سنين
القبطان:نصيبهم انهم يتلاقوا ويانا هنا..يمكن ربنا كاتب حاجة احنا منعرفش ايه هى!
{وجوا في الأوضة..كانت مهره مع زهرة}
مهره:ناموا هنا..ان شاء الله السريرين دول يكفوكم
زهرة:وانتي هاتنامي فين يا مهره؟
مهره:هانام على الأرض..مش إشكال يعني..ولا اقولك هانام على الكنبة..المهم بس مش عايزاكي تشيلي هم..ده ربنا فوق كل شئ!
زهرة:ونعم بالله يا مهره..اطلعي فوق ياطنط ليلى..وانتي نامي هنا يا ماما..هما يومين بالكتير لحد ما ندبر أمورنا
أنيسة:ماشي يا زهرة…معايا يا ليلى
ليلى:ابني غسان هيجي؟
أنيسة:اه هيجي ويقعد معانا هنا..بس اطلعي
{وبعد ما طلعوا على السرير..خرجت مهره ووراها زهرة ووقفوا عند سور السفينة}
زهرة:وانتي يا مهره ايه اللي رماكي هنا بعيد عن أمك واخواتك؟
مهره(بحزن) :ماما واخواتي معرفش عنهم حاجة..معرفش اذا كانوا عايشين ولا ماتوا!..انا يمكن يبان عليا عايشة حياتي طبيعي..لكن انا من جوايا بموت..وعشان أرجع مصر مش عارفة اعملها!!
زهرة:ايه الظروف اللي حطيتك هنا؟..ومين حاتم والقبطان اللي قاعدة معاهم هنا؟
مهره(متأثرة) :حاتم ده أحسن حاجة قابلتني في حياتي يا زهرة..انا بحس بالأمان طول مانا معاه وقريبه منه…بحس انه سندي وأماني..ومن غيره بحس ان انا يتيمه رغم ان انا يتيمة الأب فعلاً…انا من ساعة ما القدر حطني وياه في الظروف دي وانا رغم كل حاجة بتوجعني بس بحس إني مبسوطة..عارفة ببقى نفسي اترمي في حضنـ….
{ولسه بتكمل الجملة، راحت زهرة دغزتها في ايديها لما حسيت ان حاتم جاي}
زهرة(بصوت واطي) :جاي
مهره(بصوت واطي) :يانهار اسود لا يكون سمع اللي قولته ده!!..هيبقى شكلي وحش اوي!!!
{جه حاتم ووقف جنبهم وهو باصص للسما}
حاتم:مش محتاجين أي مساعدة؟
زهرة:شكراً يا أستاذ حاتم…احنا كل اللي محتاجينة سكن وشغل والباقي ربنا يرزقنا بيه من تعبنا
حاتم:انا ومهره هنستلم الشغل من بكرا ان شاء الله..وهنسألكم عن وظيفة وسكن..انتي برضة في مقام أختي زيك زي مهره بالظبط!
{بصيتله مهره بغضب بعد ما قال أكتر جملة بتكرهها..ودي حاجة لاحظها حاتم على وش مهره}
زهرة:شكراً ربنا يكرمك ويكرم أصلك يااستاذ حاتم
حاتم:العفو…على العموم القبطان راجل طيب وبيحب يعمل خير وزي ما ساعدنا هيساعدكم!
زهرة:ربنا يخليكم، وما يحطكم في اللي احنا فيه
{مشى حاتم وهو ومهره بيعملوا Eye contact لبعض.. راحت زهرة مطلعه موبايلها واتصلت على كمال}
زهرة:الو…احنا وصلنا!
==============================
{تـانـي يـوم عند غسان وكمال في المستشفي..راح غسان مع كمال عشان يتطمنوا على زهرة..ولما سأل الممرضة}
غسان:حالة زهرة اتحسنت ولا زي ما هي؟
الممرضة:لسة مش أوي..أصل التحسن ده مبيظهرش بين يوم و ليلة…ده محتاج فترة طويلة!
غسان:بس الدكتور قال ان الحالة كام يوم وتبقي كويسة!…انا مش فاهم هو في ايه؟
الممرضة:ممكن حضرتك تهدي شوية وبلاش عصبية!!.. دي تعليمات الدكتور واحنا بننفذها…عن اذنكم!
غسان(بزعيق) :تعليمات ايه وزفت ايه؟..طب انا متأكد اننا لو وديناها لدكتور تاني هيقول انها سليمة ومفيهاش حاجة!!
كمال:خلاص بقى يا غسان هو احنا يعني هنفهم أكتر من الدكتور؟…ياسيدي كل واحد أدرى بشغله!
{اتجه غسان لغرفة زهرة وفتحها وهنا كانت الصدمة}
غسان(بزعيق) :زهرة فييين؟؟؟؟؟
كمال(في سره) :يانهار اسود ومنيل!!!
===========================
{عـنـد بـيـري راحت تزور صاحبتها علا اللي المفروض جوزها بيخونها معاها..دخلت بيري بـ بوكية ورد وعلبة شوكولاتة..كانت واقفة بكامل اناقتها..والابتسامة من الخد ده للخد ده!!…ولما صاحبتها فتحت اتفاجئت بيها}
علا(مصدومه) :بيري؟
بيري(بتحضنها) :أه بيري ياروح قلبي..اخبارك ايه طمنيني عليكي؟
علا(بتردد) :انا كويسه…انتي عاملة ايه.. تعالي ادخلي!
{دخلت بيري، واديتها الهدايا وقعدت وحطيت رجل على رجل..وكانت بتلف عينيها في كل مكان في الشقة}
علا:تعبتي نفسك ليه بس يا بيري؟
بيري:لا ياحبيبتي ولا تعب ولا حاجة..انتي غيرتي ديكورات الشقة ليه؟…الأول كان أحسن بكتير!
علا:التغيير مطلوب
بيري:مين بقى اللي مختارلك الديكورات دي؟..أصلها بصراحة مش حلوه وده مش ذوقك خالص!
علا:اه مش انا…دي اختيارات واحدة صاحبتي
بيري:اها واحدة صاحبتك قولتيلي!
علا:قوليلي بقى تشربي ايه؟
بيري:أي حاجة من ايدك هتكون حلوه
علا:ميرسي ياحبيبتي، اديني ٥ دقايق
بيري:خدي وقتك
{وبعد ما علا دخلت المطبخ..قامت بيري وحطت جهاز تصنت صغير في مكان لا يمكن يجي على بالها..وفجأة خرجت علا من المطبخ ولقيت بيري واقفة}
بيري:ماشاء الله حاسة ان انا شوفت صورة مامتك وباباكي دي قبل كده!
علا:اه مانا وريتهالك قبل كده في البيوتي سنتر انتي نسيتي؟
بيري:اه نسيت..بجد متفكرنيش انا بقيت أنسى كتير اوي الفتره دي بس بقول يمكن من اللي فيا مانا برضة معذوره!
علا:اه ياحبيبتي ربنا يقويكي على اللي انتي فيه…كنت عايزة اسألك بس..نتغدا الأول ايه رأيك؟
بيري:لالا انا كلت في البيت، ميرسي يا علا
علا:اوكي مفيش مشكلة
{ورجعت المطبخ تاني، وبيري قعدت على الكرسي}
==============================
{أول يوم شغل لـ حاتم ومهره في الماركت…كان حاتم ومهره وظيفتهم يقفوا في المخبز يبيعوا المخبوزات زي الدوناتس و الكرواسون والوافل والبان كيك، والعيش وهكذا..وصاحب الشغل بعد ما شاورلهم بلغة الاشارة، سابهم ومشي وكان اعتماده كله عليهم..لحد ما دخلهم أول زبون..كان راجل ومراتة وابنهم}
الراجل:Δώσε μου δύο ντόνατς.(أعطني قطعتين دوناتس)
حاتم:Me انا يعني…انا I don’t speak the language.
{كان حاتم بيحاول يتكلم انجليزي على قد إمكانياته}
حاتم:Do you speak English؟
الراجل:Yes, it’s the mother tongue.(نعم انها اللغة الأم)
{ولكن كان حاتم مش فاهم حاجة برضة..لحد ما الراجل شاورلة على الدوناتس..رفع حاتم صوابعه بمعنى عايز كام واحده؟..رفع الراجل صوابعة الاتنين..ووقتها حاتم فهم وجهزلة طلبة..وبعد ما دفع ومشى..رجع حاتم وقف تاني}
حاتم:شكلنا هنتعب اوي في الشغلانة دي!..مكنش خدنا أمريكا اهو على الأقل كله بيتكلم انجليزي..مش هنا يوناني وليلة زرقا!!
{ضحكت مهره على كلام حاتم}
مهره(بتضحك) :بيني وبينك يا حاتم..انا بقول صاحب الشغل آخرنا معاه يومين بالكتير وهيطردنا!
حاتم(بيضحك) :طب خليه يعملها وشوفي انا هعمل فيه ايه…هيبقى مصيره زي مصير حريث…الله يرحمه كان طيب
مهره(بإبتسامه) :مبسوطة انك انقذتني..كان زمانك بتترحم علينا احنا الاتنين دلوقتي!
حاتم:بعد الشر عليكي يا مهره..انتي غالية عليا اوي ومش هقدر استحمل خسارتك!…انا أفديكي بروحي!
{بصيت مهره لـ حاتم نظرة حب..كان قلبها بيرفرف من حبها له، ولكن كان لازم تداري!..لحد ما دخل تاني زبون}
حاتم:اتعاملي معاهم انتي بقى!
==============================
{في المستشفي عند غسان وكمال، في مكتب مدير المستشفي..كان غسان بيتخانق معاهم}
غسان(بزعيق) :يعني اية زمانها مشيت؟…ولما هي مشيت متسجلتش في دفتر المغادرة ليه؟؟
المدير:يبقى هربت يااستاذ مفيش حل غير كده!
غسان(بزعيق) :ما دي أنيل!!…ماهي كوسه بقى اللي يمشي يمشي واللي يهرب يهرب..ده انا هوريكم أيام سوده، وقفل المستشفى دي هيكون على ايدي!!
غسان:كاميرات ايه اللي هترجعوها؟.. وهما لما يرجعوا الكاميرات، كانت زهرة هترجع؟
كمال:طب انت عايز ايه دلوقتي؟
{دخلت الممرضة بالدفتر}
الممرضة:أستاذة زهرة سجلت مغادرة النهارده الصبح
المدير:اهو يبقى مهربتش وتبقى مشيت بمزاجها…احنا كده خِلينا مسئوليتنا..ومشاكلكم دي تحلوها برا مش هنا!!
{قرب غسان من المدير على مكتبه والشر في عينيه}
غسان(بزعيق) :طب مابلاش الطريقة دي عشان متزعلش طيب
المدير(بزعيق) :ابعد والتزم حدودك بدل مااندهلك الأمن!!
غسان(بزعيق) :انت هتهددني ولا ايه؟..انا مبتهددش!
{فجأة الظابط دخل عليهم ولما غسان لف وشه وشافه ارتبك}
“في ختام هذا المقال، نأمل أن يكون رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل العاشر 10 قد قدم لكم نظرة شاملة وواضحة حول الموضوع. نشكر عبير على تقديمه لهذا التحليل والتغطية الإخبارية. لمزيد من التفاصيل أو الأخبار ذات الصلة، يمكنكم زيارة مصر بوست أو متابعة. نرجو منكم المشاركة والتفاعل مع المقال من خلال الوسوم #رواية #أبي #بواب #وأمك #خادمة #الفصل #العاشر. لأية استفسارات أو تعليقات، نتطلع لسماع رأيكم. شكرًا لاختياركم مصر بوست كمصدركم الإخباري الموثوق، ونتمنى لكم يومًا سعيدا .”