رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السابع عشر 17

نقدم لكم اليوم ومع الأحداث السريعة التي تجتاح عالم الأخبار، مقال بعنوان رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السابع عشر 17 ليسلط الضوء على أبرز التطورات في هذا السياق. من خلال مصر بوست، نقدم لكم تغطية دقيقة وموثوقة، مستندين إلى محرري الموقع . هذا المقال، الذي كتبه الصحفي عبير، يتضمن محتوى

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السابع عشر 17

     رواية أبي بواب وأمك خادمة كاملة   بقلم رانيا عمارة    عبر مدونة !! 

 

المديرة:انتي جيبتي الفيديوهات دي منين؟

بيري(بثقة) :من عندي طبعاً، أصل انا كان عندي بيوتي سنتر زي اللي عندك ده..بس اتقفل..هو بصراحة متقفلش بسبب علا…اتقفل لأسباب تانية..ولكن حبيت أديكي نبذة بسيطة عن اللي علا هتعمله معاكي انتي كمان قريب

المديرة(مصدومة) :انا مش مصدقة!

بيري:طبيعي متصدقيش ولا حتى تستوعبي، بس سبحان الله ربنا بعتني ليكي عشان أقولك خلي عينيكي في وسط راسك الفتره اللي جاية

{قامت بيري بكل برود ولا مبالاة، ومشيت خطوه وبعدين رجعت تاني، واتمايلت على المكتب ناحية صاحبة المكان}

بيري:وأه نسيت أقولك، ياريت محدش يعرف ان انا جيت عشان المشاكل

{لبست بيري نضارتها الشمس، ومشيت بكل ثقة..والمديرة على المكتب بتحاول تستوعب!}

===============================

{عند حاتم وأهله في موقف العربيات، كان حاتم واقف معاهم وهيتجنن من المشاكل اللي زادت متحلتش}

حاتم(بصوت حاد) :يعني اية؟؟…هو انا باعتكم عشان تتخانقوا ولا عشان تحلوا؟…ما طبيعي تقول كده وأكتر كمان!

هويدا(بصوت حاد) :انت كمان هتدافع عنها بعد ما مسخرتنا في بيتها؟..دي طردتنا!!!…يانهار اسود ومطين فوج دماغنا، بجى هويدا على آخر الزمن، يتعمل فيها كل ده من خدامة؟

حاتم(بصوت حاد) :ماما!!!…بلاش تتكلمي بالطريقة دي تاني!!…الخدامة دي مهنة شريفه احسن ما تترقص في الكباريهات، ولا تمشي مشي شمال!…انتي لو مكان ست وجيدة كنتي هتعملي كده وأكتر!

هويدا(بزعيق) :مسمعكش تقول لو كنتي مكانها دي مرة تانية!!..انا مربية اخواتك البنات أحسن تربية، ولا يمكن يعملوا زي ما مهره بتعمل!!

حاتم:تقصدي اية؟…قصدك ان مهره مش كويسة؟؟؟

هويدا:اجصد اللي اجصده، انت هتجفلي على الواحده ولا اية؟… هو مين فينا الكبير آني ولا انت؟؟

حاتم(بزعيق) :طب اقسم بالله مانتي شايفة وشي ده تاني

{ومشى وهو متعصب، وهويدا متنحه}

هويدا(مصدومة) :حاتم!!…استنى احنا لسة مخلصناش كلامنا!

متولي:اركبي يا نسمة انتي وامك ولما توصلوا البلد كلميني

نسمة:ماشي يا بابا…يلا بينا

{مشيت نسمه وهويدا وركبوا العربية، ومتولي مشى ورا حاتم!}

===============================

{بعد شهر، في بيت هويدا..كانت قاعدة مع العريس وأمه في الصالة، ومهره بتعيط في أوضتها وبتتصل بـ حاتم، ولكنه مكنش بيرد…لدرجة انها اتأكدت ان حاتم خلاص يأس ونسى موضوعها واستسلم}

عبد السميع:وانا تحت أمركم في كل اللي تطلبوه، اهم حاجة عندي راحة مهره!

وجيدة:ربنا يكرمك يا أستاذ عبد السميع، انا قلبي ارتاحلك أول ما شوفتك

عبد السميع:الله يخليكي يا حاجة وجيدة

شوقية:طلباتكم اية؟

وجيدة:انا أهم حاجة عندي بنتي تعيش متصانة، عايزة اتطمن عليها قبل ما أموت

عبد السميع:مهره في عينيا يا حاجة، متخافيش!

وجيدة:و يعني ان شاء الله انت عندك اية،شقة ايجار ولا تمليك، وبالنسبة للوظيفة؟

عبد السميع:أه عندي شقتين الحمدلله، والاتنين في بيت أبويا الله يرحمه و بإسمي، وشغال مدير في البنك

وجيدة(مصدومه) :ماشاء الله..تبارك الله…انا أول مره اعرف انك شغال في البنك!

شوقية:عبدالسميع متعين من ٣ سنين، والحمدلله بياخد مرتب كويس يفتح ٣ بيوت مش بيت واحد!

وجيدة:بسم الله ماشاء الله، ربنا يحفظه ويخليه ليكي يا ست شوقية

شوقية:امال العروسة مش جاية ولا اية؟

وجيدة:اه جاية أمال اية؟…دقيقة أندهها

شوقية:خدي وقتك

{قامت وجيدة وفتحت الأوضة، لقيت مهره مقطعة نفسها من كتر العياط، دخلت وجيدة وعلى وشها الغضب}

وجيدة(بصوت حاد) :مهرة!!…انتي عايزة تخلي شكلي وحش ولا اية قصاد الناس اللي برا؟؟..امسحي وشك وحطي كريم يداري العياط ده، انتي عايزاهم يقولوا اية؟؟…غاصبينك تتجوزيه؟؟

مهره(بعياط) :ايوه انتي غصبتيني عليه، انا مختارتش حاجة بإيدي، انتي اللي عايزه تلغي شخصيتي وتمشي كلامك على حساب قلبي!!

وجيدة:وطي صوتك لا يسمعونا!!!…بلا قلب بلا زفت، الكلام ده مبيأكلش عيش في الزمن ده…أستاذ عبد السميع ماشاءالله عليه، ابن ناس ومحترم…اخلاق اية وأدب اية…وعنده بدل الشقة اتنين، ومدير في البنك مره واحده، عارفة يعني اية مدير في البنك؟…يعني بياخد فلوس قد كده…يلا قومي وخلصي الناس مستنية برا…يلا

مهره(بصويت) :وانا مش هخرج، ومش هتجوز غير حاتم، خليهم يسمعوا ويبقى عندهم دم ويمشوا..انا مش هتجوز حد غير حاتم مهما عملتي!!

{ضربتها وجيدة بالقلم على وشها}

وجيدة(بزعيق) :اخرسي ووطي صوتك…والله يا مهره لا تشوفي كلام مين فينا اللي هيمـ….

{ولسه بتكمل كلامها سمعوا زعيق جامد في الشارع، والناس كانت ملمومه، خرجت وجيدة ووراها مهره ووقفوا في البلاكونه…والعريس وأمه وقفوا يشوفوا في اية!…كان في ضرب نار وناس بتزعق، بتبص مهره لقيت حاتم هو اللي بيضرب النار في نص الشارع، ومتولي واقف بيتخانق معاه والناس ملمومة ومش فاهمين في اية!…لحد ما حاتم وقف تحت البلاكونه وابتدى يزعق}

حاتم(بزعيق) :رايحة تجوزيها لواحد غني، ورميتي حبنا علي الأرض ياست وجيدة؟؟….ده لو السما نزلت علي الأرض، لا هي هتاخد غيري، ولا انا هاخد غيرها!!..مهره مش مكتوبة لحد غيري!!…ومهما تعملي مهره مش هتتجوز غيري انا…وانا اللي كلامي هيتنفذ في الآخر وكلكم هتشوفوا

متولي(بزعيق) :ارجع معايا، وكفاياك فضايح!!

حاتم(بزعيق) :لا يا بابا…انا مش رايح في حتة…ده احنا من ساعة ما رجعنا واحنا بنحاول معاها بكل الطرق، وهي برضة منشفة دماغها!!…تتحرق الفلوس اللي تخليكي ترمي بنتك لواحد هي مش عايزاه!!

_هو في اية؟

=مااحناش عارفين حاجة!!

حاتم(بزعيق) :العريس اللي فوق ده لو ممشاش انا هخطف مهره، ومش هتشوفي وشها تاني!!

متولي(بزعيق) :كلام اية اللي بتقوله ده يا حاتم؟…انت اتجننت؟

_استهدوا بالله، ولو بينكم مشاكل حلوها مع بعض، مش على الملأ كده!

وجيدة(بزعيق) :امشي من هنا، الشويتين اللي انت عاملهم دول يا حاتم ولا ينفعوا معايا..هو انت فكرك لما تعمل كده في قلب الشارع..هخاف واوافق؟…لا تبقى غلطان…ده لو كان في شوية صغيرين يخلوني اوافق عليك، بعد اللي انت عملته ده، اختفوا خلاص، وانسى جوازك من مهره…مهره مش هتتجوزك يا حاتم!!

حاتم(بزعيق) :مهره مش هتتجوز حد غيري!!…ومش هسمح ليكي ولا لأي مخلوق خلقه ربنا انه يقف في طريقنا…وانا هتجوز مهره يعني هتجوزها!!!!

شوقية(بعصبية) :يلا يا عبده، البيت ده مشاكله كتير…بينا نمشي قبل ما نلبس في الحيط!!

{وخدت ابنها ونزلت..فضلت وجيدة تصوت}

وجيدة(بصويت) :خد ابنك وامشوا يا متولي، انتوا جايين تشوهوا صورتنا قصاد الناس؟؟؟

متولي(بزعيق) :يلا يا حاتم، قدامي!!

{وبيشد حاتم، راح حاتم ضارب بالنار في السما، فضلت الستات تصوت..وأول ما العريس وأمه عدوا من جنب حاتم راح ماسكه من البدله}

حاتم(بزعيق) :هو انت بقى العريس؟…طب اسمع، مهره مش هتتجوزك…انا كتب كتابي على مهره خلال الأسبوع ده، واياك اشوفك هنا تاني!!

عبد السميع(بزعيق) :وسع ايدك دي، واحترم نفسك، واعرف انت بتتكلم مع مين!!

حاتم(بزعيق) :مين يعني؟؟

عبد السميع(بزعيق) :انا هعرفك انا مين

{ولسة هيضرب حاتم، راح حاتم ضاربه..وقعه على الأرض، وأم العريس بتصرخ وبتجري وراهم}

حاتم(بيضربه) :انا اللي هعرفك

{وعجنه ضرب، ومهره و وجيدة بيصرخوا هما وبقيت ستات المنطقة..لحد ما الشرطة جات، وقبضوا على حاتم}

=============في قسم الشرطة===========

{كان حاتم جوا عند الظابط، وعبد السميع هدومه مقطعه ومتبهدل..وأمه معاهم!..وبرا كانت هويدا ونسمة ومهره ومتولي…كانت هويدا ومهره بيعيطوا من خوفهم على حاتم}

هويدا(بعياط) :كله بسببك انتي…ابني ضاع بسببك، ياريته ما عرفك ولا شافك من الأساس!!

متولي(بزعيق) :مهره ملهاش ذنب في اللي حصل..ابنك هو اللي كان رايح للشر بـ رجليه!!

هويدا(بصويت) :اديك قولت، رايح للشر برچليه، وهما أُص المشاكل والشر اللي في الدنيا بحالها…ضيعت نفسك يا حاتم، مش كان زمانك متخرچ دلوجتي من كليتك وبتشتغل، اية اللي بيجرالنا ده بس يارب!!!

{وجوا عند الظابط بعد التحقيق مع الطرفين}

الظابط:اتفضل بطاقتك يا أستاذ عبد السميع، ومتأسفين جداً للي حصل..واوعدك اننا مش هنسيب حقك

عبد السميع:شكراً لحضرتك

{وخرج برا هو وأمه، ومتبقاش إلا حاتم}

الظابط:مش ضربته وعملت اللي في دماغك؟..اشرب بقى من اللي هيحصلك

حاتم(بزعيق) :انا مش قاعد هنا دقيقة، وهمشي!

الظابط:لية هو بمزاجك وانا معرفش؟…ده احنا شكلنا هنبقى صحاب اوي…أصلك هتطول شويتين تلاته معانا، ومتقلقش هبقى أجيلك في سجن العقرب اتطمن عليك

حاتم:انت بتهزر؟؟

الظابط(بصوت حاد) :لا ياروح امك مبهزرش، مش انا اللي بتاع هزار..ده انت هتشوف الجد اللي على أصوله

حاتم(بزعيق) :انا أمي خط أحمر، اياك تجيب سيرتها على لسانك!!!

{راح الظابط قايمله من على المكتب، ولسه هيضربه بالقلم، راح حاتم ضاربه، وفي ساعتها الظابط صرخ ونده على العساكر}

الظابط(بزعيق) :ودوه الحبس الانفرادي، وديني وأيماني لأوريك النجوم في عز الضهر ياروح أمك

حاتم(بزعيق) :انا أمي أنضف منك، ولا انت هتستغل سلطتك علينا، متفكرش انك كده جامد لااا في الأقوى منك!!!!

الظابط(بزعيق) :خدوه في ستين داهية

{وخدوا حاتم وخرجوه برا، وأول ما اهله ومهره شافوه صرخوا وجروا وراه، والعسكري مكلبشه}

مهره(بصويت) :حاتم….هيعملوا فيك اية يا حاتم؟؟

هويدا(بصويت) :ياضناياااا يابني، اتبهدلت واتمرمطت في عز شبابك…والنبي ماتاخدوا ابني

حاتم(بصوت عالي) :متخافوش عليا، انا ثقتي في ربنا أكبر من كل شئ!!

هويدا(بصويت) :هدعيلك يا حاتم متخافش، وان شاء الله ربنا يستچيب دعايا…دعوة الأم مستچابة

متولي(بصوت عالي) :لا اله الا الله…الواد اللي حيلتي يا عالم…محيلتيش غيره…قولتله بلااش تجري على الشر مسمعش كلامي!!

مهره(بصوت عالي) :خد بالك من نفسك يا حاتم

{وخدوا حاتم ودخلوا بيه، راح متولي واخد مهره ورجعوا البيت عند وجيدة}

=============في بيت وجيدة===========

{خبط الباب..ولما وجيدة فتحت ولقيت متولي و مهره، الغضب ملى وشها!}

وجيدة(بزعيق) :مش خرجتي برا طوعي، وبرضة روحتي معاهم؟؟…جاية تهببي هنا اية؟؟؟

مهره(بعياط) :حاتم اتقبض عليه، ويا عالم هشوفه تاني امتى!!

وجيدة(بزعيق) :جايبة متولي تتحامي فيه؟..وانا اللي قولت انك كبير وعاقل يا متولي…ومش هتمشي ورا كلام العيال!!…ده احنا ياأخي جيران بقالنا سنين وعشرة عمر طويلة، وفي ثانية عيالنا هدوا كل ده!!

متولي:انا مستغرب قسوة القلب اللي جواكي دي كلها!!، ازاي قادره تشوفي ابني وبنتك بيتقطعوا من الحزن والقهر وبرضة مكمله؟…انتي بتعملي كل ده عشان اية؟؟؟

وجيدة(بصوت حاد) :كل واحد حر في حياته، يوافق يرفض دي حاجة متخصش الناس…وانا من حقي اختار الزوج الصالح لبنتي اللي يحافظ عليها ويشيلها في عيونه الاتنين…واهو ابنك بقى رد سجون، وبقى له ملف عند الحكومة خلاص

متولي(بزعيق) :انا ابني عمل كل ده عشان بيحب بنتك!!!…ومش قادر يبعد عنها ولا يشوف حد غيرها في حياته!!…ابني اللي بتعايريه بـ انه بقى رد سجون، اللي جرالة ده كان بسبب بنتك!

وجيدة(بزعيق) :لية وهي كانت قالتله تعالى افضحني وسط الجيران واهل المنطقة؟…ولا كانت قالتله تعالى مد ايدك على العريس المحترم ابن الناس الطيبه وقل من قيمته؟

متولي:الكلام مبقاش يفيد مادام دي طريقة تفكيرك ياست وجيدة، الأهم دخلي بنتك خليها ترتاح

وجيدة(بصوت حاد) :لو عايزة تدخلي يا مهرة فانا ليا شروط

مهرة(بإستغراب) :شروط اية؟

وجيدة:لا تروحي تشوفي حاتم ولا تسألي عنه، وتنسيه خالص ولا كأنه كان في حياتك..والعريس اللي يجي وألاقيه كويس، هتتخطبيله سواء موافقة ولالا، قولتي اية؟

{نزلت دموع مهره وبصيت لـ متولي والحزن بياكل قلبها، ومتولي كان زعلان على ابنه!}

مهرة(بدموع) :وانا مش موافقة

{نزلت مهره وهي بتعيط}

وجيدة(بزعيق) :وانا هعتبر ان عيالي التلاته ماتوا، ومحدش فيكم يجي ويكلمني في الموضوع ده تاني، واياكي يا مهره رجليكي تعتب عتبة البيت، قلبي و ربي هيفضلوا غضبانين عليكي ليوم الدين!!

{نزل متولي ورا مهره في الشارع وهى بتعيط}

متولي:هدي قلبك يا مهره…يمكن أمك ربنا يهديها ويلين قلبها من ناحيتكم!

مهرة(بعياط) :ماما واخداها عِند، مش حب وخوف..انا مش قادرة استوعب كمية القسوة اللي هي بقيت فيها!!…هي بتعمل كل ده عشان اية؟؟؟

متولي:ربنا يهديها يا مهره..انا مش هقدر أقول أي حاجة وحشة في حقها، دي في الأول والآخر أمك!…المهم خلينا في المشكلة اللي اتحطينا فيها دي..هتروحي فين ولا هتعملي اية؟

مهرة(بعياط) :ممكن تيجي معايا في مشوار ياعم متولي؟

متولي(بحزن) :ماشي يا مهره

{خدته مهره وراحوا عند عم صالح اللي راحوله في الميناء في بداية المسلسل، خبطت مهره على الباب واللي فتحلهم درية مرات صالح، ولما شافتها اتفاجئت، وحضنتها}

درية(بتحضنها) :مهره!!…ازيك يا مهره عاملة اية؟؟…ليكي واحشة، بقى كل دي غيبه!!

مهره(بعياط) :وانتي كمان ليكي واحشة يا طنط درية

درية:مالك بتعيطي لية، هو في حاجة حصلت؟..وانت مين؟

متولي:انا عم متولي في مقام أبو مهره

درية:طب اتفضلوا، تعالوا

{وخدتهم وقعدوا جوا}

درية:مالك بقى قوليلي في اية؟

مهرة(بعياط) :حاتم اتسجن، وماما طردتني من البيت، مش عارفة اروح فين ولا آجي منين بس!!

درية:وهو ده سؤال؟..تعالي هنا ياحبيبتي ده انتي تنوريني، حتي انا قاعدة لواحدي وزهقانة

مهره(بعياط) :لية هو عم صالح فين؟

{بصيت درية في الأرض بحزن}

درية(بحزن) :عمك صالح توفاه الله من شهر ونص!

مهره(مصدومة) :مات!!!!…مات ازاي؟؟

درية(بحزن) :جاتله غيبوبة سكر، والحالة كانت متأخرة اوي، يلا الحمدلله

مهره(بعياط) :لا حول ولا قوة الا بالله، ربنا يرحمه ويغفرله يارب

درية:يارب

===============عند بيري==============

{خدت بنتها وراحوا الشقة الجديدة..كانت شقة واسعه.. وقفت بيري في الريسيبشن بشنط الهدوم وهى بتبص حواليها}

بيري:ها يا فيروز اية رأيك؟

فيروز:حلوه اوي يا ماما…وأحسن من الشقة القديمه

بيري:بصراحة هى أحسن بكتير، والأحلى اننا هنقعد فيها لواحدنا

فيروز:هو بابا راح فين؟

بيري:ابوكي ده زبالة يا فيروز…انا عايزاكي تعتبريه مات ومتسأليش عنه تاني!

فيروز(بإستغراب) :لية يا ماما بتقولي عليه كده؟..هو عملك اية؟

بيري:عمل كتير اوي اوي…مش عايزه أشغلك بمشاكلنا…لما تكبري هحكيلك كل حاجة، انا بس مش عايزاكي تصدقيه…علاء ده تعلب مكار، مش سهل، بس انا بقى أصعب منه…المهم ادخلي أوضتك غيري، على ما الدليفري يوصل

فيروز:حاضر

{دخلت فيروز الأوضة بتاعتها، وبيري قعدت على الكنبة في الريسيبشن، وبعتت مسدج لـ علا لـ تالت مره}

بيري:بكلمك لتالت مرة..بس المره دي غير أي مرة فاتت، انا عايز ٢ مليون جنية، وعشان انا قلبي حنين، هديكي فرصة شهر تجمعي فيهم المبلغ ده، وإن موصلش المبلغ اللي انا عايزوا الفيديوهات هتوصل لـ خطيبك!!

علا:لا ده انت مبتزهقش بقى!!

بيري:ومش هزهق، ماهو كله من عمايلك السودة، اهي اتقلبت عليكي في الآخر، اشربي بقى!

================================

{تـاني يوم في الشغل عند علا، كانت المديره حاطاها تحت المراقبة بعد اللي عرفته من بيري، جات علا وطلبت تاخد المرتب مقدم}

علا:كنت عايزة أكلم حضرتك في موضوع

المديرة:موضوع اية؟

علا:انا مزنوقة اليومين دول أوي في مبلغ كدة، وكنت عايزة آخد المرتب مقدم

المديرة:عايزة الفلوس في اية؟

علا(بتردد) :لـ طلبات البيت وكده يعني

المديرة:طيب عدي عليا بكرا، أكون جهزتلك المرتب

علا(بتردد) :انا كنت عايزة مبلغ سلف من حضرتك فوق المرتب

المديرة:لأ انتي كدة داخله على طمع بقى، مبلغ اية ده؟

علا:نص مليون سلف، وأول ما يبقى معايا فلوس هرجعهملك تاني!

المديرة(بسخرية) :وانتي هيبقى معاكي منين؟…هو انتي بتشتغلي في مكان غير هنا وانا معرفش؟…ده انا لو خصمتلك ٣ سنين من المرتب برضة مش هيكفي

علا:يعني حضرتك مش هتساعديني؟

المديرة:لا..انا ممعايش المبلغ اللي انتي عايزاه، شوفي حد غيري…ويلا اتفضلي على شغلك

علا:طيب ماشي، شكراً

{خرجت علا وراحت تكمل شغلها، وهي واقفه قررت تتصل بـ علاء، ولكنه مكنش بيرد!}

علا:أوف بقى!!!

================================

{في بيت درية…صحيت مهره..لقيت درية قاعدة قصادها بصينية الأكل}

درية:كل ده نوم يا مهرة؟

مهرة:معلش يا طنط…غصب عني..الأيام اللي فاتت مدوقتش طعم النوم ولا ارتاحت لحظة…حتى امبارح نمت بالعافية والله…الحياة صعبة اوي اوي من بعد ما رجعنا مصر

درية:كان لازم ترجعوا يا مهرة، امال كنتوا هتقضوا طول حياتكم هناك؟

مهرة:أكيد لا…بس يعتبر كنا مرتاحين شوية، انا بقيت اتمنى الأيام دي ترجع تاني…حاتم وحشني اوي، انا من غيره ضايعه ويتيمه!

درية:ربنا يرجعهولكم بالسلامة يا مهرة

مهرة(بحزن) :يارب

درية:ووصلتوا لـ اية في موضوع حاتم؟

مهرة:لسة مش عارفة والله، عم متولي المفروض يعدي عليا كمان شوية وياخدني نروح القسم!

درية:ربنا يقرب البعيد وييسر أمركم

مهرة:يارب

{خرجت مهره السلسلة من رقبتها وباستها}

مهرة(بحزن) :السلسلة دي، كان عم صالح مديها لـ حاتم هدية، وحاتم هاداني بيها، انا بحبها اوي وناوية احط فيها صورة حاتم، عشان حتى وهو بعيد، يكون قصاد عيني، اهو أي حاجة. تصبرني على بعده!

{وفجأة ملامح درية اتغيرت، ومهره خدت بالها}

مهره(بإستغراب) :في اية؟

درية(بتردد) :امممم مفيش حاجة

مهره:لا في وإلا مكنش وشك جاب ألوان!!

درية(بتردد) :بصي يا مهره انا في حاجة مهمة لازم أقولهالك، انتي من ساعة ما جيتي امبارح وانا قلبي واجعني ومش عارفة أجيبهالك ازاي، بس خايفة تزعلي مني!!

مهره(بخوف) :انتي كده خوفتيني زيادة، في اية اتكلمي!!

درية(بتردد) :السلسلة دي مش بتاعت ابني ولا حاجة زي ما عمك صالح قالكم، السلسلة دي فيها جهاز تتبع، بيراقب كل خطواتكم يا مهره!

============فلاش باك ١==========

{خرج صالح من البيت بالليل..وفجأة حد لبسة قماشة في دماغة وحط ايده على بؤه وخده في حتة بعيد في الميناء..وبعد ما وصلوا فكله القماشة}

صالح(بخوف) :انت مين؟؟…وجايبني هنا لية؟؟

مجهول:هتاخد السلسلة دي وتديها لـ حاتم، وهتقوله انها بتاعت ابنك وغالية عليك…وإن مدتهالوش انا هفرتكك انت ومراتك

{وطلع المسدس من جيبه ورفعه في وش صالح}

صالح(بخوف) :طب فهمني طيب، انت تقربله اية؟

مجهول:وانت مالك؟…احنا هنتصاحب؟…انجز وخد بالك لو مدتهالوش انا هعرف!

صالح(بخوف) :طيب ماشي…حاضر

{مشى صالح وهو مرعوب، والمجهول ماشي وراه بالمسدس وموجهه في راسه لحد ما وصل للبيت ودخل}

=============فلاش باك ٢=========

حاتم(بحزن) :انا نفسي اعرف مين دول واحنا مالنا اصلاً بكل ده!!…حتي ابويا انا مش عارف حصله ايه!!…انا لو كنت فضلت هناك كان زماني ميت..ياعم صالح انا طول عمري ماشي جنب الحيط وعمري ما أذيت حد

صالح:باين عليك طيب وابن حلال..علي العموم خد بالك من نفسك…وخد دي اقبلها هديه مني

{وطلع سلسله شكلها حلو واداهاله}

حاتم(بإستغراب) :ايه دي ياعم صالح؟

صالح:دي سلسلة محمد ابني رحمة الله عليه…من بعد ما مات وانا شايلها في جيبي.. ولما شوفتك حسيتك فيك كتير من ابني…خدها وخليها معاك

=============================

مهره:معقول؟؟…وانتوا لية معرفتوناش حاجة زي دي؟؟

درية:مكنش ينفع يا مهره، الراجل اللي هدد عمك صالح..كان ممكن يإذينا في أي لحظة، معلش يابنتي اعذرينا دي كانت حاجة غصب عننا…ومن يومها وانا ضميري بيأنبني، حتى عشان أوصلكم كان صعب، ده احنا ناس غلابة ومش حِمل المشاكل!

مهره:مش هزعل منك ياطنط درية…انا عذراكي…ومين قالك انكم لواحدكم اللي مغلوبين على أمركم؟…احنا كمان كنا مغلوبين على أمرنا…ومش عارفين الدنيا رايحة بينا على فين!

درية:ربنا يتولانا برحمته يا مهره، مدي ايدك و كلي

مهره(بحزن) :ماليش نفس

درية:عشان خاطري، ده انا عاملة الأكل ده عشانك..كلي يا مهره وفوضي أمرك لله

مهره:ونعم بالله

===============================

{عند زهرة..كانوا اخوها غسان طول الشهر اللي فات وهو بيعذب فيهم، ده غير ان موضوع إلحاده بقى يوسع عن الطبيعي، وليل نهار ينزل بوستات يسب فيها الأديان، وكل ما حد يشتمه، يعرف مكانه فيه ويوصله ويعمل فيه زي ما عمل في حمزه!..واليوم ده دخل الأوضة لـ زهرة، كانت مرمية على الأرض وبتدعي عليه}

زهرة(بحزن) :حسبنا الله ونعم الوكيل فيك يا غسان..اللهي ربنا يوريني فيك يوم

{راح غسان موطي ناحيتها وشاددها بعنف من شعرها}

غسان(بصوت حاد) :انتي بتدعي على مين؟…عليا انا؟

زهرة(بصوت حاد) :أه عليك انت، هو في حد غيرك اسمه غسان؟؟

غسان(بزعيق) :اتعدلي…بدل ما أوريكي الجديد، مانا أصلي كل مره بطلع بحاجة جديدة، اية رأيك تطلعي معايا في الغرفة الحمراء؟

زهرة(بإستغراب) :غرفة حمرا اية؟؟؟

غسان:معقول مش عارفة الغرفة الحمراء في الدارك ويب؟…ده انا بعت أمك هناك، وبصراحة عملوا معاها صح الصح

زهرة(بصويت) :انا مش فاهمة حاجة، انت بتتكلم عن اية بالظبط؟؟.. وماما فين، وديتها فين انطق!

{راح غسان مطلع الموبايل يوريها، وبعد ما شافت الفيديو تنحت وصرخت}

زهرة(بصويت) :مامااااااا….ماماااااا

{مسكها غسان من شعرها بعنف لتاني مره}

غسان:تحبي تروحي هناك امتى؟

{راحت زهرة ضاربة غسان بالرجل، وقامت تجري فتحت الباب، وهو جرى وراها…ولسة كمال هيمسكها، راحت كاسرة الفازة على دماغه، وفتحت الشباك وهربت من الفيلا وهى بتصرخ…لحد ما وصلت قسم الشرطة تبلغ عنه}

الظابط:اهدي في اية؟؟؟

زهرة(بصويت) :أبوس ايدكم انجدوني منه، هيموتني…قتل ماما…قتلها هناك…وعايز يعمل معايا زي ما عمل معاها أبوس أيديكم عشان خاطري الحقوني منه!!!

الظابط:اهدي طيب، انتي بتتكلمي عن مين بالظبط؟

زهرة(بصويت) :غسان اخويا

الظابط:اشرحيلي كل اللي حصل!!

{وعند غسان، كان بيدور في الشارع هو وكمال على زهرة..راح غسان ماسك كمال من هدومه}

غسان(بزعيق) :انت اية يا أخي حمار؟؟…ازاي تسيبها تخرج من أم البيت؟؟؟

كمال(بتعب) :انت مش شايف الدم اللي نازل من دماغي؟…كان ناقص تقتلني عشان سعاتك ترتاح؟؟…اعمل ايه تاني أكتر من اللي عملته؟؟

غسان(بزعيق) :غور يالا من هنا، ده انت زي قلتك

{وزق كمال بعيد، ومشى ينده على زهرة}

غسان(بزعيق) :هقتلك يا زهرة…يوم ما ألاقيكي هقتلك، انا خلاص مابقاش هاممني!!!

==============================

{بعد ما زهرة حكيت كل حاجة للظابط،قرروا يقبضوا على غسان وكمال، وبالفعل اتحركوا..وفي الوقت ده زهرة خرجت من مكتب الظابط، لقيت مهره ومتولي في وشها، أول ما شافتها حضنتها وعيطت!}

زهرة(بعياط) :صاحبتك اتبهدلت أوي يا مهره، أمي ماتت متعذبة بسبب غساان…انا حياتي اتدمرت من ساعة ما دخلها…انا تعبانه اوي اوي يا مهره

مهره(بعياط) :حاسة بيكي والله يا زهرة، انا كمان الدنيا جات عليا اوي، حاتم اتحبس، وماما طردتني، مبقاش ليا حد غير ربنا!!

زهرة(بعياط) :طردتك لية يا مهره؟؟

مهره(بعياط) :عشان انا وحاتم لسة متمسكين ببعض رغم رفضها لجوازنا…انا مش هستسلم ولا هيأس، حاتم لو ضاع عمري ما هعرف أعوضه يا زهرة!!

زهرة(بعياط) :خليني معاكي، انا مابقاش ليا غيرك بعد ربنا…غسان لو لقاني هيقتلني!

مهره(بخوف) :بعد الشر عليكي يا زهرة!!…متخافيش احنا في حماية ربنا والله…انا ساكنة عند ست طيبة، هاخدك تعيشي معايا ولا تزعلي نفسك!

زهرة(بعياط) :ربنا يخليكي ليا يارب ومايحرمني منك يا صاحبة عمري كله

مهره:استنيني هنا، هروح اتطمن على حاتم وجاية!!

زهرة:ماشي يا مهره

{مشيت مهره وراحت قصاد مكتب الظابط مع متولي، دخلت هويدا وبناتها ووصلوا عندهم}

هويدا(بخوف) :حاتم ابني وصل لـ اية؟؟

متولي:لسة مش عارفين يا هويدا، دلوقتي نعرف!

{جه العسكري بـ حاتم من جوا}

هويدا(بتحضنه) :طمني عليك يا حاتم، اية الأخبار؟

حاتم:هترحل للمحكمة بكرا الصبح، مهره…طمنيني عليكي عاملة اية؟؟

مهره(بعياط) :مش كويسة والله، انت اللي طمني عليك، أكيد متبهدل جوا!!

حاتم(بحزن) :ده قدر ومكتوب يا مهره…انا مستعد أستحمل أي حاجة إلا انك تروحي لحد غيري!!

هويدا(بصوت حاد) :حرام عليك يا حاتم…مفيش حد يستاهل بهدلتك دي…بجى تحرمني من وچودك وسطنا عشان تتچوز مهره؟؟…تضيع نفسك عشانها يابني؟؟

حاتم:بلاش الكلام ده مالوش تلاتين لازمة

العسكري:يلاااا كفاية عليك كده

{وخده ومشى}

مهره(بصوت عالي) :خد بالك من نفسك يا حاتم

حاتم(بصوت عالي) :اوعي تآمني لحد يا مهره، واوعدك ان انا هخرج من هنا قريب!

هويدا(بصوت عالي) :في رعاية الله وحفظة يا حاتم

متولي:اتطمنتي يا هويدا على ابنك؟

هويدا(بحزن) :بالعكس جلبي خاف علية زيادة

هويدا(بحزن) :يااارب

{مشيت مهره والزعل زاد أضعاف بعد كلام هويدا عنها، حسيت انها كرهتها زيادة ومابقتش تقبلها!…لحد ما وصلت لـ زهرة}

زهرة:ها عملتوا اية؟؟

مهره(بحزن) :حاتم هيترحل على المحكمة بكرا

زهرة(بحزن) :بإذن الله خير متقلقيش!

مهره(بحزن) :يارب…يلا بينا

{وخدت زهرة ومشوا}

==============================

{عند غسان،راحت الشرطة في بيت غسان، ولما اقتحموه ملاقوش حد..والباب كان علية خيوط عناكب والبيت مليان تراب !!!}

الظابط(بإستغراب) :ازاي ده؟؟؟

، مع تقديم روابط للمزيد من المعلومات. نأمل أن يقدم لكم فهمًا عميقًا وواضحًا للأمور كما هي تتطور. لا تترددوا في مشاركة المقال عبر #رواية #أبي #بواب #وأمك #خادمة #الفصل #السابع #عشر والبقاء متصلين مع مدونة !! للمزيد من الأخبار والتحديثات.”

     رواية أبي بواب وأمك خادمة كاملة   بقلم رانيا عمارة    عبر مدونة !! 

 

المديرة:انتي جيبتي الفيديوهات دي منين؟

بيري(بثقة) :من عندي طبعاً، أصل انا كان عندي بيوتي سنتر زي اللي عندك ده..بس اتقفل..هو بصراحة متقفلش بسبب علا…اتقفل لأسباب تانية..ولكن حبيت أديكي نبذة بسيطة عن اللي علا هتعمله معاكي انتي كمان قريب

المديرة(مصدومة) :انا مش مصدقة!

بيري:طبيعي متصدقيش ولا حتى تستوعبي، بس سبحان الله ربنا بعتني ليكي عشان أقولك خلي عينيكي في وسط راسك الفتره اللي جاية

{قامت بيري بكل برود ولا مبالاة، ومشيت خطوه وبعدين رجعت تاني، واتمايلت على المكتب ناحية صاحبة المكان}

بيري:وأه نسيت أقولك، ياريت محدش يعرف ان انا جيت عشان المشاكل

{لبست بيري نضارتها الشمس، ومشيت بكل ثقة..والمديرة على المكتب بتحاول تستوعب!}

===============================

{عند حاتم وأهله في موقف العربيات، كان حاتم واقف معاهم وهيتجنن من المشاكل اللي زادت متحلتش}

حاتم(بصوت حاد) :يعني اية؟؟…هو انا باعتكم عشان تتخانقوا ولا عشان تحلوا؟…ما طبيعي تقول كده وأكتر كمان!

هويدا(بصوت حاد) :انت كمان هتدافع عنها بعد ما مسخرتنا في بيتها؟..دي طردتنا!!!…يانهار اسود ومطين فوج دماغنا، بجى هويدا على آخر الزمن، يتعمل فيها كل ده من خدامة؟

حاتم(بصوت حاد) :ماما!!!…بلاش تتكلمي بالطريقة دي تاني!!…الخدامة دي مهنة شريفه احسن ما تترقص في الكباريهات، ولا تمشي مشي شمال!…انتي لو مكان ست وجيدة كنتي هتعملي كده وأكتر!

هويدا(بزعيق) :مسمعكش تقول لو كنتي مكانها دي مرة تانية!!..انا مربية اخواتك البنات أحسن تربية، ولا يمكن يعملوا زي ما مهره بتعمل!!

حاتم:تقصدي اية؟…قصدك ان مهره مش كويسة؟؟؟

هويدا:اجصد اللي اجصده، انت هتجفلي على الواحده ولا اية؟… هو مين فينا الكبير آني ولا انت؟؟

حاتم(بزعيق) :طب اقسم بالله مانتي شايفة وشي ده تاني

{ومشى وهو متعصب، وهويدا متنحه}

هويدا(مصدومة) :حاتم!!…استنى احنا لسة مخلصناش كلامنا!

متولي:اركبي يا نسمة انتي وامك ولما توصلوا البلد كلميني

نسمة:ماشي يا بابا…يلا بينا

{مشيت نسمه وهويدا وركبوا العربية، ومتولي مشى ورا حاتم!}

===============================

{بعد شهر، في بيت هويدا..كانت قاعدة مع العريس وأمه في الصالة، ومهره بتعيط في أوضتها وبتتصل بـ حاتم، ولكنه مكنش بيرد…لدرجة انها اتأكدت ان حاتم خلاص يأس ونسى موضوعها واستسلم}

عبد السميع:وانا تحت أمركم في كل اللي تطلبوه، اهم حاجة عندي راحة مهره!

وجيدة:ربنا يكرمك يا أستاذ عبد السميع، انا قلبي ارتاحلك أول ما شوفتك

عبد السميع:الله يخليكي يا حاجة وجيدة

شوقية:طلباتكم اية؟

وجيدة:انا أهم حاجة عندي بنتي تعيش متصانة، عايزة اتطمن عليها قبل ما أموت

عبد السميع:مهره في عينيا يا حاجة، متخافيش!

وجيدة:و يعني ان شاء الله انت عندك اية،شقة ايجار ولا تمليك، وبالنسبة للوظيفة؟

عبد السميع:أه عندي شقتين الحمدلله، والاتنين في بيت أبويا الله يرحمه و بإسمي، وشغال مدير في البنك

وجيدة(مصدومه) :ماشاء الله..تبارك الله…انا أول مره اعرف انك شغال في البنك!

شوقية:عبدالسميع متعين من ٣ سنين، والحمدلله بياخد مرتب كويس يفتح ٣ بيوت مش بيت واحد!

وجيدة:بسم الله ماشاء الله، ربنا يحفظه ويخليه ليكي يا ست شوقية

شوقية:امال العروسة مش جاية ولا اية؟

وجيدة:اه جاية أمال اية؟…دقيقة أندهها

شوقية:خدي وقتك

{قامت وجيدة وفتحت الأوضة، لقيت مهره مقطعة نفسها من كتر العياط، دخلت وجيدة وعلى وشها الغضب}

وجيدة(بصوت حاد) :مهرة!!…انتي عايزة تخلي شكلي وحش ولا اية قصاد الناس اللي برا؟؟..امسحي وشك وحطي كريم يداري العياط ده، انتي عايزاهم يقولوا اية؟؟…غاصبينك تتجوزيه؟؟

مهره(بعياط) :ايوه انتي غصبتيني عليه، انا مختارتش حاجة بإيدي، انتي اللي عايزه تلغي شخصيتي وتمشي كلامك على حساب قلبي!!

وجيدة:وطي صوتك لا يسمعونا!!!…بلا قلب بلا زفت، الكلام ده مبيأكلش عيش في الزمن ده…أستاذ عبد السميع ماشاءالله عليه، ابن ناس ومحترم…اخلاق اية وأدب اية…وعنده بدل الشقة اتنين، ومدير في البنك مره واحده، عارفة يعني اية مدير في البنك؟…يعني بياخد فلوس قد كده…يلا قومي وخلصي الناس مستنية برا…يلا

مهره(بصويت) :وانا مش هخرج، ومش هتجوز غير حاتم، خليهم يسمعوا ويبقى عندهم دم ويمشوا..انا مش هتجوز حد غير حاتم مهما عملتي!!

{ضربتها وجيدة بالقلم على وشها}

وجيدة(بزعيق) :اخرسي ووطي صوتك…والله يا مهره لا تشوفي كلام مين فينا اللي هيمـ….

{ولسه بتكمل كلامها سمعوا زعيق جامد في الشارع، والناس كانت ملمومه، خرجت وجيدة ووراها مهره ووقفوا في البلاكونه…والعريس وأمه وقفوا يشوفوا في اية!…كان في ضرب نار وناس بتزعق، بتبص مهره لقيت حاتم هو اللي بيضرب النار في نص الشارع، ومتولي واقف بيتخانق معاه والناس ملمومة ومش فاهمين في اية!…لحد ما حاتم وقف تحت البلاكونه وابتدى يزعق}

حاتم(بزعيق) :رايحة تجوزيها لواحد غني، ورميتي حبنا علي الأرض ياست وجيدة؟؟….ده لو السما نزلت علي الأرض، لا هي هتاخد غيري، ولا انا هاخد غيرها!!..مهره مش مكتوبة لحد غيري!!…ومهما تعملي مهره مش هتتجوز غيري انا…وانا اللي كلامي هيتنفذ في الآخر وكلكم هتشوفوا

متولي(بزعيق) :ارجع معايا، وكفاياك فضايح!!

حاتم(بزعيق) :لا يا بابا…انا مش رايح في حتة…ده احنا من ساعة ما رجعنا واحنا بنحاول معاها بكل الطرق، وهي برضة منشفة دماغها!!…تتحرق الفلوس اللي تخليكي ترمي بنتك لواحد هي مش عايزاه!!

_هو في اية؟

=مااحناش عارفين حاجة!!

حاتم(بزعيق) :العريس اللي فوق ده لو ممشاش انا هخطف مهره، ومش هتشوفي وشها تاني!!

متولي(بزعيق) :كلام اية اللي بتقوله ده يا حاتم؟…انت اتجننت؟

_استهدوا بالله، ولو بينكم مشاكل حلوها مع بعض، مش على الملأ كده!

وجيدة(بزعيق) :امشي من هنا، الشويتين اللي انت عاملهم دول يا حاتم ولا ينفعوا معايا..هو انت فكرك لما تعمل كده في قلب الشارع..هخاف واوافق؟…لا تبقى غلطان…ده لو كان في شوية صغيرين يخلوني اوافق عليك، بعد اللي انت عملته ده، اختفوا خلاص، وانسى جوازك من مهره…مهره مش هتتجوزك يا حاتم!!

حاتم(بزعيق) :مهره مش هتتجوز حد غيري!!…ومش هسمح ليكي ولا لأي مخلوق خلقه ربنا انه يقف في طريقنا…وانا هتجوز مهره يعني هتجوزها!!!!

شوقية(بعصبية) :يلا يا عبده، البيت ده مشاكله كتير…بينا نمشي قبل ما نلبس في الحيط!!

{وخدت ابنها ونزلت..فضلت وجيدة تصوت}

وجيدة(بصويت) :خد ابنك وامشوا يا متولي، انتوا جايين تشوهوا صورتنا قصاد الناس؟؟؟

متولي(بزعيق) :يلا يا حاتم، قدامي!!

{وبيشد حاتم، راح حاتم ضارب بالنار في السما، فضلت الستات تصوت..وأول ما العريس وأمه عدوا من جنب حاتم راح ماسكه من البدله}

حاتم(بزعيق) :هو انت بقى العريس؟…طب اسمع، مهره مش هتتجوزك…انا كتب كتابي على مهره خلال الأسبوع ده، واياك اشوفك هنا تاني!!

عبد السميع(بزعيق) :وسع ايدك دي، واحترم نفسك، واعرف انت بتتكلم مع مين!!

حاتم(بزعيق) :مين يعني؟؟

عبد السميع(بزعيق) :انا هعرفك انا مين

{ولسة هيضرب حاتم، راح حاتم ضاربه..وقعه على الأرض، وأم العريس بتصرخ وبتجري وراهم}

حاتم(بيضربه) :انا اللي هعرفك

{وعجنه ضرب، ومهره و وجيدة بيصرخوا هما وبقيت ستات المنطقة..لحد ما الشرطة جات، وقبضوا على حاتم}

=============في قسم الشرطة===========

{كان حاتم جوا عند الظابط، وعبد السميع هدومه مقطعه ومتبهدل..وأمه معاهم!..وبرا كانت هويدا ونسمة ومهره ومتولي…كانت هويدا ومهره بيعيطوا من خوفهم على حاتم}

هويدا(بعياط) :كله بسببك انتي…ابني ضاع بسببك، ياريته ما عرفك ولا شافك من الأساس!!

متولي(بزعيق) :مهره ملهاش ذنب في اللي حصل..ابنك هو اللي كان رايح للشر بـ رجليه!!

هويدا(بصويت) :اديك قولت، رايح للشر برچليه، وهما أُص المشاكل والشر اللي في الدنيا بحالها…ضيعت نفسك يا حاتم، مش كان زمانك متخرچ دلوجتي من كليتك وبتشتغل، اية اللي بيجرالنا ده بس يارب!!!

{وجوا عند الظابط بعد التحقيق مع الطرفين}

الظابط:اتفضل بطاقتك يا أستاذ عبد السميع، ومتأسفين جداً للي حصل..واوعدك اننا مش هنسيب حقك

عبد السميع:شكراً لحضرتك

{وخرج برا هو وأمه، ومتبقاش إلا حاتم}

الظابط:مش ضربته وعملت اللي في دماغك؟..اشرب بقى من اللي هيحصلك

حاتم(بزعيق) :انا مش قاعد هنا دقيقة، وهمشي!

الظابط:لية هو بمزاجك وانا معرفش؟…ده احنا شكلنا هنبقى صحاب اوي…أصلك هتطول شويتين تلاته معانا، ومتقلقش هبقى أجيلك في سجن العقرب اتطمن عليك

حاتم:انت بتهزر؟؟

الظابط(بصوت حاد) :لا ياروح امك مبهزرش، مش انا اللي بتاع هزار..ده انت هتشوف الجد اللي على أصوله

حاتم(بزعيق) :انا أمي خط أحمر، اياك تجيب سيرتها على لسانك!!!

{راح الظابط قايمله من على المكتب، ولسه هيضربه بالقلم، راح حاتم ضاربه، وفي ساعتها الظابط صرخ ونده على العساكر}

الظابط(بزعيق) :ودوه الحبس الانفرادي، وديني وأيماني لأوريك النجوم في عز الضهر ياروح أمك

حاتم(بزعيق) :انا أمي أنضف منك، ولا انت هتستغل سلطتك علينا، متفكرش انك كده جامد لااا في الأقوى منك!!!!

الظابط(بزعيق) :خدوه في ستين داهية

{وخدوا حاتم وخرجوه برا، وأول ما اهله ومهره شافوه صرخوا وجروا وراه، والعسكري مكلبشه}

مهره(بصويت) :حاتم….هيعملوا فيك اية يا حاتم؟؟

هويدا(بصويت) :ياضناياااا يابني، اتبهدلت واتمرمطت في عز شبابك…والنبي ماتاخدوا ابني

حاتم(بصوت عالي) :متخافوش عليا، انا ثقتي في ربنا أكبر من كل شئ!!

هويدا(بصويت) :هدعيلك يا حاتم متخافش، وان شاء الله ربنا يستچيب دعايا…دعوة الأم مستچابة

متولي(بصوت عالي) :لا اله الا الله…الواد اللي حيلتي يا عالم…محيلتيش غيره…قولتله بلااش تجري على الشر مسمعش كلامي!!

مهره(بصوت عالي) :خد بالك من نفسك يا حاتم

{وخدوا حاتم ودخلوا بيه، راح متولي واخد مهره ورجعوا البيت عند وجيدة}

=============في بيت وجيدة===========

{خبط الباب..ولما وجيدة فتحت ولقيت متولي و مهره، الغضب ملى وشها!}

وجيدة(بزعيق) :مش خرجتي برا طوعي، وبرضة روحتي معاهم؟؟…جاية تهببي هنا اية؟؟؟

مهره(بعياط) :حاتم اتقبض عليه، ويا عالم هشوفه تاني امتى!!

وجيدة(بزعيق) :جايبة متولي تتحامي فيه؟..وانا اللي قولت انك كبير وعاقل يا متولي…ومش هتمشي ورا كلام العيال!!…ده احنا ياأخي جيران بقالنا سنين وعشرة عمر طويلة، وفي ثانية عيالنا هدوا كل ده!!

متولي:انا مستغرب قسوة القلب اللي جواكي دي كلها!!، ازاي قادره تشوفي ابني وبنتك بيتقطعوا من الحزن والقهر وبرضة مكمله؟…انتي بتعملي كل ده عشان اية؟؟؟

وجيدة(بصوت حاد) :كل واحد حر في حياته، يوافق يرفض دي حاجة متخصش الناس…وانا من حقي اختار الزوج الصالح لبنتي اللي يحافظ عليها ويشيلها في عيونه الاتنين…واهو ابنك بقى رد سجون، وبقى له ملف عند الحكومة خلاص

متولي(بزعيق) :انا ابني عمل كل ده عشان بيحب بنتك!!!…ومش قادر يبعد عنها ولا يشوف حد غيرها في حياته!!…ابني اللي بتعايريه بـ انه بقى رد سجون، اللي جرالة ده كان بسبب بنتك!

وجيدة(بزعيق) :لية وهي كانت قالتله تعالى افضحني وسط الجيران واهل المنطقة؟…ولا كانت قالتله تعالى مد ايدك على العريس المحترم ابن الناس الطيبه وقل من قيمته؟

متولي:الكلام مبقاش يفيد مادام دي طريقة تفكيرك ياست وجيدة، الأهم دخلي بنتك خليها ترتاح

وجيدة(بصوت حاد) :لو عايزة تدخلي يا مهرة فانا ليا شروط

مهرة(بإستغراب) :شروط اية؟

وجيدة:لا تروحي تشوفي حاتم ولا تسألي عنه، وتنسيه خالص ولا كأنه كان في حياتك..والعريس اللي يجي وألاقيه كويس، هتتخطبيله سواء موافقة ولالا، قولتي اية؟

{نزلت دموع مهره وبصيت لـ متولي والحزن بياكل قلبها، ومتولي كان زعلان على ابنه!}

مهرة(بدموع) :وانا مش موافقة

{نزلت مهره وهي بتعيط}

وجيدة(بزعيق) :وانا هعتبر ان عيالي التلاته ماتوا، ومحدش فيكم يجي ويكلمني في الموضوع ده تاني، واياكي يا مهره رجليكي تعتب عتبة البيت، قلبي و ربي هيفضلوا غضبانين عليكي ليوم الدين!!

{نزل متولي ورا مهره في الشارع وهى بتعيط}

متولي:هدي قلبك يا مهره…يمكن أمك ربنا يهديها ويلين قلبها من ناحيتكم!

مهرة(بعياط) :ماما واخداها عِند، مش حب وخوف..انا مش قادرة استوعب كمية القسوة اللي هي بقيت فيها!!…هي بتعمل كل ده عشان اية؟؟؟

متولي:ربنا يهديها يا مهره..انا مش هقدر أقول أي حاجة وحشة في حقها، دي في الأول والآخر أمك!…المهم خلينا في المشكلة اللي اتحطينا فيها دي..هتروحي فين ولا هتعملي اية؟

مهرة(بعياط) :ممكن تيجي معايا في مشوار ياعم متولي؟

متولي(بحزن) :ماشي يا مهره

{خدته مهره وراحوا عند عم صالح اللي راحوله في الميناء في بداية المسلسل، خبطت مهره على الباب واللي فتحلهم درية مرات صالح، ولما شافتها اتفاجئت، وحضنتها}

درية(بتحضنها) :مهره!!…ازيك يا مهره عاملة اية؟؟…ليكي واحشة، بقى كل دي غيبه!!

مهره(بعياط) :وانتي كمان ليكي واحشة يا طنط درية

درية:مالك بتعيطي لية، هو في حاجة حصلت؟..وانت مين؟

متولي:انا عم متولي في مقام أبو مهره

درية:طب اتفضلوا، تعالوا

{وخدتهم وقعدوا جوا}

درية:مالك بقى قوليلي في اية؟

مهرة(بعياط) :حاتم اتسجن، وماما طردتني من البيت، مش عارفة اروح فين ولا آجي منين بس!!

درية:وهو ده سؤال؟..تعالي هنا ياحبيبتي ده انتي تنوريني، حتي انا قاعدة لواحدي وزهقانة

مهره(بعياط) :لية هو عم صالح فين؟

{بصيت درية في الأرض بحزن}

درية(بحزن) :عمك صالح توفاه الله من شهر ونص!

مهره(مصدومة) :مات!!!!…مات ازاي؟؟

درية(بحزن) :جاتله غيبوبة سكر، والحالة كانت متأخرة اوي، يلا الحمدلله

مهره(بعياط) :لا حول ولا قوة الا بالله، ربنا يرحمه ويغفرله يارب

درية:يارب

===============عند بيري==============

{خدت بنتها وراحوا الشقة الجديدة..كانت شقة واسعه.. وقفت بيري في الريسيبشن بشنط الهدوم وهى بتبص حواليها}

بيري:ها يا فيروز اية رأيك؟

فيروز:حلوه اوي يا ماما…وأحسن من الشقة القديمه

بيري:بصراحة هى أحسن بكتير، والأحلى اننا هنقعد فيها لواحدنا

فيروز:هو بابا راح فين؟

بيري:ابوكي ده زبالة يا فيروز…انا عايزاكي تعتبريه مات ومتسأليش عنه تاني!

فيروز(بإستغراب) :لية يا ماما بتقولي عليه كده؟..هو عملك اية؟

بيري:عمل كتير اوي اوي…مش عايزه أشغلك بمشاكلنا…لما تكبري هحكيلك كل حاجة، انا بس مش عايزاكي تصدقيه…علاء ده تعلب مكار، مش سهل، بس انا بقى أصعب منه…المهم ادخلي أوضتك غيري، على ما الدليفري يوصل

فيروز:حاضر

{دخلت فيروز الأوضة بتاعتها، وبيري قعدت على الكنبة في الريسيبشن، وبعتت مسدج لـ علا لـ تالت مره}

بيري:بكلمك لتالت مرة..بس المره دي غير أي مرة فاتت، انا عايز ٢ مليون جنية، وعشان انا قلبي حنين، هديكي فرصة شهر تجمعي فيهم المبلغ ده، وإن موصلش المبلغ اللي انا عايزوا الفيديوهات هتوصل لـ خطيبك!!

علا:لا ده انت مبتزهقش بقى!!

بيري:ومش هزهق، ماهو كله من عمايلك السودة، اهي اتقلبت عليكي في الآخر، اشربي بقى!

================================

{تـاني يوم في الشغل عند علا، كانت المديره حاطاها تحت المراقبة بعد اللي عرفته من بيري، جات علا وطلبت تاخد المرتب مقدم}

علا:كنت عايزة أكلم حضرتك في موضوع

المديرة:موضوع اية؟

علا:انا مزنوقة اليومين دول أوي في مبلغ كدة، وكنت عايزة آخد المرتب مقدم

المديرة:عايزة الفلوس في اية؟

علا(بتردد) :لـ طلبات البيت وكده يعني

المديرة:طيب عدي عليا بكرا، أكون جهزتلك المرتب

علا(بتردد) :انا كنت عايزة مبلغ سلف من حضرتك فوق المرتب

المديرة:لأ انتي كدة داخله على طمع بقى، مبلغ اية ده؟

علا:نص مليون سلف، وأول ما يبقى معايا فلوس هرجعهملك تاني!

المديرة(بسخرية) :وانتي هيبقى معاكي منين؟…هو انتي بتشتغلي في مكان غير هنا وانا معرفش؟…ده انا لو خصمتلك ٣ سنين من المرتب برضة مش هيكفي

علا:يعني حضرتك مش هتساعديني؟

المديرة:لا..انا ممعايش المبلغ اللي انتي عايزاه، شوفي حد غيري…ويلا اتفضلي على شغلك

علا:طيب ماشي، شكراً

{خرجت علا وراحت تكمل شغلها، وهي واقفه قررت تتصل بـ علاء، ولكنه مكنش بيرد!}

علا:أوف بقى!!!

================================

{في بيت درية…صحيت مهره..لقيت درية قاعدة قصادها بصينية الأكل}

درية:كل ده نوم يا مهرة؟

مهرة:معلش يا طنط…غصب عني..الأيام اللي فاتت مدوقتش طعم النوم ولا ارتاحت لحظة…حتى امبارح نمت بالعافية والله…الحياة صعبة اوي اوي من بعد ما رجعنا مصر

درية:كان لازم ترجعوا يا مهرة، امال كنتوا هتقضوا طول حياتكم هناك؟

مهرة:أكيد لا…بس يعتبر كنا مرتاحين شوية، انا بقيت اتمنى الأيام دي ترجع تاني…حاتم وحشني اوي، انا من غيره ضايعه ويتيمه!

درية:ربنا يرجعهولكم بالسلامة يا مهرة

مهرة(بحزن) :يارب

درية:ووصلتوا لـ اية في موضوع حاتم؟

مهرة:لسة مش عارفة والله، عم متولي المفروض يعدي عليا كمان شوية وياخدني نروح القسم!

درية:ربنا يقرب البعيد وييسر أمركم

مهرة:يارب

{خرجت مهره السلسلة من رقبتها وباستها}

مهرة(بحزن) :السلسلة دي، كان عم صالح مديها لـ حاتم هدية، وحاتم هاداني بيها، انا بحبها اوي وناوية احط فيها صورة حاتم، عشان حتى وهو بعيد، يكون قصاد عيني، اهو أي حاجة. تصبرني على بعده!

{وفجأة ملامح درية اتغيرت، ومهره خدت بالها}

مهره(بإستغراب) :في اية؟

درية(بتردد) :امممم مفيش حاجة

مهره:لا في وإلا مكنش وشك جاب ألوان!!

درية(بتردد) :بصي يا مهره انا في حاجة مهمة لازم أقولهالك، انتي من ساعة ما جيتي امبارح وانا قلبي واجعني ومش عارفة أجيبهالك ازاي، بس خايفة تزعلي مني!!

مهره(بخوف) :انتي كده خوفتيني زيادة، في اية اتكلمي!!

درية(بتردد) :السلسلة دي مش بتاعت ابني ولا حاجة زي ما عمك صالح قالكم، السلسلة دي فيها جهاز تتبع، بيراقب كل خطواتكم يا مهره!

============فلاش باك ١==========

{خرج صالح من البيت بالليل..وفجأة حد لبسة قماشة في دماغة وحط ايده على بؤه وخده في حتة بعيد في الميناء..وبعد ما وصلوا فكله القماشة}

صالح(بخوف) :انت مين؟؟…وجايبني هنا لية؟؟

مجهول:هتاخد السلسلة دي وتديها لـ حاتم، وهتقوله انها بتاعت ابنك وغالية عليك…وإن مدتهالوش انا هفرتكك انت ومراتك

{وطلع المسدس من جيبه ورفعه في وش صالح}

صالح(بخوف) :طب فهمني طيب، انت تقربله اية؟

مجهول:وانت مالك؟…احنا هنتصاحب؟…انجز وخد بالك لو مدتهالوش انا هعرف!

صالح(بخوف) :طيب ماشي…حاضر

{مشى صالح وهو مرعوب، والمجهول ماشي وراه بالمسدس وموجهه في راسه لحد ما وصل للبيت ودخل}

=============فلاش باك ٢=========

حاتم(بحزن) :انا نفسي اعرف مين دول واحنا مالنا اصلاً بكل ده!!…حتي ابويا انا مش عارف حصله ايه!!…انا لو كنت فضلت هناك كان زماني ميت..ياعم صالح انا طول عمري ماشي جنب الحيط وعمري ما أذيت حد

صالح:باين عليك طيب وابن حلال..علي العموم خد بالك من نفسك…وخد دي اقبلها هديه مني

{وطلع سلسله شكلها حلو واداهاله}

حاتم(بإستغراب) :ايه دي ياعم صالح؟

صالح:دي سلسلة محمد ابني رحمة الله عليه…من بعد ما مات وانا شايلها في جيبي.. ولما شوفتك حسيتك فيك كتير من ابني…خدها وخليها معاك

=============================

مهره:معقول؟؟…وانتوا لية معرفتوناش حاجة زي دي؟؟

درية:مكنش ينفع يا مهره، الراجل اللي هدد عمك صالح..كان ممكن يإذينا في أي لحظة، معلش يابنتي اعذرينا دي كانت حاجة غصب عننا…ومن يومها وانا ضميري بيأنبني، حتى عشان أوصلكم كان صعب، ده احنا ناس غلابة ومش حِمل المشاكل!

مهره:مش هزعل منك ياطنط درية…انا عذراكي…ومين قالك انكم لواحدكم اللي مغلوبين على أمركم؟…احنا كمان كنا مغلوبين على أمرنا…ومش عارفين الدنيا رايحة بينا على فين!

درية:ربنا يتولانا برحمته يا مهره، مدي ايدك و كلي

مهره(بحزن) :ماليش نفس

درية:عشان خاطري، ده انا عاملة الأكل ده عشانك..كلي يا مهره وفوضي أمرك لله

مهره:ونعم بالله

===============================

{عند زهرة..كانوا اخوها غسان طول الشهر اللي فات وهو بيعذب فيهم، ده غير ان موضوع إلحاده بقى يوسع عن الطبيعي، وليل نهار ينزل بوستات يسب فيها الأديان، وكل ما حد يشتمه، يعرف مكانه فيه ويوصله ويعمل فيه زي ما عمل في حمزه!..واليوم ده دخل الأوضة لـ زهرة، كانت مرمية على الأرض وبتدعي عليه}

زهرة(بحزن) :حسبنا الله ونعم الوكيل فيك يا غسان..اللهي ربنا يوريني فيك يوم

{راح غسان موطي ناحيتها وشاددها بعنف من شعرها}

غسان(بصوت حاد) :انتي بتدعي على مين؟…عليا انا؟

زهرة(بصوت حاد) :أه عليك انت، هو في حد غيرك اسمه غسان؟؟

غسان(بزعيق) :اتعدلي…بدل ما أوريكي الجديد، مانا أصلي كل مره بطلع بحاجة جديدة، اية رأيك تطلعي معايا في الغرفة الحمراء؟

زهرة(بإستغراب) :غرفة حمرا اية؟؟؟

غسان:معقول مش عارفة الغرفة الحمراء في الدارك ويب؟…ده انا بعت أمك هناك، وبصراحة عملوا معاها صح الصح

زهرة(بصويت) :انا مش فاهمة حاجة، انت بتتكلم عن اية بالظبط؟؟.. وماما فين، وديتها فين انطق!

{راح غسان مطلع الموبايل يوريها، وبعد ما شافت الفيديو تنحت وصرخت}

زهرة(بصويت) :مامااااااا….ماماااااا

{مسكها غسان من شعرها بعنف لتاني مره}

غسان:تحبي تروحي هناك امتى؟

{راحت زهرة ضاربة غسان بالرجل، وقامت تجري فتحت الباب، وهو جرى وراها…ولسة كمال هيمسكها، راحت كاسرة الفازة على دماغه، وفتحت الشباك وهربت من الفيلا وهى بتصرخ…لحد ما وصلت قسم الشرطة تبلغ عنه}

الظابط:اهدي في اية؟؟؟

زهرة(بصويت) :أبوس ايدكم انجدوني منه، هيموتني…قتل ماما…قتلها هناك…وعايز يعمل معايا زي ما عمل معاها أبوس أيديكم عشان خاطري الحقوني منه!!!

الظابط:اهدي طيب، انتي بتتكلمي عن مين بالظبط؟

زهرة(بصويت) :غسان اخويا

الظابط:اشرحيلي كل اللي حصل!!

{وعند غسان، كان بيدور في الشارع هو وكمال على زهرة..راح غسان ماسك كمال من هدومه}

غسان(بزعيق) :انت اية يا أخي حمار؟؟…ازاي تسيبها تخرج من أم البيت؟؟؟

كمال(بتعب) :انت مش شايف الدم اللي نازل من دماغي؟…كان ناقص تقتلني عشان سعاتك ترتاح؟؟…اعمل ايه تاني أكتر من اللي عملته؟؟

غسان(بزعيق) :غور يالا من هنا، ده انت زي قلتك

{وزق كمال بعيد، ومشى ينده على زهرة}

غسان(بزعيق) :هقتلك يا زهرة…يوم ما ألاقيكي هقتلك، انا خلاص مابقاش هاممني!!!

==============================

{بعد ما زهرة حكيت كل حاجة للظابط،قرروا يقبضوا على غسان وكمال، وبالفعل اتحركوا..وفي الوقت ده زهرة خرجت من مكتب الظابط، لقيت مهره ومتولي في وشها، أول ما شافتها حضنتها وعيطت!}

زهرة(بعياط) :صاحبتك اتبهدلت أوي يا مهره، أمي ماتت متعذبة بسبب غساان…انا حياتي اتدمرت من ساعة ما دخلها…انا تعبانه اوي اوي يا مهره

مهره(بعياط) :حاسة بيكي والله يا زهرة، انا كمان الدنيا جات عليا اوي، حاتم اتحبس، وماما طردتني، مبقاش ليا حد غير ربنا!!

زهرة(بعياط) :طردتك لية يا مهره؟؟

مهره(بعياط) :عشان انا وحاتم لسة متمسكين ببعض رغم رفضها لجوازنا…انا مش هستسلم ولا هيأس، حاتم لو ضاع عمري ما هعرف أعوضه يا زهرة!!

زهرة(بعياط) :خليني معاكي، انا مابقاش ليا غيرك بعد ربنا…غسان لو لقاني هيقتلني!

مهره(بخوف) :بعد الشر عليكي يا زهرة!!…متخافيش احنا في حماية ربنا والله…انا ساكنة عند ست طيبة، هاخدك تعيشي معايا ولا تزعلي نفسك!

زهرة(بعياط) :ربنا يخليكي ليا يارب ومايحرمني منك يا صاحبة عمري كله

مهره:استنيني هنا، هروح اتطمن على حاتم وجاية!!

زهرة:ماشي يا مهره

{مشيت مهره وراحت قصاد مكتب الظابط مع متولي، دخلت هويدا وبناتها ووصلوا عندهم}

هويدا(بخوف) :حاتم ابني وصل لـ اية؟؟

متولي:لسة مش عارفين يا هويدا، دلوقتي نعرف!

{جه العسكري بـ حاتم من جوا}

هويدا(بتحضنه) :طمني عليك يا حاتم، اية الأخبار؟

حاتم:هترحل للمحكمة بكرا الصبح، مهره…طمنيني عليكي عاملة اية؟؟

مهره(بعياط) :مش كويسة والله، انت اللي طمني عليك، أكيد متبهدل جوا!!

حاتم(بحزن) :ده قدر ومكتوب يا مهره…انا مستعد أستحمل أي حاجة إلا انك تروحي لحد غيري!!

هويدا(بصوت حاد) :حرام عليك يا حاتم…مفيش حد يستاهل بهدلتك دي…بجى تحرمني من وچودك وسطنا عشان تتچوز مهره؟؟…تضيع نفسك عشانها يابني؟؟

حاتم:بلاش الكلام ده مالوش تلاتين لازمة

العسكري:يلاااا كفاية عليك كده

{وخده ومشى}

مهره(بصوت عالي) :خد بالك من نفسك يا حاتم

حاتم(بصوت عالي) :اوعي تآمني لحد يا مهره، واوعدك ان انا هخرج من هنا قريب!

هويدا(بصوت عالي) :في رعاية الله وحفظة يا حاتم

متولي:اتطمنتي يا هويدا على ابنك؟

هويدا(بحزن) :بالعكس جلبي خاف علية زيادة

هويدا(بحزن) :يااارب

{مشيت مهره والزعل زاد أضعاف بعد كلام هويدا عنها، حسيت انها كرهتها زيادة ومابقتش تقبلها!…لحد ما وصلت لـ زهرة}

زهرة:ها عملتوا اية؟؟

مهره(بحزن) :حاتم هيترحل على المحكمة بكرا

زهرة(بحزن) :بإذن الله خير متقلقيش!

مهره(بحزن) :يارب…يلا بينا

{وخدت زهرة ومشوا}

==============================

{عند غسان،راحت الشرطة في بيت غسان، ولما اقتحموه ملاقوش حد..والباب كان علية خيوط عناكب والبيت مليان تراب !!!}

الظابط(بإستغراب) :ازاي ده؟؟؟

“في ختام هذا المقال، نأمل أن يكون رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السابع عشر 17 قد قدم لكم نظرة شاملة وواضحة حول الموضوع. نشكر عبير على تقديمه لهذا التحليل والتغطية الإخبارية. لمزيد من التفاصيل أو الأخبار ذات الصلة، يمكنكم زيارة مصر بوست أو متابعة. نرجو منكم المشاركة والتفاعل مع المقال من خلال الوسوم #رواية #أبي #بواب #وأمك #خادمة #الفصل #السابع #عشر. لأية استفسارات أو تعليقات، نتطلع لسماع رأيكم. شكرًا لاختياركم مصر بوست كمصدركم الإخباري الموثوق، ونتمنى لكم يومًا سعيدا .”