رواية شيخ العرب والجارية الفصل الأول 1 بقلم نور الشامي

أهلا وسهلا بكم عزيزي الزائر مع موقعكم الأخباري مصر بوست نقدم لكم اليوم مقال بعنوان رواية شيخ العرب والجارية الفصل الأول 1 بقلم نور الشامي .

رواية شيخ العرب والجارية الفصل الأول 1 بقلم نور الشامي

رواية شيخ العرب والجارية الحلقة الأولى 1 بقلم نور الشامي

رواية شيخ العرب والجارية الجزء الأول 1 بقلم نور الشامي

رواية شيخ العرب والجارية البارت الأول 1 بقلم نور الشامي

كان ممدد علي الفراش عاري الصدر وبجانبه هذه الفتاه الشبه عاريه تجلس بجانبه وهي تضع يده علي صدره حتي فتح عيونه عندما سمع صوت رنين هاتفه فنهض واخذ الهاتف والقاه بغيدا واكمل نومه وبعد فتره دخل شاب الي الغرفه وتحدث بحده مردفا:  

ادهم…. قوم يا شيخ العرب 

فتح ادم عيونه وقال بضيق:  

عايز اي علي الصبح 

ملهم بضيق:  

يلا قووم يا ادهم…. قوم البلد والعه وانت هنا نايم في حضن البنات 

ادهم بعصبيه:  

ما تولع يا ملهم… ما تولع انا مالي هي كانت بلد ابويا 

ملهم بحده:  

ايوه بلد ابوك… انت ناسي انت مين… قوم يا شيخ العرب 

نظر ادهم اليه بحده فأثترب ملهم من الفتاه وتحدث:  

يلا… البسي وروحي شوفي شغلك 

اخذت الفتاه ملابسها ثم خرجت من الجناح ودخل ادهم لياخذ حمام ينعش به جسده ثم ارتدي ملابسه وتحدث:  

يلا خلينا نشوف الصداع ال انت عاملهولي من الصبح 

القي ادهم كلماته ثم هرج وهو وملهم وعندما خرحوا كان جميع الخدم يقفون بخوف امامه حتي خرح من البيت بأكمله ووصل الي احدي الساحات الكبيره فوقف الجميع احتراما له وتحدث احدي الرجال مردفا:  

عايزين الحكم العادل يا شيخ العرب… دلوجتي شوف بنتي جوزها عمل فيها اي انا جولتلك جبل ما اروخ اعمل فيه محضر 

نظر ادهم الي الفتاه التي كان وجهها عباره عن كدمات عميقه ويبدوا من هيئتها الضعف الشديد فنظر ادهم للفتاه بضيق: 

عمل فيكي اكده ليه 

نظر ملهم اليه بصدمه وثقه كيف استطاع في لحظه واحده ان يغير لهجته بهذه السرعه والاتقان فتحدثت الفتاه ببكاء:  

علشان هو عاوزني اشتغل يا بيه…. عايزني انا ال اصرف عليه وانا حاليا تعبانه ومش جادره اعمل حاجه 

نظر ادهم الي زوجها وتحدث بحده:  

لما هي هتشتغل وتصرف عليك انت بجا هتعمل اي؟!  

نظر الزوج بخوف وجاء ليتحدث ولكن تلقي لكمه قويه علي وجهه من ادهم الذي مسكه من ملابسه بغضب وتحدث  :  

عاملي فيها راجل وبتضربها اكده لحد ما شوهتها 

القي ادهم كلماته ثم لكمه مره اخري بقوه فتحدث الزوج بتوسل:  

انا اسف… انا اسف..  . خلاص يا شيخ العرب سامحني مش هغلط تاني صدجني مش همد ايدي عليها مره تانيه 

نظر ادهم الي الزوجه وتحدث:  

انتي عايزه تكملي معاه 

نظرت الزوجه بتوتر الي والدها الذي تحدث:  

خلاص يا بيه ترجعله الطلاج مش بالساهل 

ادهم بحده:  

انا مش بكلمك انت… انا بكلمها وهي… جوولي متخافيش 

نظرت الزوجه بخوف ثم تحدثت:  

لع يا شيخ العرب انا مش عايزه اكمل معاه ودايما كنت بجول لابوي اكده بس هو وامي كانوا بيرجعوني علشان مش عايزين يطلجوني انا مش عايزه اكمل معاه نهائي 

نظر ادهم الي الزوج وتحدث:  

طلجها يلا وملزم تبعتلها مصاريفها كل شهر هي وابنك ولو حاولت تلمسها بس حسابك هيكون معايا انا 

نظر الزوج اليه بخوف وطلقها فورا كل هذا كان يحدث امام هذه الفتاه التي ترتدي عباءه سوداء واسعه والتي تحدثت:  

هاد شيخ العرب ال بيجولوا عنه… كنت فاكراه اكبر من اكده 

نظرت سيده عجوز اليها وتحدثت بابتسامه ساخره:  

تعالي… اجعدي وانا احكيلك 

جلست الفتاه اليها باستغراب وتحدثت:  

تحكيلي اي يا حجه 

نظرت السيده اليها بسهريه وفي يديها بعض القواقع والاحجار الغريبه ثم تحدثت:  

مفيش حد اهنيه يعرف شيخ العرب غيري وانتي الوحيده ال هجولك بس مش كل حاجه هجولك واحد في الميه بس من حياته… ارمي بياضك الاول 

نظرت الفتاه اليها بقلق ثم تحدثت:  

بس انا مش معايا اي فلوس غير خمسه جنيه بس 

اخذت السيده النقود ثم مسكت تحدثت:  

لعبي كبير جووي عامل زي الحربايه يجدر يغير لونه في اي لحظه وفي كل وجت… لو جعدنا ندور علي اسراره من هنا لسنين جدام مش هنعرف 

نظرت الفتاه اليها ثم تحدثت بضيق:  

انا مش فاهمه اي حاجه يعني اي 

السيده بجديه:  

اسراره كتير جوي وال يعرفهم بيموت علطول جصره زي جصر السلطان وكل ال عنده جواري ال بيدخله مستحيل يخرج منه غير بمزاج شيخ العرب وبس اكبر مخلص في الدنيا واكبر خاين وكداب ممكن تشوفيه في حياتك يجدر يسرج الكحل من العين هو كل حاجه وعكسها مش بيخاف غير من ربنا وشخص واحد بس حتي وهو مربوط ومتسلسل بمليون سلسله ومحبوس ورا الف باب وباب البلد كلها بأشاره منه ممكن تبجي جمره من النار وبأشاره تانيه تبجي حته من الجنه  

نظرت الفتاه اليها بتوتر ثم تحدثت:  

بجا دا بيخاف من حد؟!  طيب يعني هو طيب ولا شرير  

السيده بخبث:  

هتعيشي عمرك كله معاه ومش هتعرفي في الاخر برده بس ال اجدر اجولهولك انه مخادع كبير جوي 

نظرت الفتاه اليها بتوتر ثم تحدثت:  

مين جالك اني هعيش معاه 

اشارت السيده الي ادهم الذي اخذ سيارته وذهب فنظرت الفتاه بأستغراب ثم وجهت نظرها الي السيده ولكن لم تجدها فنظرت بخوف وتحدثت:  

هي راحت فين… راحت فين عاد 

اما عند ادهم كان يجلس في سيارته وهو ينظر خلفه بضيق حتي تحدث:  

هو انا وزير اي كميه العربيات ال ورايا وال قدامي دي.. دي لو زفه عريس مش هيعملوا كده 

ملهم بضحك:  

ما خلاص بقا يا ادهم.. 

ثم اكمل باللغه الروسيه 

Вы должны адаптироваться к роли шейха арабов. 

“يجب ان تتأقلم انك شيخ العرب” 

ادهم بحده:  

Я не хочу… я не хочу всего этого 

“لا اريد… انا لا اريد كل هذا”  

القي ادهم كلماته وهو يشعر بالضيق الشديد حتي انتبه الي السائق والحارس الذين يجلسون في الكرسي الامامي للسياره فتحدث باللغه البرتغاليه حتي لا يفهم احدا منهم شئ مردفا:  

Eu quero sair deste carro 

“اريد ان اخرج من هذه السياره”  

نظر ملهم اليه بضيق ثم طلب من السائق ان يوقف السياره لثواني وينزل الحارس ليعطي اي تعليمات لبقيه السيارات وعندما نزل خرج ادهم بعدما ارتدي عباءه سوداء تغطي ملامحه وبعد فتره في مكان اخر للخيول كان يعتلي الخيل وهو يركض به بسرعه جنونيه حتي وصل لخط النهايه وهو يتحدث بسعاده:  

كسبت 

ابتسم عامل المزرعه ثم اقترب منه وتحدث:  

طول عمرك شاطر يا بشمهندس يس 

نظر ادهم اليه بابتسامه ثم تحدث  :

لولاك يا حج رفعت واهتمامك بالخيل مكنش بقا كده 

ابتسم رفعت ثم نزل من الخيل ودخل غير هيئته للمره الثالثه واخذ احدي السيارات وذهب الي مكان يشبه الخيمه ثم جلس بجانب سيده عجوز وتحدث:  

جيبتلكم الواكل يا حجه فين يحيي 

ابتسمت السيده ثم تحدثت:  

مش اهنيه يا ابني نزل يشوف رزقه علشان يساعدك شويه 

ادهم بحده:  

ليه اكده بس هو انا جصرت في حاجه يا ماما 

السيده بابتسامه:  

لع يا جلب امك من جوه بس انت عارف اخوك هو عنيد زيك يا احمد 

اتنهد ادهم ثم جلس بجانب السيده وبدأ يطعمها بسبب ضعف نظرها حتي دخل طفل صغير لم يتعدي عمره الحاديه عشر واقترب من ادهم واحتضنه بقوه وتحدث:  

احمد…. اتاخرت اكده ليه 

ادهم بابتسامه:  

كنت بجيب واكل وانت مش جولتلك اوعي تشتغل وتجعد تذاكر انا جيبت فلوس خد وتجعد تذاكر 

اخذ احمد النقود وجلس بجانبه ليأكل معهم اما في مكان اخر وبالتحديد في قصر شيخ العرب دخلت هذه الفتاه التي تسمي سلسبيل وهي تتذكر كلمات السيده العجوز حتي اقتربت منها سيده في الاربعينات وتحدثت:  

يا اهلا وسهلا هتدخلي للحكيمه تكشف عليكي وتعملي تحاليل وبعدها فيه واحده هتعرفك شغلك والتعليمات ال لازم تتنفذ 

نظرت الفتاه الي المكان الذي يمتلئ بالفتيات وايضا هؤلاء الفتيات التي سيدخلون معها الي الطبيبه لياخذوا الموافقه علي العمل الجديد كان الوضع مريب بكل معني الكلمه حتي تحدثت احدي الفتيات بهمس مردفه:  

ليه حاسه نفسي اني مشيت بالعمر للخلف كاني عايشه في زمن السلطان ليه اكده حتي ديكورات الجصر نفس للنظام 

نظر الفتيات اليها بتوتر ودهلوا جميعا الي غرفه الاطباء وتحدثت العامله مردفه  :  

اسمك اي 

الفتاه بتوتر  :  

انا سلسبيل و

يتبع….

/*{e.classList.remove(“active”),e.classList.contains(“facebook”)&&e.classList.add(“active”)})})}
/*]]>*/
وفي النهاية نتمني عزيزي الزائر أن يعجبك محتوانا ولا تبخل علينا بتعليق أو مراسلتنا في حال المساعدة نحبك .