نقدم لكم اليوم ومع الأحداث السريعة التي تجتاح عالم الأخبار، مقال بعنوان رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الثاني عشر 12 ليسلط الضوء على أبرز التطورات في هذا السياق. من خلال مصر بوست، نقدم لكم تغطية دقيقة وموثوقة، مستندين إلى محرري الموقع . هذا المقال، الذي كتبه الصحفي عبير، يتضمن محتوى
رواية أبي بواب وأمك خادمة كاملة بقلم رانيا عمارة عبر مدونة !!
حاتم:انت جيت هنا ازاي؟
رامز:جئت هنا لكي أعتذر لك عما بدر مننا، لقد علمت قدر الظلم الذي وقعت فيه بسببنا..والسبب الأكبر في كل هذا نانيس..لقد عرفت الحقيقة!
حاتم:سبحان الله..كنت بدعي ربنا إن الحقيقة تبان واهي بانت..عرفت دلوقتي ان انا كنت مظلوم؟
رامز:سامحنا يا حاتم، انت احتليت مكانة كبيرة بداخل قلوبنا، ولا أحد يستطيع الابتعاد عنك أو مخاصمتك!
حاتم:وانت جاي عايز اية؟
رامز:نحن أستقرينا هنا، ووجدنا بيت كبير مهجوراً، مليئ بالغرف، وساحته واسعه، ألا تريدون أن تأتوا معنا؟
مهره(بصوت حاد) :لا مش عايزين…شكراً
حاتم:واحنا كمان لقينا بيت واسع وحلو
رامز:رائع..ألا تريدوا أن أزوركم يوماً ما انا وعائلتي؟
مهره:لا معلش أصل معانا ناس تانية
رامز(بتردد) :اممم، سعدت برؤيتكم
مهره:وآدي الكرواسون اهو، فين الحساب؟
{واديتله العلبة في ايده وهي بتبصله بـ كره لإنه بيفكرها بـ نانيس واللي عملته مع حاتم!}
رامز:كم يبلغ الحساب؟
مهره:٤٠ يورو
{خرج رامز الفلوس من جيبه وادهالها}
رامز:مع السلامة، أراكم بخير!
حاتم ومهره:سلام
{وبعد ما رامز مشى، كانت مهره متعصبه!}
حاتم:في اية يا مهرة ما خلاص مشي اهو!!
مهره(بعصبية) :قال اية عايزنا نروح عندهم، لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين!!
============بـعـد مـرور شـهـرين==========
{كان حاتم ومهره جمعوا مبلغ كويس، عشان يتجوزوا لما يرجعوا مصر..واليوم ده كان متولي و وجيدة قاعدين في مدخل العمارة بيشربوا شاي}
وجيدة:أجدع واحد يعمل كوباية شاي، مابقتش أعرف أشربها إلا من ايدك ياعم متولي.
متولي:الله يخليكي يا ست وجيدة، ويكرم أصلك..بألف هنا وشفا..أمال بقى لو كنتي جربتي عمايل ايد حاتم ابني الله يرحمه!
وجيدة:الله يرحمه…ابن الوز عوام برضة أمال اية؟…كان ونعم الأخلاق والتربية..كنت بشوفه وهو صغير وبقول يارب اكرمني بـ عيل زيه يكون في نص أخلاقه وأدبه!
متولي:حاتم كان متربي التربية الصح، مكنش بيحب حد يتكلم معاه نص كلمة وحشة..كان عايز كل الناس تحترمه وتشيله على دماغهم!…يعني أفتكر في مره قبل ما يحصل اللي حصل…دخل أستاذ حسن علينا يوم ما ست بيري كانت طالبة طلبات العزومة…ولما حاتم شافه بيكلمني بطريقة مش كويسة..مسكتش،و رد عليه كان ناقص يمسكوا في بعض والمشكلة تكبر!
وجيدة:حاتم عنده حق بصراحة، حسن ده مش سالك..طب ده في مره زمان..عمل معايا حركة مش عايزه أقولها..من ساعتها وانا ساكتة ومكتمه في قلبي وبقول اللي يستره ربنا، ميفضحوش العبد!
==============فـلاش بـاك===========
{مـن ١٥ سنة…خرجت وجيدة من الشقة بالمقشة، كان حسن صاحب العمارة جاي..ولما شاف الزبالة اتعصب}
حسن(بزعيق) :ايه المنظر الحقير ده؟..بقى ده منظر عمارة نضيفة؟؟..خليتوا اية لمزبلة الشوارع؟
وجيدة(بإحراج) :اعذرني يااستاذ حسن، بس الزبالة دي المفروض عم متولي هو اللي يشيلها مش أنا!!
حسن(بزعيق) :طب ولو قولتلك ان عم متولي في مشوار مهم، هتقوليلي اية؟
وجيدة(بإحراج) :خلاص اللي تشوفه ياأستاذ حسن!
{و لسه وجيدة هتزق الزبالة بالمقشة}
حسن(بزعيق) :انتي بتعملي ايه؟
وجيدة:هزيح الزبالة على ما أجيب الجاروف!
حسن:لأ..وطي وشيلي الزبالة بإيديكي
وجيدة(بخوف) :حاضر
{وطت وجيدة عشان تلم الزبالة بإيديها، وفي اللحظة دي صاحب العمارة عمل معاها حركة مش لطيفة…قامت وجيدة وهى مصدومه ولطشته بالقلم وصوتت في وشه}
وجيدة(بصويت) :ياراجل يا ناقص، يازبالة يا كلب
{وفي ساعتها حسن مسك وجيدة من ايديها بكل عنف، وبرق في وشها، ونبرة صوته اتغيرت للشر}
حسن(بصوت حاد) :وطي صوتك، مش عايز أسمع حِسك…اللي حصل ده ميتقالش لأي مخلوق خلقه ربنا لو عايزة تحافظي على شغلك هنا ومرفدكيش، يبقى تسمعي الكلام بالحرف الواحد مفهوم؟
============نهاية الفلاش باك============
{ولسوء الحظ، كان حسن نازل على السلم، ولما حس ان في كلام بيتقال عليه، نزل ببطء..لحد ما وقف ورا الحيط يسمع بقيت الكلام}
متولي(مصدوم) :ده راجل نجس وكلب…ازاي تعدي كل السنين دي ومتقوليش لحد يردلك كرامتك ياست وجيدة؟؟؟
وجيدة(بعياط) :انا ست مكسورة الجناح ومليش حد غير ربنا…جوزي مات بعد ما خلفت مهره بشهرين…ومن يومها وانا أبوهم وأمهم…لو كنت اتكلمت ولا فتحت بؤي بكلمة..كان هيقطع عيشي!!
متولي:تصدقي وتآمني بالله!!
وجيدة(بعياط) :لا إلة إلا الله
متولي:انا بقالي فترة مش مرتاحله..حاسس انة وسخ وقليل الرباية لمؤاخذه في اللي بقوله يعني..عينه مبتتشالش من على أي ست معدية، بيفصصها من أولها لآخرها وبيجيب قرارها!!…اما يعني مسمع…..
{ولسة متولي بيكمل كلامه…جه حسن ووقف قصادهم..ولما وجيدة ومتولي شافوه تنحوا!}
حسن(بإبتسامة) :ها واية كمان؟..ماتكملوا سكتوا ليه؟
متولي(بخوف وتردد) :انت…محتاج حاجة ياأستاذ حسن؟
حسن(بإبتسامة) :ولازمتها اية أستاذ حسن بقى بعد كل اللي قولتوه عليا؟..ده انتوا قطعتوا في فروتي، ماشاءالله عليكم…واية اللي حصل تاني يا متولي ما تكمل؟
{قام متولي ووجيدة، وهما باصين في الأرض، ومش قادرين يبصوا في وش حسن}
حسن:انا راجل نجس؟…انا وسخ؟…طب والله عال..تحبي أقولة ياست وجيدة يالي طالعة من بيت محترم وعاملالي فيها الطاهرة الشريفة انتي كنتي عايزة مني اية؟..أقوله انا…كانت عايزاني أ….
{ولسه هيكمل الجمله، كان متولي حط ايده بسرعة على بؤ حسن، وهو خايف}
متولي(بخوف) :إن الله حليم ستار ياأستاذ حسن
وجيدة(مصدومة) :انت بتقلب الترابيزة عليا يا أستاذ حسن؟..طلبت منك اية؟؟…وكمان هتتبلى عليا؟
{وابتدت تصوت وتلطم}
وجيدة(بصويت) :كمان هتتبلى عليا وهتلبسني في حاجات لا انا قولتها ولا عملتها؟…ده انا طول عمري ماشية جنب الحيط وبخاف ربنا…بخاف أعمل حاجة غلط يقوم ربنا يعاقبني في ولادي اللي ماتوا!!
حسن(بزعيق) :انا مش هطردكم..مش عشان بعمل خير، لالا الخير لما يتعمل مع أشكالكم بيتقلب شر…انا هسيبكم كده، هتشتغلوا وهتنضفوا ومش هتاخدوا مليم ساغ مني…ولو واحد فيكم فكر يمشي من العمارة انا هعرف أجيبه تاني لو كان تحت سابع أرض…ولما تعرفوا غلطكم فيا هتيجوا تذللولي وتحبوا على ايدي ورجلي، وانا بقى ومزاجي..يااسامحكم على غلطكم فيا، يااما أوريكم أيام سودة!!
{وزق متولي وقعه على الكنبه، وخرج برا بـ غل، ووجيدة جريت ناحية متولي تشده}
متولي(بيقوم) :حسبنا الله ونعم الوكيل
==============================
{عـنـد بـيـري، كانت قاعدة في البلاكونة مع بنتها وبتشرب نسكافية…رن موبايلها ولما بصيت لقيتها علا صاحبتها، استغربت من اتصالها}
بيري:علا؟؟
{و ردت عليها}
بيري:علا…معقول افتكرتيني أخيراً؟
علا:انا منستكيش عشان أفتكرك…انتي مبتغيبيش من على بالي ولا لحظة!
بيري:طب كويس…اية سر المكالمة؟
علا:انا عازماكي على خطوبتي، اتقدملي واحد ابن حلال، وانا وأهلي وافقنا…واتفقنا على كل حاجة خلاص
بيري:بجد يا علا؟؟…هتتخطبي بجد؟
علا:طبعاً بجد، ولازم تكوني أول الحاضرين، عايزاكي أول واحدة جنبي!
بيري:أكيد ياحبيبتي، هكون عندك من صباحية ربنا، وانا أقدر اتأخر عليكي برضة؟…الف مبروك يا علا
علا:الله يبارك فيكي،هبعتلك التفاصيل في مسدج
بيري:ماشي ياحبيبتي، ربنا يتمم بخير
علا:باي
بيري:باي
{وبعد ما بيري قفلت، لقيت أختها غادة بتتصل}
غادة:كنتي نايمة وانا قلقتك؟
بيري:لالا انا صاحية، وبشرب نسكافية
غادة:طب كويس..بصي بقى يا بيري، ان شاء الله عندنا مناسبة ولازم تيجي..ومش هسمحلك تقوليلي أصل و فصل ومش هينفع، هتيجي يعني هتيجي!
بيري(بإستغراب) :مناسبة تاني؟..هو انا يا جماعة فاضية لـ مناسبات؟
غادة:سيبك من أي حد وخليكي معايا انا…عادل أخو نبيل أخيراً قرر يخطب، وكنا معاه من شوية عند أهل العروسة، وخلاص حددنا كل حاجة، تخيلي انه طلع عنينا عشان يرضى يخطب ويبدأ حياة جديدة!!
بيري:مبروك يا ستي، ربنا يكتر من الأفراح
غادة:الله يبارك فيكي، وعقبال فيروز ان شاء الله
بيري:حبيبتي
غادة:هبعتلك التفاصيل واتس اب، اوكي؟
بيري(بإستغراب) :هو في ايه النهاردة؟…طيب ماشي ابعتي
{وقفلت معاها، كانت بيري مدايقة وملهاش نفس تخرج ولا حتى تحضر مناسبات…وبعد ما بيري وصلها تفاصيل الخطوبة من صاحبتها علا…ومن أختها غادة اكتشفت ان الخطوبة دي لنفس الشخصين من بعض، علا و عادل!!!!}
بيري(مصدومة) :يانهار اسود ومنيل!!!!!
==============================
{عـند حـاتم و مهره، كانوا أجازة اليوم ده من الشغل..و زهرة وأنيسة وليلى أجروا أوضة بمبلغ صغير، وكانت زهرة مهمتها تمسح حمامات المول…كان حاتم ومهره في الدور التاني من المركب…والقبطان والمساعد كانوا في مشوار مهم}
حاتم:انا مبسوط اوي النهاردة!
مهره:اشمعنا؟
حاتم:عشان النهاردة اجازة، وانا و القمر قاعدين سوا
مهره(بتفكير) :امممم القمر؟…هو القمر بيطلع بالنهار؟
حاتم:يااه أعمل اية بس في ذكائك ده؟..كل يوم بتبهريني عن اللي قبله!
مهره(بتضحك) :مانا عارفة انك تقصدني انا…بس اعمل ايه بقى انا رخمة…استحملني!
{وفجأة حاتم اتهور، وقال لـ مهرة بحبك بصوت عالي}
حاتم(بصوت عالي) :بحبك يا مهرااااه
مهره(بإحراج) :اسكت، فضحتنا!!…اسكت بقولك!!
{وطلعت تجري دخلت جوا من شدة الإحراج..وحاتم قعد يضحك عليها وهي بتجري…لحد ما قعدت في الأوضة على السرير…لقيت حاتم جاي وبيشدها يقومها}
مهره(بإستغراب) :اية في اية؟
حاتم:انتي لسة هتقعدي؟…بقولك بحبك!!
{ضحكت مهره وزقته بعيد}
مهره:ايوة عايز ايه يعني؟
حاتم:اشكريني بقي
مهره:لية بقي ان شاء الله؟
حاتم:عشان هاخدك وهنخرج النهاردة..عايزين نلف اليونان كلها حتة حتة!!
مهره:حتة حتة مره واحدة؟…يابني حرام عليك ومين فيه حيل يعمل اللي بتقوله ده؟
حاتم(بإبتسامه) :تعالي بس، ملكيش دعوة بأي حاجة، سيبيلي نفسك!!…يلا!
مهره(بتضحك) :ماشي
{خدها حاتم من ايديها وخرجوا، وأول مكان خدها فيه الملاهي، ضحكت مهرة لما شافت المكان}
مهره(بتضحك) :ملاهي مره واحدة ؟..حد قالك ان انا طفلة؟
حاتم:طبعاً ماللي متعرفيهوش يا مهرة ان من ساعة ما حبيتك وانا معتبرك بنتي الصغيره اللي لازم آخد بالي منها كويس اوي!…وبعدين انا جايبك هنا عشان تفرفشي وتروقي، مش بذمتك بقالنا قد اية عايشين في فيلم هندي؟
مهره:كتير بصراحة
حاتم:طيب يبقى انا عندي حق ولالا؟
مهره:عندك حق..ويلا بينا بقى عايزة أركب اللعبة اللي هناك دي!!
حاتم(بتفكير) :امممم ماهو حاسس انها….
{ولسه حاتم بيفكر، شدته مهره وجروا بعيد ناحيتها}
مهره:يلا انجز!!
حاتم:طب مش ندفع فلوسها الأول؟
مهره(بتزقه) :طب ادفع يلا…يلا
حاتم:انتي عبيطة فاكراني هسيبك وامشي، ده كان زمان!
{وشدها من ايديها خدها معاه، وبعيد كان في حد بيراقبهم بالمنظار!!}
==============================
{عـنـد زهرة في حمام المول..بعد ما اديت المناديل للناس اللي خارجين من الحمام…لقيت موبايلها بيرن ولما ردت}
كمال:وحشتيني اوي يا زهرة..مش قادر أصدق ان انا مش هينفع أشوفك تاني!!
زهرة(بإستغراب) :وحشتك؟
كمال(بحزن شديد) :انا عارف ان انا اتأخرت عليكي الفتره اللي فاتت..بس غسان كان حاططني تحت المراقبة ٢٤ ساعة…انتي من ساعة ما غيبتي عني وانا متدمر…انا هجيلك يا زهرة قوليلي انتي فين!!
زهرة(بخوف) :امممم مش هينفع أقولك يا كمال، منين بتقولي انك متراقب ومنين عايز تعرف مكاني؟
كمال: انا بكلمك من تليفون تاني..اكيد مش هكلمك من تليفوني المتراقب…انا هجيلك واللي يحصل يحصل
زهرة:وتيجي ليه يا كمال؟…انت مستغني عن نفسك ولا اية؟…غسان لو عرف أي حاجة هيوديك في ستين داهية مانت عارفه!!
كمال:مش فارق معايا اللي هيحصل..انا كل اللي فارق معايا غيابك من قصاد عيني!
زهرة(بإستغراب) :اية الكلام الغريب اللي بتقوله ده يا كمال؟…انا أول مره اسمعك بتقول حاجة زي دي!!
كمال:دي الحقيقة اللي كنت مخبيها طول الفتره اللي فاتت، انا متعلق بيكي اوي وعايز أشوفك…ياعالم الأيام الجاية فيها ايه…عشان خاطري يا زهرة تقوليلي انتي فين، أبوس ايدك!…عشان خاطري!!
زهرة:خلاص طيب، اهدي وانا هقولك
{يظهر غسان جنب كمال وهو ماسك المسدس وموجهه في راسة أثناء المكالمة!!!}
===============================
{في بيت نويري، دخل نويري الحمام..لقى علاء ساجد على الأرض في الحمام، تنح من اللي شافة وجرى عليه شده}
نويري(بزعيق) :ايه اللي انت بتعمله ده؟؟؟
علاء(بهلوسة) :با…با….كنت نايم
{شده نويري وخرجه برا الحمام وقعده على الكنبة}
نويري(بصوت حاد) :يعني اية كنت نايم؟؟…هو اللي بينام… بينام في الحمام؟؟؟
علاء(بزعيق) :نويري بقولك ايه فكك مني!!!
نويري:انت مابقتش طبيعي، وانا بقيت أفكر أعرضك على دكتور نفسي..ولا أقولك انا هجيبلك شيخ أحسن
علاء:انا تعبان يانويري…تعبان اوي
نويري(بصوت حاد) :تعبان ازاي؟…بتشتكي من اية؟
علاء:سكاكين في جسمي طول الوقت، مبرتاحش غير لما بانام في الحمام!
نويري:مش بقولك محتاج شيخ يشوف مالك؟…وانا اللي كنت عايز أفاتحك في موضوع مهم!
علاء:موضوع ايه ده؟
نويري:لا ما خلاص بقى..بعدين لما نشوف مالك…اطلع نام يمكن ترتاح شوية!
علاء:صح المفروض انام…انا هطلع
{طلع علاء وهو تعبان وبيتسند على الحيطة}
نويري(بصوت عالي) :عايز مساعدة؟
علاء(بتعب) :لا انا تمام
{لحد ما علاء طلع ودخل الأوضة وقعد على السرير..ولما نويري دخل الحمام لقى رغاوي على الأرض مكان علاء}
==============================
{بالليل عند حاتم و مهره..اتصوروا صور فوتوغرافية مع بعض وطلعت جميلة…وبعدين قعدوا على الكورنيش…كان حاتم ومهره حبهم لبعض بيزيد كل يوم عن اللي قبله وبيتعلقوا ببعض زيادة..حاتم مكنش بيعتبر مهره مجرد حبيبة…كان بيخاف عليها كأنها بنته، من الآخر مهره كانت نقطة ضعفه!❤️}
مهره(بإبتسامه) :بحبك اوي اوي اوي اوي
حاتم(بيضحك) :كمان اوي!
مهره(بتضحك) :ههههه اوي…اوعى تبعد عني أو تسيبني في يوم من الأيام يا حاتم، خليك دايماً جنبي!
حاتم:مقدرش أبعد عنك أو أسيبك…ولا عمري أقدر أجرحك…انا لو جرحتك أبقى جرحت نفسي!…انا بقيت بمجرد ما أبصلك بنسي كل حاجة …زعلان..مخنوق..مدايق…بنسى كله كله أول ما أبص لعينيكي الحلوين!
مهره:انت غالي عليا اوي، انت كل حاجة في حياتي!
حاتم:نفسي الدنيا كلها تعرف حبي ليكي، ويعرفوا قد اية بحبك، انتي اللي غالية عندي اوي يا مهره!!
{وفي وسط الأجواء الرومانسية..فجأة لقوا حريث جاي من بعيد، بص حاتم لـ مهره بإستغراب، ده حريث ولا بيتهيئلهم؟؟}
حاتم:هو احنا في جزر القمر ولا اليونان؟
مهره(مصدومه) :هما اية اللي بيجيبهم هنا؟
حريث(بصوت عالي) :حااتم
حاتم(بزعيق) :يخربيت أمك انت لسة عايش؟؟
{وضربه وطلع يجري هو ومهره لحد ما رجعوا المركب..كان القبطان قاعد هو والمساعد}
القبطان:اية مالكم في اية؟
{دخل حاتم ومهره جوا ومحدش رد عليه، فااستغرب}
القبطان:طب ماتفهموني طيب!!
{وعند حريث كان بيجري بيدور عليهم ولما فقد الأمل مشى!}
=============يوم خطوبة علا===========
{كانت بيري بتجهز قصاد المرايا، دخلت فاتن}
فاتن:ماشاء الله عليكي زي القمر، تقوليش انتي العروسة مش علا؟
بيري(بنظرة غريبة) :ملبستيش ليه يا ماما؟…انتي ناوية تأخرينا ولا اية؟
فاتن:بفكر مروحش
بيري:لية؟
فاتن:مش عارفة بس مليش مزاج أحضر مناسبات، انا هقعد هنا أشوف اللي ورايا..وروحي انتي وفيروز
بيري:لا انا مش هاخد فيروز، هروح لواحدي
فاتن:لية ماتاخدي البنت معاكي تغير جو!
بيري:تغير جو اية ياماما هي رحلة؟…ده هي نص ساعة وراجعة تاني…مش هطول
فيروز:بس انا عايزة أجي معاكي يا ماما!
بيري:لا ياحبيبتي خليكي، وانا هبقي أعوضك وأجيبلك حاجة كان نفسك فيها اوي من زمان!
فيروز:بجد؟…امتي طيب؟
بيري:قريب اوي، يلا انا نازلة…باي
فاتن:خدي بالك من نفسك
{نزلت بيري وركبت العربية واتجهت للقاعة..وأول ما دخلت لقيت غادة ونبيل و ملك بنت أخوه}
غادة(بتحضنها) :عاملة ايه؟
بيري:الحمدلله..ازيك يا نبيل؟
نبيل:بخير انتي عاملة اية؟
بيري:تمام…ازيك يا ملك؟
ملك:كويسة
بيري:العروسة مجاتش ولا اية؟
غادة :زمانها جاية، تعالي نقعد
{وراحوا قعدوا…وشوية كان العريس والعروسة وصلوا، و المعازيم واقفين يستقبلوهم ويرموا عليهم ورد…وبعد ما وصلوا الكوشة…قامت بيري وغادة ونبيل و ملك يسلموا عليهم…وكانت الخطوبة ابتدت والأغاني اشتغلت…استأذنت بيري انها تدخل الحمام، وراحت ورجعت تاني قعدت علي الترابيزة..كانت قاعدة وحاطة رجل على رجل…ومطلعة السيجارة تشربها بلامبالاة..جات غادة فجأه وشدتها منها}
غادة(مصدومة) :اية اللي انتي بتعمليه ده يا بيري؟…بتشربي سجاير؟؟
بيري:أه بشرب…ومشربش ليه؟…مش أحسن ما انفجر من الهم اللي جوايا وأموت؟
غادة(بإستغراب) :وهو اية اللي حصل؟…يابنتي احنا في فرح يعني رقص وأغاني ودنيا حلوه..مالك بقى؟
بيري:خلاص لو مدايقاكي، هخرج أشربها برا
{قامت بيري وخدت شنطتها ولسه هتخرج..شدتها غادة وهي بتحاول تفهم أختها مالها!}
غادة:ممكن تفهميني مالك؟
{خرجت بيري برا ووراها غادة، وكانت كل ما الكاميرا تيجي عليها تبتسم، وأول ما تبعد..ترجع لطبيعتها تاني}
بيري:انسانة وقحه، مشوفتش بالقذارة دي في حياتي
غادة(بزعيق) :انتي عبيطة؟…انتي بتشتميني؟؟
بيري:أكيد مش بتكلم عليكي انتي طبعاً…انا بتكلم على الزبالة اللي جوا!!
غادة:انتي بتتكلمي على مين بالظبط؟
بيري:هو في غيرها..الأستاذة علا…اقصد مدام علا
غادة:انتي بتتكلمي عن علا خطيبة عادل؟؟
{سكتت بيري ومتكلمتش}
غادة(بزعيق) :انتي تعرفيها منين، واية مدام علا دي؟
بيري(بعصبية) :الهانم صاحبتي، شوفي سبحان الله
غادة:هى دي علا صاحبتك؟…انا معرفش ان دي علا اللي عالطول بتتكلمي عليها…بيري انا مش هعيد وأزيد بجد شكلنا بقى وحش اوي قصاد الناس…ياتتكلمي وتقولي في اية يااما هدخل جوا!!!
بيري:علاء الكلب…كان بيخوني معاها ومعايا الاثباتات كلها فيديو و صور، لو حابة تتأكدي معنديش أي مشكلة!!!
{تنحت غادة بعد الكلام اللي سمعته من بيري}
غادة:مش طبيعية…فعلا مش طبيعية!!
{راحت بيري مطلعه فيديو من الفيديوهات ووريتهملها، فجأة زادت ضربات قلب غادة من صدمتها في العروسة، وسكتت مقدرتش تتكلم!!}
بيري:يبقى مين فينا اللي مش طبيعي؟
===============================
{في بيت رامز ودينا الجديد..كانوا قاعدين سوا هما الأربعة}
دينا:بدل مااحنا قاعدين كدة وحاطين ايدينا على خدنا، قوموا نروح نزور حاتم ومهره!
رامز:انا لا أعلم أين يسكنون!
دينا:انت مش قولت انك روحت المخبز اللي شغالين فيه؟
رامز:نعم
دينا:خلاص، نروح هناك ونسأل..اللي يسأل ميتوهش
نانيس:ياريت، مهره وحشتني اوي اوي اوي
منذر:بداخلي احساس يدفعني لرؤية مهره..منذ أول يوم رأيتها فيه وانا مشدود إليها..وإلى عيناها الجميلتان، وشفاها الوردية..و…..
نانيس(بتقاطعه) :ما خلاص انت هتضربلنا بيها المثل؟..هي دي منظر؟..انت أكدتلي انك مبتفهمش أي حاجة!
منذر:تركنا لكي الفهم كلة يانانيس..وهل حاتم الذي تدورين حوله، وتحكي للجميع عن عضلاته المفتولة…وملامحة الجذابة…أهو بمنظر؟…إنه يشبه الوزغ وبالأخص ذيله!!
نانيس(بصوت حاد) :لا انا مسمحلكش تتريق على حتومه حبيب قلبي…خليك انت في مهره بس، وملكش دعوه بـ حاتم!
رامز(بصوت حاد) :اسمعوا جيداً…لا أريد من أحداً منكم أن تظهر مشاعره للطرف الآخر،اجعل ثقلك كـ ثقل الجبال..لا أحد يتكلم ويبوح بشئ، وقبل أن نذهب هناك يجب ان تلتزموا التزام شديد بهذة القوانين!
نانيس:شوفي جوزك…ده هيعملنا قوانين كمان!
دينا:بس يانانيس!…ماشي يا رامز متقلقش وإن كان على نانيس فا هي تقيلة، مش خفيفة زي مانت بتقول، احنا بناتنا غاليين مش رخاص!!
رامز:اتفقنا
{قام رامز وبقيت العيلة…وراحوا يسألوا على حاتم ومهره في المخبز}
رامز:Καλησπέρα (مساء الخير)
============================
{فـي بـيـت نويري، بعد كام يوم كان علاء اتحسن…وكانوا قاعدين في جنينة الفيلا}
نويري:انا بقترح عليك تبدأ بقى وتعمل زي ماقولتلك!
علاء:اعمل اية في اية؟
نويري:المشروع، وانا هدخل معاك بالنص..شوف انت هتدفع كام وانا هدفع زيك
علاء:انا بفكر أفتح شركة
نويري:لا سيبك من جو الشركات ده…احنا عايزين حاجة تكسبنا دهب وتجيب من الآخر!
علاء:زي اية؟
نويري:زي يا سيدي، نشتريلنا أسلحة ونتاجر في السلاح…ده في ناس كتير حياتها اتغيرت من ورا الموضوع ده
علاء:وانت ايه ضمنك اننا مش هنتأذي من ورا تجارة السلاح؟
نويري:اللي قدامك ده مدرسش ادارة أعمال على الفاضي…انا قبل مااتكلم…بكون مخطط كويس…هنجيب أسلحة ونبيعها في غرب ليبيا
علاء:اشمعنا ليبيا يعني؟
نويري:بعيد وفي المضمون، وبعدين هو احنا هنروح في أي حته؟…ده احنا هنروح الجبل في الصحرا..بعيد اوي يعني!…انا بعمل كل ده عشان خاطرك، اصل انت اللي زيك مبقاش ينفع يظهر في الشارع من تاني!
علاء:وكله بفضلك ماانت اللي وصلتني لـ كده!!
نويري:ليه هو انا اللي كنت عملت مشاكل بينك وبين مراتك؟
علاء:لا انت اللي مدتنيش فرصة أطلع بمحامي، وخرجتني زي اللي ساحب بهيمة وماشي بيها في السوق!!
نويري:خلاص ياعلاء اديني فرصة أصلح غلطتي، لو هتفضل تلوم فيا كتير..انا عندي استعداد أرجعك السجن، وهبقى ابعتلك محامي..ويا تخرج، يا متخرجش بقى!
علاء:سجن اية اللي أرجعله؟؟…ده انا اتنازلك عن كل فلوسي ولا إني ارجع!!…قال سجن قال!
نويري:المهم يا علاء، احنا محتاجين شوية أوراق مهمة ليا وليك، وهقولك هنعمل بيهم اية بعدين!
=============================
{في حفلة الخطوبة، كانت غادة متوتره جداً ومش عارفة تعمل ايه!..لحد مانبيل جوزها لاحظ، وشدها بعيد يسألها}
نبيل:مالك يا غادة؟
غادة:جالي هبوط فجأة…مش عارفة لية!!
نبيل:طب اروح أجيبلك علاج من الصيدلية؟
غادة:لالا انا هروح أقعد على الكرسي وهبقى كويسة
نبيل:اسمعي الكلام بس!…يااما هاخدك ونروح المستشفى!
غادة:لا مستشفى اية وشبكة أخوك؟…انا بقول خليك معاه، وانا هرتاح هناك على الكرسي ..ولما الخطوبة تخلص نبقى نعدي على أي صيدلية!
نبيل:ماشي يا غادة على راحتك!
{مشى نبيل…وغادة قعدت على الكرسي ودماغها هتنفجر من كتر التفكير}
غادة(بصوتها الداخلي) :انا مش صعبان عليا قد عادل اللي هيتصدم في حقيقة علا…انا في نارين…مابين إني أستر عليها بس هيتدبس فيها طول عمره…او إني افضح حد واطلع سره!…اه كلنا بنغلط، بس متوصلش للدرجادي…غلط عن غلط يفرق!!..حتى نبيل مش عارفة اقوله اية..ولو عرف هيتقبل حاجة زي دي؟…ولا هتحصل مشكلة ما بينا!!..انا من رأي اسكت ومتكلمش، انا معرفش حاجة…ايوه انا معرفش حاجة!
{وفي كوشة العريس، كانت الناس بتباركله}
_الف مبروك يا عادل، شكلها بنت حلال…واهو أخيراً ربنا عوض عليك!
عادل:الله يبارك فيكي ياطنط، الحمدلله انه بعتلي هدية كبيرة زي علا
_ربنا يخليكم لبعض ويتمم على خير
عادل:يارب
=مبروك يا عادل، مبروك يا علا
عادل و علا:الله يبارك فيك
==============================
{عند غسان و كمال في الطيارة..كانوا متوجهين لليونان بعد ما عرفوا مكان زهرة}
كمال(بعصبيه) :انا ازاي سمعت كلامك!!…ازاي!!
غسان:وطي صوتك، هديك بالقلم يا كمال!!
كمال(مصدوم) :ماهو ده اللي ناقص..مانا خلاص بقيت ملطشة ليك
غسان:ايه يا حلو…حبيتها بجد ولا اية؟…ولا يمكن التمثيلية عجبتك؟
كمال:لا ارتاح ولا حبيتها ولا حاجة..انا بس ضميري بيأنبني، انا مبحبش امشي في سكة الشر ولا ليا فيها!
غسان:استحمل عشاني…صاحبك بيتغدر بيه من أقرب الناس له…زهرة ضربتني على قفايا كف لا قبله ولا بعده…بس مش غسان اللي يتعمل فيه كده ويسكت، انا هدفعها تمن القلم ده غالي!
كمال:ماشي يا غسان، انا مش هراجعك في حاجة
غسان:كده أحبك
المضيفة:The Dinner (العشاء)
كمال:Thank you
{وحطت قدامهم الأكل}
==============================
{في بيت فاتن لقيت بيري رجعت}
فاتن:كان يوم حلو؟
بيري(بتقعد) :مش عارفة
فاتن:مالك؟…حد دايقك هناك ولا اية؟
بيري:محدش يقدر
فاتن:امال في اية؟
بيري:ماما لو سمحتي انا مش عايزة اتكلم في أي حاجة دلوقتي
فاتن:براحتك انا مبتحايلش على حد
{وقامت دخلت المطبخ، رن موبايل بيري فا ردت}
بيري:جيبتلي ايميلاتها كلها؟
مجهول:لسة…انا دلوقتي مش فاضي..لما أفضى هظبطهملك
بيري:امال انت بتتصل ليه لما انت مش فاضي؟
مجهول:علاء هيتاجر في السلاح بفلوس البيوتي سنتر اللي سرقه منك، حبيت أبلغك يمكن تقدري تتصرفي!
بيري:وانت عرفت الكلام ده منين؟؟
مجهول:ملكيش فيه، احنا هندخل على شغل بعض ولا اية؟
بيري:شكراً
مجهول:العفو
بيري:لو في جديد بلغني وانا مش هتأخر عليك!
مجهول:عيوني
==============================
{عند حاتم ومهره..لقوا رامز و دينا ونانيس و منذر جايين..ولما مهره شافتهم اتعصبت وبصيت لـ حاتم}
حاتم:انتي بتبصيلي كده لية انا مقولتلهمش حاجة!!
رامز(بيحضنه) :أفتقدك كثيراً يا حاتم
حاتم:انت عرفت المكان هنا ازاي؟
دينا:اللي يسأل ميتوهش يا حاتم..ازيك يا مهره؟
{وقربت تحضن مهره}
نانيس:ازيك يا حاتم أخبارك اية؟
منذر:لم نراكم منذ زمن طويل، أخيراً رأيناكم؟
حاتم:اقعدوا
القبطان:مين دول يا حاتم؟
حاتم:دول ناس اتعرفنا عليهم في جزر القمر
القبطان:اهلاً بيكم نورتونا
كلهم:بنورك
رامز:كيف حالك يا رجل؟..هل استقريتم هنا؟
حاتم:لا دي فترة مؤقته لحد ما نلاقي بيت
نانيس:وحشتني اوي يا حاتم
حاتم(بيكمل كلامه) :وبعدها نرجع مصر انا ومهره عشان نتجوز
كلهم:تتجوزوا؟؟
، مع تقديم روابط للمزيد من المعلومات. نأمل أن يقدم لكم فهمًا عميقًا وواضحًا للأمور كما هي تتطور. لا تترددوا في مشاركة المقال عبر #رواية #أبي #بواب #وأمك #خادمة #الفصل #الثاني #عشر والبقاء متصلين مع مدونة !! للمزيد من الأخبار والتحديثات.”
رواية أبي بواب وأمك خادمة كاملة بقلم رانيا عمارة عبر مدونة !!
حاتم:انت جيت هنا ازاي؟
رامز:جئت هنا لكي أعتذر لك عما بدر مننا، لقد علمت قدر الظلم الذي وقعت فيه بسببنا..والسبب الأكبر في كل هذا نانيس..لقد عرفت الحقيقة!
حاتم:سبحان الله..كنت بدعي ربنا إن الحقيقة تبان واهي بانت..عرفت دلوقتي ان انا كنت مظلوم؟
رامز:سامحنا يا حاتم، انت احتليت مكانة كبيرة بداخل قلوبنا، ولا أحد يستطيع الابتعاد عنك أو مخاصمتك!
حاتم:وانت جاي عايز اية؟
رامز:نحن أستقرينا هنا، ووجدنا بيت كبير مهجوراً، مليئ بالغرف، وساحته واسعه، ألا تريدون أن تأتوا معنا؟
مهره(بصوت حاد) :لا مش عايزين…شكراً
حاتم:واحنا كمان لقينا بيت واسع وحلو
رامز:رائع..ألا تريدوا أن أزوركم يوماً ما انا وعائلتي؟
مهره:لا معلش أصل معانا ناس تانية
رامز(بتردد) :اممم، سعدت برؤيتكم
مهره:وآدي الكرواسون اهو، فين الحساب؟
{واديتله العلبة في ايده وهي بتبصله بـ كره لإنه بيفكرها بـ نانيس واللي عملته مع حاتم!}
رامز:كم يبلغ الحساب؟
مهره:٤٠ يورو
{خرج رامز الفلوس من جيبه وادهالها}
رامز:مع السلامة، أراكم بخير!
حاتم ومهره:سلام
{وبعد ما رامز مشى، كانت مهره متعصبه!}
حاتم:في اية يا مهرة ما خلاص مشي اهو!!
مهره(بعصبية) :قال اية عايزنا نروح عندهم، لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين!!
============بـعـد مـرور شـهـرين==========
{كان حاتم ومهره جمعوا مبلغ كويس، عشان يتجوزوا لما يرجعوا مصر..واليوم ده كان متولي و وجيدة قاعدين في مدخل العمارة بيشربوا شاي}
وجيدة:أجدع واحد يعمل كوباية شاي، مابقتش أعرف أشربها إلا من ايدك ياعم متولي.
متولي:الله يخليكي يا ست وجيدة، ويكرم أصلك..بألف هنا وشفا..أمال بقى لو كنتي جربتي عمايل ايد حاتم ابني الله يرحمه!
وجيدة:الله يرحمه…ابن الوز عوام برضة أمال اية؟…كان ونعم الأخلاق والتربية..كنت بشوفه وهو صغير وبقول يارب اكرمني بـ عيل زيه يكون في نص أخلاقه وأدبه!
متولي:حاتم كان متربي التربية الصح، مكنش بيحب حد يتكلم معاه نص كلمة وحشة..كان عايز كل الناس تحترمه وتشيله على دماغهم!…يعني أفتكر في مره قبل ما يحصل اللي حصل…دخل أستاذ حسن علينا يوم ما ست بيري كانت طالبة طلبات العزومة…ولما حاتم شافه بيكلمني بطريقة مش كويسة..مسكتش،و رد عليه كان ناقص يمسكوا في بعض والمشكلة تكبر!
وجيدة:حاتم عنده حق بصراحة، حسن ده مش سالك..طب ده في مره زمان..عمل معايا حركة مش عايزه أقولها..من ساعتها وانا ساكتة ومكتمه في قلبي وبقول اللي يستره ربنا، ميفضحوش العبد!
==============فـلاش بـاك===========
{مـن ١٥ سنة…خرجت وجيدة من الشقة بالمقشة، كان حسن صاحب العمارة جاي..ولما شاف الزبالة اتعصب}
حسن(بزعيق) :ايه المنظر الحقير ده؟..بقى ده منظر عمارة نضيفة؟؟..خليتوا اية لمزبلة الشوارع؟
وجيدة(بإحراج) :اعذرني يااستاذ حسن، بس الزبالة دي المفروض عم متولي هو اللي يشيلها مش أنا!!
حسن(بزعيق) :طب ولو قولتلك ان عم متولي في مشوار مهم، هتقوليلي اية؟
وجيدة(بإحراج) :خلاص اللي تشوفه ياأستاذ حسن!
{و لسه وجيدة هتزق الزبالة بالمقشة}
حسن(بزعيق) :انتي بتعملي ايه؟
وجيدة:هزيح الزبالة على ما أجيب الجاروف!
حسن:لأ..وطي وشيلي الزبالة بإيديكي
وجيدة(بخوف) :حاضر
{وطت وجيدة عشان تلم الزبالة بإيديها، وفي اللحظة دي صاحب العمارة عمل معاها حركة مش لطيفة…قامت وجيدة وهى مصدومه ولطشته بالقلم وصوتت في وشه}
وجيدة(بصويت) :ياراجل يا ناقص، يازبالة يا كلب
{وفي ساعتها حسن مسك وجيدة من ايديها بكل عنف، وبرق في وشها، ونبرة صوته اتغيرت للشر}
حسن(بصوت حاد) :وطي صوتك، مش عايز أسمع حِسك…اللي حصل ده ميتقالش لأي مخلوق خلقه ربنا لو عايزة تحافظي على شغلك هنا ومرفدكيش، يبقى تسمعي الكلام بالحرف الواحد مفهوم؟
============نهاية الفلاش باك============
{ولسوء الحظ، كان حسن نازل على السلم، ولما حس ان في كلام بيتقال عليه، نزل ببطء..لحد ما وقف ورا الحيط يسمع بقيت الكلام}
متولي(مصدوم) :ده راجل نجس وكلب…ازاي تعدي كل السنين دي ومتقوليش لحد يردلك كرامتك ياست وجيدة؟؟؟
وجيدة(بعياط) :انا ست مكسورة الجناح ومليش حد غير ربنا…جوزي مات بعد ما خلفت مهره بشهرين…ومن يومها وانا أبوهم وأمهم…لو كنت اتكلمت ولا فتحت بؤي بكلمة..كان هيقطع عيشي!!
متولي:تصدقي وتآمني بالله!!
وجيدة(بعياط) :لا إلة إلا الله
متولي:انا بقالي فترة مش مرتاحله..حاسس انة وسخ وقليل الرباية لمؤاخذه في اللي بقوله يعني..عينه مبتتشالش من على أي ست معدية، بيفصصها من أولها لآخرها وبيجيب قرارها!!…اما يعني مسمع…..
{ولسة متولي بيكمل كلامه…جه حسن ووقف قصادهم..ولما وجيدة ومتولي شافوه تنحوا!}
حسن(بإبتسامة) :ها واية كمان؟..ماتكملوا سكتوا ليه؟
متولي(بخوف وتردد) :انت…محتاج حاجة ياأستاذ حسن؟
حسن(بإبتسامة) :ولازمتها اية أستاذ حسن بقى بعد كل اللي قولتوه عليا؟..ده انتوا قطعتوا في فروتي، ماشاءالله عليكم…واية اللي حصل تاني يا متولي ما تكمل؟
{قام متولي ووجيدة، وهما باصين في الأرض، ومش قادرين يبصوا في وش حسن}
حسن:انا راجل نجس؟…انا وسخ؟…طب والله عال..تحبي أقولة ياست وجيدة يالي طالعة من بيت محترم وعاملالي فيها الطاهرة الشريفة انتي كنتي عايزة مني اية؟..أقوله انا…كانت عايزاني أ….
{ولسه هيكمل الجمله، كان متولي حط ايده بسرعة على بؤ حسن، وهو خايف}
متولي(بخوف) :إن الله حليم ستار ياأستاذ حسن
وجيدة(مصدومة) :انت بتقلب الترابيزة عليا يا أستاذ حسن؟..طلبت منك اية؟؟…وكمان هتتبلى عليا؟
{وابتدت تصوت وتلطم}
وجيدة(بصويت) :كمان هتتبلى عليا وهتلبسني في حاجات لا انا قولتها ولا عملتها؟…ده انا طول عمري ماشية جنب الحيط وبخاف ربنا…بخاف أعمل حاجة غلط يقوم ربنا يعاقبني في ولادي اللي ماتوا!!
حسن(بزعيق) :انا مش هطردكم..مش عشان بعمل خير، لالا الخير لما يتعمل مع أشكالكم بيتقلب شر…انا هسيبكم كده، هتشتغلوا وهتنضفوا ومش هتاخدوا مليم ساغ مني…ولو واحد فيكم فكر يمشي من العمارة انا هعرف أجيبه تاني لو كان تحت سابع أرض…ولما تعرفوا غلطكم فيا هتيجوا تذللولي وتحبوا على ايدي ورجلي، وانا بقى ومزاجي..يااسامحكم على غلطكم فيا، يااما أوريكم أيام سودة!!
{وزق متولي وقعه على الكنبه، وخرج برا بـ غل، ووجيدة جريت ناحية متولي تشده}
متولي(بيقوم) :حسبنا الله ونعم الوكيل
==============================
{عـنـد بـيـري، كانت قاعدة في البلاكونة مع بنتها وبتشرب نسكافية…رن موبايلها ولما بصيت لقيتها علا صاحبتها، استغربت من اتصالها}
بيري:علا؟؟
{و ردت عليها}
بيري:علا…معقول افتكرتيني أخيراً؟
علا:انا منستكيش عشان أفتكرك…انتي مبتغيبيش من على بالي ولا لحظة!
بيري:طب كويس…اية سر المكالمة؟
علا:انا عازماكي على خطوبتي، اتقدملي واحد ابن حلال، وانا وأهلي وافقنا…واتفقنا على كل حاجة خلاص
بيري:بجد يا علا؟؟…هتتخطبي بجد؟
علا:طبعاً بجد، ولازم تكوني أول الحاضرين، عايزاكي أول واحدة جنبي!
بيري:أكيد ياحبيبتي، هكون عندك من صباحية ربنا، وانا أقدر اتأخر عليكي برضة؟…الف مبروك يا علا
علا:الله يبارك فيكي،هبعتلك التفاصيل في مسدج
بيري:ماشي ياحبيبتي، ربنا يتمم بخير
علا:باي
بيري:باي
{وبعد ما بيري قفلت، لقيت أختها غادة بتتصل}
غادة:كنتي نايمة وانا قلقتك؟
بيري:لالا انا صاحية، وبشرب نسكافية
غادة:طب كويس..بصي بقى يا بيري، ان شاء الله عندنا مناسبة ولازم تيجي..ومش هسمحلك تقوليلي أصل و فصل ومش هينفع، هتيجي يعني هتيجي!
بيري(بإستغراب) :مناسبة تاني؟..هو انا يا جماعة فاضية لـ مناسبات؟
غادة:سيبك من أي حد وخليكي معايا انا…عادل أخو نبيل أخيراً قرر يخطب، وكنا معاه من شوية عند أهل العروسة، وخلاص حددنا كل حاجة، تخيلي انه طلع عنينا عشان يرضى يخطب ويبدأ حياة جديدة!!
بيري:مبروك يا ستي، ربنا يكتر من الأفراح
غادة:الله يبارك فيكي، وعقبال فيروز ان شاء الله
بيري:حبيبتي
غادة:هبعتلك التفاصيل واتس اب، اوكي؟
بيري(بإستغراب) :هو في ايه النهاردة؟…طيب ماشي ابعتي
{وقفلت معاها، كانت بيري مدايقة وملهاش نفس تخرج ولا حتى تحضر مناسبات…وبعد ما بيري وصلها تفاصيل الخطوبة من صاحبتها علا…ومن أختها غادة اكتشفت ان الخطوبة دي لنفس الشخصين من بعض، علا و عادل!!!!}
بيري(مصدومة) :يانهار اسود ومنيل!!!!!
==============================
{عـند حـاتم و مهره، كانوا أجازة اليوم ده من الشغل..و زهرة وأنيسة وليلى أجروا أوضة بمبلغ صغير، وكانت زهرة مهمتها تمسح حمامات المول…كان حاتم ومهره في الدور التاني من المركب…والقبطان والمساعد كانوا في مشوار مهم}
حاتم:انا مبسوط اوي النهاردة!
مهره:اشمعنا؟
حاتم:عشان النهاردة اجازة، وانا و القمر قاعدين سوا
مهره(بتفكير) :امممم القمر؟…هو القمر بيطلع بالنهار؟
حاتم:يااه أعمل اية بس في ذكائك ده؟..كل يوم بتبهريني عن اللي قبله!
مهره(بتضحك) :مانا عارفة انك تقصدني انا…بس اعمل ايه بقى انا رخمة…استحملني!
{وفجأة حاتم اتهور، وقال لـ مهرة بحبك بصوت عالي}
حاتم(بصوت عالي) :بحبك يا مهرااااه
مهره(بإحراج) :اسكت، فضحتنا!!…اسكت بقولك!!
{وطلعت تجري دخلت جوا من شدة الإحراج..وحاتم قعد يضحك عليها وهي بتجري…لحد ما قعدت في الأوضة على السرير…لقيت حاتم جاي وبيشدها يقومها}
مهره(بإستغراب) :اية في اية؟
حاتم:انتي لسة هتقعدي؟…بقولك بحبك!!
{ضحكت مهره وزقته بعيد}
مهره:ايوة عايز ايه يعني؟
حاتم:اشكريني بقي
مهره:لية بقي ان شاء الله؟
حاتم:عشان هاخدك وهنخرج النهاردة..عايزين نلف اليونان كلها حتة حتة!!
مهره:حتة حتة مره واحدة؟…يابني حرام عليك ومين فيه حيل يعمل اللي بتقوله ده؟
حاتم(بإبتسامه) :تعالي بس، ملكيش دعوة بأي حاجة، سيبيلي نفسك!!…يلا!
مهره(بتضحك) :ماشي
{خدها حاتم من ايديها وخرجوا، وأول مكان خدها فيه الملاهي، ضحكت مهرة لما شافت المكان}
مهره(بتضحك) :ملاهي مره واحدة ؟..حد قالك ان انا طفلة؟
حاتم:طبعاً ماللي متعرفيهوش يا مهرة ان من ساعة ما حبيتك وانا معتبرك بنتي الصغيره اللي لازم آخد بالي منها كويس اوي!…وبعدين انا جايبك هنا عشان تفرفشي وتروقي، مش بذمتك بقالنا قد اية عايشين في فيلم هندي؟
مهره:كتير بصراحة
حاتم:طيب يبقى انا عندي حق ولالا؟
مهره:عندك حق..ويلا بينا بقى عايزة أركب اللعبة اللي هناك دي!!
حاتم(بتفكير) :امممم ماهو حاسس انها….
{ولسه حاتم بيفكر، شدته مهره وجروا بعيد ناحيتها}
مهره:يلا انجز!!
حاتم:طب مش ندفع فلوسها الأول؟
مهره(بتزقه) :طب ادفع يلا…يلا
حاتم:انتي عبيطة فاكراني هسيبك وامشي، ده كان زمان!
{وشدها من ايديها خدها معاه، وبعيد كان في حد بيراقبهم بالمنظار!!}
==============================
{عـنـد زهرة في حمام المول..بعد ما اديت المناديل للناس اللي خارجين من الحمام…لقيت موبايلها بيرن ولما ردت}
كمال:وحشتيني اوي يا زهرة..مش قادر أصدق ان انا مش هينفع أشوفك تاني!!
زهرة(بإستغراب) :وحشتك؟
كمال(بحزن شديد) :انا عارف ان انا اتأخرت عليكي الفتره اللي فاتت..بس غسان كان حاططني تحت المراقبة ٢٤ ساعة…انتي من ساعة ما غيبتي عني وانا متدمر…انا هجيلك يا زهرة قوليلي انتي فين!!
زهرة(بخوف) :امممم مش هينفع أقولك يا كمال، منين بتقولي انك متراقب ومنين عايز تعرف مكاني؟
كمال: انا بكلمك من تليفون تاني..اكيد مش هكلمك من تليفوني المتراقب…انا هجيلك واللي يحصل يحصل
زهرة:وتيجي ليه يا كمال؟…انت مستغني عن نفسك ولا اية؟…غسان لو عرف أي حاجة هيوديك في ستين داهية مانت عارفه!!
كمال:مش فارق معايا اللي هيحصل..انا كل اللي فارق معايا غيابك من قصاد عيني!
زهرة(بإستغراب) :اية الكلام الغريب اللي بتقوله ده يا كمال؟…انا أول مره اسمعك بتقول حاجة زي دي!!
كمال:دي الحقيقة اللي كنت مخبيها طول الفتره اللي فاتت، انا متعلق بيكي اوي وعايز أشوفك…ياعالم الأيام الجاية فيها ايه…عشان خاطري يا زهرة تقوليلي انتي فين، أبوس ايدك!…عشان خاطري!!
زهرة:خلاص طيب، اهدي وانا هقولك
{يظهر غسان جنب كمال وهو ماسك المسدس وموجهه في راسة أثناء المكالمة!!!}
===============================
{في بيت نويري، دخل نويري الحمام..لقى علاء ساجد على الأرض في الحمام، تنح من اللي شافة وجرى عليه شده}
نويري(بزعيق) :ايه اللي انت بتعمله ده؟؟؟
علاء(بهلوسة) :با…با….كنت نايم
{شده نويري وخرجه برا الحمام وقعده على الكنبة}
نويري(بصوت حاد) :يعني اية كنت نايم؟؟…هو اللي بينام… بينام في الحمام؟؟؟
علاء(بزعيق) :نويري بقولك ايه فكك مني!!!
نويري:انت مابقتش طبيعي، وانا بقيت أفكر أعرضك على دكتور نفسي..ولا أقولك انا هجيبلك شيخ أحسن
علاء:انا تعبان يانويري…تعبان اوي
نويري(بصوت حاد) :تعبان ازاي؟…بتشتكي من اية؟
علاء:سكاكين في جسمي طول الوقت، مبرتاحش غير لما بانام في الحمام!
نويري:مش بقولك محتاج شيخ يشوف مالك؟…وانا اللي كنت عايز أفاتحك في موضوع مهم!
علاء:موضوع ايه ده؟
نويري:لا ما خلاص بقى..بعدين لما نشوف مالك…اطلع نام يمكن ترتاح شوية!
علاء:صح المفروض انام…انا هطلع
{طلع علاء وهو تعبان وبيتسند على الحيطة}
نويري(بصوت عالي) :عايز مساعدة؟
علاء(بتعب) :لا انا تمام
{لحد ما علاء طلع ودخل الأوضة وقعد على السرير..ولما نويري دخل الحمام لقى رغاوي على الأرض مكان علاء}
==============================
{بالليل عند حاتم و مهره..اتصوروا صور فوتوغرافية مع بعض وطلعت جميلة…وبعدين قعدوا على الكورنيش…كان حاتم ومهره حبهم لبعض بيزيد كل يوم عن اللي قبله وبيتعلقوا ببعض زيادة..حاتم مكنش بيعتبر مهره مجرد حبيبة…كان بيخاف عليها كأنها بنته، من الآخر مهره كانت نقطة ضعفه!❤️}
مهره(بإبتسامه) :بحبك اوي اوي اوي اوي
حاتم(بيضحك) :كمان اوي!
مهره(بتضحك) :ههههه اوي…اوعى تبعد عني أو تسيبني في يوم من الأيام يا حاتم، خليك دايماً جنبي!
حاتم:مقدرش أبعد عنك أو أسيبك…ولا عمري أقدر أجرحك…انا لو جرحتك أبقى جرحت نفسي!…انا بقيت بمجرد ما أبصلك بنسي كل حاجة …زعلان..مخنوق..مدايق…بنسى كله كله أول ما أبص لعينيكي الحلوين!
مهره:انت غالي عليا اوي، انت كل حاجة في حياتي!
حاتم:نفسي الدنيا كلها تعرف حبي ليكي، ويعرفوا قد اية بحبك، انتي اللي غالية عندي اوي يا مهره!!
{وفي وسط الأجواء الرومانسية..فجأة لقوا حريث جاي من بعيد، بص حاتم لـ مهره بإستغراب، ده حريث ولا بيتهيئلهم؟؟}
حاتم:هو احنا في جزر القمر ولا اليونان؟
مهره(مصدومه) :هما اية اللي بيجيبهم هنا؟
حريث(بصوت عالي) :حااتم
حاتم(بزعيق) :يخربيت أمك انت لسة عايش؟؟
{وضربه وطلع يجري هو ومهره لحد ما رجعوا المركب..كان القبطان قاعد هو والمساعد}
القبطان:اية مالكم في اية؟
{دخل حاتم ومهره جوا ومحدش رد عليه، فااستغرب}
القبطان:طب ماتفهموني طيب!!
{وعند حريث كان بيجري بيدور عليهم ولما فقد الأمل مشى!}
=============يوم خطوبة علا===========
{كانت بيري بتجهز قصاد المرايا، دخلت فاتن}
فاتن:ماشاء الله عليكي زي القمر، تقوليش انتي العروسة مش علا؟
بيري(بنظرة غريبة) :ملبستيش ليه يا ماما؟…انتي ناوية تأخرينا ولا اية؟
فاتن:بفكر مروحش
بيري:لية؟
فاتن:مش عارفة بس مليش مزاج أحضر مناسبات، انا هقعد هنا أشوف اللي ورايا..وروحي انتي وفيروز
بيري:لا انا مش هاخد فيروز، هروح لواحدي
فاتن:لية ماتاخدي البنت معاكي تغير جو!
بيري:تغير جو اية ياماما هي رحلة؟…ده هي نص ساعة وراجعة تاني…مش هطول
فيروز:بس انا عايزة أجي معاكي يا ماما!
بيري:لا ياحبيبتي خليكي، وانا هبقي أعوضك وأجيبلك حاجة كان نفسك فيها اوي من زمان!
فيروز:بجد؟…امتي طيب؟
بيري:قريب اوي، يلا انا نازلة…باي
فاتن:خدي بالك من نفسك
{نزلت بيري وركبت العربية واتجهت للقاعة..وأول ما دخلت لقيت غادة ونبيل و ملك بنت أخوه}
غادة(بتحضنها) :عاملة ايه؟
بيري:الحمدلله..ازيك يا نبيل؟
نبيل:بخير انتي عاملة اية؟
بيري:تمام…ازيك يا ملك؟
ملك:كويسة
بيري:العروسة مجاتش ولا اية؟
غادة :زمانها جاية، تعالي نقعد
{وراحوا قعدوا…وشوية كان العريس والعروسة وصلوا، و المعازيم واقفين يستقبلوهم ويرموا عليهم ورد…وبعد ما وصلوا الكوشة…قامت بيري وغادة ونبيل و ملك يسلموا عليهم…وكانت الخطوبة ابتدت والأغاني اشتغلت…استأذنت بيري انها تدخل الحمام، وراحت ورجعت تاني قعدت علي الترابيزة..كانت قاعدة وحاطة رجل على رجل…ومطلعة السيجارة تشربها بلامبالاة..جات غادة فجأه وشدتها منها}
غادة(مصدومة) :اية اللي انتي بتعمليه ده يا بيري؟…بتشربي سجاير؟؟
بيري:أه بشرب…ومشربش ليه؟…مش أحسن ما انفجر من الهم اللي جوايا وأموت؟
غادة(بإستغراب) :وهو اية اللي حصل؟…يابنتي احنا في فرح يعني رقص وأغاني ودنيا حلوه..مالك بقى؟
بيري:خلاص لو مدايقاكي، هخرج أشربها برا
{قامت بيري وخدت شنطتها ولسه هتخرج..شدتها غادة وهي بتحاول تفهم أختها مالها!}
غادة:ممكن تفهميني مالك؟
{خرجت بيري برا ووراها غادة، وكانت كل ما الكاميرا تيجي عليها تبتسم، وأول ما تبعد..ترجع لطبيعتها تاني}
بيري:انسانة وقحه، مشوفتش بالقذارة دي في حياتي
غادة(بزعيق) :انتي عبيطة؟…انتي بتشتميني؟؟
بيري:أكيد مش بتكلم عليكي انتي طبعاً…انا بتكلم على الزبالة اللي جوا!!
غادة:انتي بتتكلمي على مين بالظبط؟
بيري:هو في غيرها..الأستاذة علا…اقصد مدام علا
غادة:انتي بتتكلمي عن علا خطيبة عادل؟؟
{سكتت بيري ومتكلمتش}
غادة(بزعيق) :انتي تعرفيها منين، واية مدام علا دي؟
بيري(بعصبية) :الهانم صاحبتي، شوفي سبحان الله
غادة:هى دي علا صاحبتك؟…انا معرفش ان دي علا اللي عالطول بتتكلمي عليها…بيري انا مش هعيد وأزيد بجد شكلنا بقى وحش اوي قصاد الناس…ياتتكلمي وتقولي في اية يااما هدخل جوا!!!
بيري:علاء الكلب…كان بيخوني معاها ومعايا الاثباتات كلها فيديو و صور، لو حابة تتأكدي معنديش أي مشكلة!!!
{تنحت غادة بعد الكلام اللي سمعته من بيري}
غادة:مش طبيعية…فعلا مش طبيعية!!
{راحت بيري مطلعه فيديو من الفيديوهات ووريتهملها، فجأة زادت ضربات قلب غادة من صدمتها في العروسة، وسكتت مقدرتش تتكلم!!}
بيري:يبقى مين فينا اللي مش طبيعي؟
===============================
{في بيت رامز ودينا الجديد..كانوا قاعدين سوا هما الأربعة}
دينا:بدل مااحنا قاعدين كدة وحاطين ايدينا على خدنا، قوموا نروح نزور حاتم ومهره!
رامز:انا لا أعلم أين يسكنون!
دينا:انت مش قولت انك روحت المخبز اللي شغالين فيه؟
رامز:نعم
دينا:خلاص، نروح هناك ونسأل..اللي يسأل ميتوهش
نانيس:ياريت، مهره وحشتني اوي اوي اوي
منذر:بداخلي احساس يدفعني لرؤية مهره..منذ أول يوم رأيتها فيه وانا مشدود إليها..وإلى عيناها الجميلتان، وشفاها الوردية..و…..
نانيس(بتقاطعه) :ما خلاص انت هتضربلنا بيها المثل؟..هي دي منظر؟..انت أكدتلي انك مبتفهمش أي حاجة!
منذر:تركنا لكي الفهم كلة يانانيس..وهل حاتم الذي تدورين حوله، وتحكي للجميع عن عضلاته المفتولة…وملامحة الجذابة…أهو بمنظر؟…إنه يشبه الوزغ وبالأخص ذيله!!
نانيس(بصوت حاد) :لا انا مسمحلكش تتريق على حتومه حبيب قلبي…خليك انت في مهره بس، وملكش دعوه بـ حاتم!
رامز(بصوت حاد) :اسمعوا جيداً…لا أريد من أحداً منكم أن تظهر مشاعره للطرف الآخر،اجعل ثقلك كـ ثقل الجبال..لا أحد يتكلم ويبوح بشئ، وقبل أن نذهب هناك يجب ان تلتزموا التزام شديد بهذة القوانين!
نانيس:شوفي جوزك…ده هيعملنا قوانين كمان!
دينا:بس يانانيس!…ماشي يا رامز متقلقش وإن كان على نانيس فا هي تقيلة، مش خفيفة زي مانت بتقول، احنا بناتنا غاليين مش رخاص!!
رامز:اتفقنا
{قام رامز وبقيت العيلة…وراحوا يسألوا على حاتم ومهره في المخبز}
رامز:Καλησπέρα (مساء الخير)
============================
{فـي بـيـت نويري، بعد كام يوم كان علاء اتحسن…وكانوا قاعدين في جنينة الفيلا}
نويري:انا بقترح عليك تبدأ بقى وتعمل زي ماقولتلك!
علاء:اعمل اية في اية؟
نويري:المشروع، وانا هدخل معاك بالنص..شوف انت هتدفع كام وانا هدفع زيك
علاء:انا بفكر أفتح شركة
نويري:لا سيبك من جو الشركات ده…احنا عايزين حاجة تكسبنا دهب وتجيب من الآخر!
علاء:زي اية؟
نويري:زي يا سيدي، نشتريلنا أسلحة ونتاجر في السلاح…ده في ناس كتير حياتها اتغيرت من ورا الموضوع ده
علاء:وانت ايه ضمنك اننا مش هنتأذي من ورا تجارة السلاح؟
نويري:اللي قدامك ده مدرسش ادارة أعمال على الفاضي…انا قبل مااتكلم…بكون مخطط كويس…هنجيب أسلحة ونبيعها في غرب ليبيا
علاء:اشمعنا ليبيا يعني؟
نويري:بعيد وفي المضمون، وبعدين هو احنا هنروح في أي حته؟…ده احنا هنروح الجبل في الصحرا..بعيد اوي يعني!…انا بعمل كل ده عشان خاطرك، اصل انت اللي زيك مبقاش ينفع يظهر في الشارع من تاني!
علاء:وكله بفضلك ماانت اللي وصلتني لـ كده!!
نويري:ليه هو انا اللي كنت عملت مشاكل بينك وبين مراتك؟
علاء:لا انت اللي مدتنيش فرصة أطلع بمحامي، وخرجتني زي اللي ساحب بهيمة وماشي بيها في السوق!!
نويري:خلاص ياعلاء اديني فرصة أصلح غلطتي، لو هتفضل تلوم فيا كتير..انا عندي استعداد أرجعك السجن، وهبقى ابعتلك محامي..ويا تخرج، يا متخرجش بقى!
علاء:سجن اية اللي أرجعله؟؟…ده انا اتنازلك عن كل فلوسي ولا إني ارجع!!…قال سجن قال!
نويري:المهم يا علاء، احنا محتاجين شوية أوراق مهمة ليا وليك، وهقولك هنعمل بيهم اية بعدين!
=============================
{في حفلة الخطوبة، كانت غادة متوتره جداً ومش عارفة تعمل ايه!..لحد مانبيل جوزها لاحظ، وشدها بعيد يسألها}
نبيل:مالك يا غادة؟
غادة:جالي هبوط فجأة…مش عارفة لية!!
نبيل:طب اروح أجيبلك علاج من الصيدلية؟
غادة:لالا انا هروح أقعد على الكرسي وهبقى كويسة
نبيل:اسمعي الكلام بس!…يااما هاخدك ونروح المستشفى!
غادة:لا مستشفى اية وشبكة أخوك؟…انا بقول خليك معاه، وانا هرتاح هناك على الكرسي ..ولما الخطوبة تخلص نبقى نعدي على أي صيدلية!
نبيل:ماشي يا غادة على راحتك!
{مشى نبيل…وغادة قعدت على الكرسي ودماغها هتنفجر من كتر التفكير}
غادة(بصوتها الداخلي) :انا مش صعبان عليا قد عادل اللي هيتصدم في حقيقة علا…انا في نارين…مابين إني أستر عليها بس هيتدبس فيها طول عمره…او إني افضح حد واطلع سره!…اه كلنا بنغلط، بس متوصلش للدرجادي…غلط عن غلط يفرق!!..حتى نبيل مش عارفة اقوله اية..ولو عرف هيتقبل حاجة زي دي؟…ولا هتحصل مشكلة ما بينا!!..انا من رأي اسكت ومتكلمش، انا معرفش حاجة…ايوه انا معرفش حاجة!
{وفي كوشة العريس، كانت الناس بتباركله}
_الف مبروك يا عادل، شكلها بنت حلال…واهو أخيراً ربنا عوض عليك!
عادل:الله يبارك فيكي ياطنط، الحمدلله انه بعتلي هدية كبيرة زي علا
_ربنا يخليكم لبعض ويتمم على خير
عادل:يارب
=مبروك يا عادل، مبروك يا علا
عادل و علا:الله يبارك فيك
==============================
{عند غسان و كمال في الطيارة..كانوا متوجهين لليونان بعد ما عرفوا مكان زهرة}
كمال(بعصبيه) :انا ازاي سمعت كلامك!!…ازاي!!
غسان:وطي صوتك، هديك بالقلم يا كمال!!
كمال(مصدوم) :ماهو ده اللي ناقص..مانا خلاص بقيت ملطشة ليك
غسان:ايه يا حلو…حبيتها بجد ولا اية؟…ولا يمكن التمثيلية عجبتك؟
كمال:لا ارتاح ولا حبيتها ولا حاجة..انا بس ضميري بيأنبني، انا مبحبش امشي في سكة الشر ولا ليا فيها!
غسان:استحمل عشاني…صاحبك بيتغدر بيه من أقرب الناس له…زهرة ضربتني على قفايا كف لا قبله ولا بعده…بس مش غسان اللي يتعمل فيه كده ويسكت، انا هدفعها تمن القلم ده غالي!
كمال:ماشي يا غسان، انا مش هراجعك في حاجة
غسان:كده أحبك
المضيفة:The Dinner (العشاء)
كمال:Thank you
{وحطت قدامهم الأكل}
==============================
{في بيت فاتن لقيت بيري رجعت}
فاتن:كان يوم حلو؟
بيري(بتقعد) :مش عارفة
فاتن:مالك؟…حد دايقك هناك ولا اية؟
بيري:محدش يقدر
فاتن:امال في اية؟
بيري:ماما لو سمحتي انا مش عايزة اتكلم في أي حاجة دلوقتي
فاتن:براحتك انا مبتحايلش على حد
{وقامت دخلت المطبخ، رن موبايل بيري فا ردت}
بيري:جيبتلي ايميلاتها كلها؟
مجهول:لسة…انا دلوقتي مش فاضي..لما أفضى هظبطهملك
بيري:امال انت بتتصل ليه لما انت مش فاضي؟
مجهول:علاء هيتاجر في السلاح بفلوس البيوتي سنتر اللي سرقه منك، حبيت أبلغك يمكن تقدري تتصرفي!
بيري:وانت عرفت الكلام ده منين؟؟
مجهول:ملكيش فيه، احنا هندخل على شغل بعض ولا اية؟
بيري:شكراً
مجهول:العفو
بيري:لو في جديد بلغني وانا مش هتأخر عليك!
مجهول:عيوني
==============================
{عند حاتم ومهره..لقوا رامز و دينا ونانيس و منذر جايين..ولما مهره شافتهم اتعصبت وبصيت لـ حاتم}
حاتم:انتي بتبصيلي كده لية انا مقولتلهمش حاجة!!
رامز(بيحضنه) :أفتقدك كثيراً يا حاتم
حاتم:انت عرفت المكان هنا ازاي؟
دينا:اللي يسأل ميتوهش يا حاتم..ازيك يا مهره؟
{وقربت تحضن مهره}
نانيس:ازيك يا حاتم أخبارك اية؟
منذر:لم نراكم منذ زمن طويل، أخيراً رأيناكم؟
حاتم:اقعدوا
القبطان:مين دول يا حاتم؟
حاتم:دول ناس اتعرفنا عليهم في جزر القمر
القبطان:اهلاً بيكم نورتونا
كلهم:بنورك
رامز:كيف حالك يا رجل؟..هل استقريتم هنا؟
حاتم:لا دي فترة مؤقته لحد ما نلاقي بيت
نانيس:وحشتني اوي يا حاتم
حاتم(بيكمل كلامه) :وبعدها نرجع مصر انا ومهره عشان نتجوز
كلهم:تتجوزوا؟؟
“في ختام هذا المقال، نأمل أن يكون رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الثاني عشر 12 قد قدم لكم نظرة شاملة وواضحة حول الموضوع. نشكر عبير على تقديمه لهذا التحليل والتغطية الإخبارية. لمزيد من التفاصيل أو الأخبار ذات الصلة، يمكنكم زيارة مصر بوست أو متابعة. نرجو منكم المشاركة والتفاعل مع المقال من خلال الوسوم #رواية #أبي #بواب #وأمك #خادمة #الفصل #الثاني #عشر. لأية استفسارات أو تعليقات، نتطلع لسماع رأيكم. شكرًا لاختياركم مصر بوست كمصدركم الإخباري الموثوق، ونتمنى لكم يومًا سعيدا .”